کد خبر: ۹۳۹۳۳۷
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۱

«گل یا پوچ» مهران مدیری هم کپی از آب درآمد!

سرقت فیلمنامه اتفاق تازه‌ای در فضای تولیدات تصویری ایرانی نیست. حالا یک مورد جدید در مورد برنامه «گل یا پوچ» مهران مدیری رو شده است.
«گل یا پوچ» مهران مدیری هم کپی از آب درآمد!
آفتاب‌‌نیوز :

دو روز پیش رضا توکلی، بازیگری که بیشتر در تلویزیون فعالیت کرده، روی آنتن زنده ادعا کرد که فیلمنامه «لیلی با من است» از او سرقت شده است. توکلی مدعی شد که این فیلم داستان زندگی خود اوست که به خاطر وام به جبهه رفته و خودش قبل از ساخت «لیلی با من است» این فیلمنامه را به ارشاد برده که به او اجازه ساختش را نداده‌اند،، اما بعدا «لیلی با من است» از روی آن ساخته شده است.

تا این لحظه هیچ جوابی از طرف کمال تبریزی، کارگردان و نویسنده «لیلی با من است»، یا رضا مقصودی، دیگر فیلمنامه‌نویس فیلم، به ادعای توکلی داده نشده است.

سرقت فیلمنامه اتفاق تازه‌ای در فضای تولیدات تصویری ایرانی نیست. یکی از معروف‌ترین پرونده‌های سرقت فیلمنامه در سال‌های اخیر به سریال شبکه نمایش خانگی «جیران» ساخته حسن فتحی برمی‌گردد که سازندگان سریال «آهوی من مارال» مدعی شدند سریال حسن فتحی از روی فیلمنامه آن‌ها کپی شده و به همین دلیل مشکلاتی در نمایش سریال «جیران» به وجود آمد.

در سینما هم موضوع کپی بودن فیلمنامه «قهرمان» اصغر فرهادی از روی فیلم مستند شاگردش هنوز از خاطر نرفته است.

در تازه‌ترین مورد از ادعا‌هایی از این دست، یک کارگردان زنجانی مدعی شد برنامه «گل یا پوچ» با اجرای مهران مدیری کپی برنامه‌ای است که او قبلا ساخته.

یحیی معصومی، تهیه‌کننده و کارگردان زنجانی، در گفت‌‍وگو با پایگاه خبری حافل، گفت: اخیرا مشاهده کردم طرح تولید مسابقه «اوزوک اوزوک» بنده که در سال ۱۴۰۰ طی ۳۲ قسمت تهیه و از شبکه اشراق زنجان پخش شد سرقت هنری شده و بدون اطلاع و اجازه بنده تولید ودر حال پخش است. این در حالی است که پس از پخش مجموعه «اوزوک اوزوک» از مرکز زنجان، طی پیشنهادی به پلتفرم‌های پخش آنلاین جهت مشارکت در تهیه و تولید این مجموعه، طرح کامل مسابقه را به همراه یک نسخه کامل از برنامه تدوین‌شده ارسال کردم. ولی در همان زمان با عدم تصویب این طرح توسط دو پلتفرم پخش آنلاین مواجه شدم. حالا در کمال تعجب شاهد سرقت هنری این دو شرکت هستم.

وی با اشاره به سختی تهیه و تولید و طراحی این مجموعه در شرایط سخت کرونایی اظهار داشت: بنده به عنوان طراح مسابقه «اوزوک اوزوک» طرح این مسابقه تلویزیونی را که یکی از بازی‌های بومی و منطقه‌ای است در همان روز‌های آغاز کار طی شماره ۲۷۸۰۶-۱۴۰۰ در مورخه ۱۲ دی‌ماه سال ۱۴۰۰ در سامانه وزارت ارشاد اسلامی به ثبت رساندم.

تهیه‌کننده مجموعه «اوزوک اوزوک» تصریح کرد: درسه ماه گذشته در حال تدارک و ساخت این مجموعه برای منطقه شمال‌غرب کشور بودم که با این عمل غیر اخلاقی و غیر حرفه‌ای مواجه شدم که در وهله اول اظهارنامه‌ای را به متخلفین فرستادم و، چون در مهلت مقرر جوابی نگرفتم به ناچار گزینه شکایت را در پیش گرفتم.

معصومی با اشاره به طرح شکایت خود در دادسرای انقلاب و عمومی و مکاتبه با ساترا تصریح کرد: تا جبران حق و حقوق مادی و معنوی ام در خصوص این سرقت هنری مصررانه پیگیر شکایت خود بوده و خواستار توقف سریع پخش مجموعه «گل یا پوچ» به تهیه کنندگی آقای علی اسدزاده با اجرای آقای مهران مدیری هستم.

وی ضمن تاکید بر ضرورت رعایت حق مؤلف توسط سازندگان برنامه‌های هنری و تلویزیونی خاطرنشان کرد: از جناب مهران مدیری، هنرمند محبوب و کاربلد که همواره به حق و عدالت تاکید فراوانی دارند و خود ایشان نیز بار‌ها از بابت عدم رعایت کپی رایت صدمات فراوانی متحمل شده اند، انتظار دارم برای حمایت از حقوق هنرمندان شهرستانی از همراهی با این تیم که اخلاق حرفه‌ای را خدشه دار کرده‌اند کنار بکشند.

سؤالی که اینجا پیش می‌آید این است که بازی قدیمی «گل یا پوچ» را می‌شود در تملک فرد خاصی دانست؟ چیزی که در ادعای تهیه‌کننده «اوزوک اوزوک» قابل بررسی است شباهت ساختار برنامه او به برنامه «گل یا پوچ» است. اگر شباهت ساختاری‌ای میان این دو برنامه نباشد، برای اثبات ادعایش کار سختی در پیش دارد.

از طرف دیگر، این سوال به وجود می‌آید در صورت درست بودن ادعای کارگردان زنجانی، پای تلویزیون به قضیه باز می‌شود؟ به هر حال، تلویزیون زنجان یک طرف قضیه است و قاعدتا باید از حق خود دفاع کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین