کد خبر: ۹۳۹۳۶۴
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۴۰۳ - ۱۸:۵۶

سرقت؛ از فقر تا هیجان‌طلبی!

رئیس پلیس امنیت اقتصادی تهران بزرگ گفت: سارقان با انگیزه‌های مختلف از نیاز مالی و اعتیاد گرفته تا ماجراجویی و انتقام، دست به سرقت می‌زنند و هر کدام دلایلی پیچیده پشت این جرم پنهان دارند.
سرقت؛ از فقر تا هیجان‌طلبی!
آفتاب‌‌نیوز :

مهدی افشاری رئیس پلیس امنیت اقتصادی تهران بزرگ اظهار کرد: سارقان با اهداف و انگیزه‌های مختلفی دست به سرقت می‌زنند که بسته به شرایط فردی و اجتماعی، این اهداف می‌تواند متنوع باشد. درک دلایل و انگیزه‌های آن‌ها می‌تواند به پیشگیری و کاهش جرائم کمک کند.

انگیزه‌های اقتصادی

او گفت:فقر و نیاز مالی یکی از اصلی‌ترین دلایل سرقت است. بسیاری از سارقان به دلیل مشکلات مالی و ناتوانی در تأمین نیاز‌های اساسی خود، دست به سرقت می‌زنند. بیکاری، فقر شدید و نابرابری اقتصادی می‌تواند انگیزه‌ای قوی برای ارتکاب جرم باشد.

سودجویی و ثروت‌اندوزی

افشاری تصریح کرد: برخی از سارقان با انگیزه‌های مالی و به دست آوردن سریع ثروت به سرقت می‌پردازند. این دسته از افراد ممکن است در جستجوی پول نقد، کالا‌های قیمتی یا اموال لوکس باشند تا از آن‌ها برای فروش یا استفاده شخصی بهره ببرند.

اعتیاد

او گفت: اعتیاد به مواد مخدر یا الکل یکی از دلایل شایع برای ارتکاب سرقت است. افراد معتاد که به دنبال تأمین هزینه‌های مصرف خود هستند، ممکن است بدون تفکر به پیامد‌های قانونی و اخلاقی، به سرقت روی بیاورند. نیاز فوری به پول برای تهیه مواد مخدر، این افراد را به جرایم مختلف سوق می‌دهد.

هیجان‌طلبی و ماجراجویی

افشاری تصریح کرد:برخی از سارقان، به‌ویژه جوانان، ممکن است برای تجربه هیجان و ماجراجویی دست به سرقت بزنند. این نوع سرقت‌ها معمولاً از سوی افرادی صورت می‌گیرد که به دنبال احساس قدرت و خطر هستند، بدون اینکه نیاز مالی شدیدی داشته باشند.

فشار‌های اجتماعی و گروهی

او گفت: در برخی موارد، فشار از سوی دوستان یا عضویت در گروه‌های خلاف‌کار می‌تواند فرد را به سرقت وادار کند. این افراد برای نشان دادن وفاداری به گروه یا تحت تأثیر محیط اجتماعی، به اعمال مجرمانه دست می‌زنند.

انتقام یا خشم

افشاری تصریح کرد: در برخی موارد، سرقت به عنوان یک ابزار برای انتقام‌گیری یا ابراز خشم نسبت به فرد یا سازمانی انجام می‌شود. با توجه به این انگیزه‌ها، برای کاهش جرائم سرقت، باید به عواملی، چون فقر، اعتیاد و نابرابری‌های اجتماعی توجه ویژه‌ای شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین