کد خبر: ۹۳۹۶
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۸۴ - ۱۱:۰۲

ضرر چند میلیون دلاری بیریتیش ایرویز

آفتاب‌‌نیوز :

در حالی که اين شرکت به مذاکراتش برای پايان دادن به مناقشه ناشی از اخراج کارکنان بخش کيترينگ ادامه می دهد، سخنگوی اين شرکت گفت که کارکنانش تمام توان خود را به خدمت گرفته اند تا مسافران از سرگردانی رهايی يابند.

اگرچه همه هزار کارمند اعتصابگر عصر جمعه دوازدهم اوت به سرکار بازگشتند، اما صدها پرواز در هيترو، يکی از شلوغترين فرودگاه های جهان، لغو شده است. بريتيش ايرويز اعلام کرد مجموعا ۱۱۰ هزار نفر در روزهای پنجشنبه و جمعه سرگردان شده بودند. تا پيش از اعتصاب هواپيماهای بريتيش ايرويز بيش از ۸۰ درصد پر از مسافر بودند که بالاترين آمار سال است.

اين شرکت جمعه شب ۲۳ پرواز در هيترو انجام داد که نيمی از آنها به مقاصد اروپايی و بقيه به مقاصد دور مانند خاورميانه، آسيا و آمريکا بود. اما چند روز طول می کشد تا همه مسافران سرگردان بتوانند در بحبوحه فصل سفرهای تابستانی به مقاصد خود برسند. بکی تورنتون، سخنگوی اين هواپيمايی، گفت: "چند روزی طول می کشد تا ما قدری ثبات به جدول پروازهايمان بدهيم."

برخی از مسافران از رفتار کارکنان که دست به اعتصابی غير منتظره زدند، گلايه دارند. بريتيش ايرويز در پی اعتصاب غيررسمی صدها تن از متصديان رسيدگی به چمدان ها، خدمه زمينی و باربرها در حمايت از ۶۰۰ خدمه اخراج شده بخش پذيرايی اين شرکت مجبور شد پروازهايش را لغو کند.

پيشتر گفتگوها با "اتحاديه کارگران ترابری و عمومی" با هدف بازگرداندن کارمندان اخراج شده از بخش پذيرايی پروازهای بريتيش ايرويز، موسوم به "گيت گورمه"، بدون توافق پايان يافته بود.

گيت گورمه که به دليل زيان مالی دست به اصلاح ساختار زده، می گويد که برای حل اين مناقشه تلاش می کند. اين شرکت که اکثر کارکنانش هندی هستند، متعلق به شرکت آمريکايی تگزاس پاسفيک گروپ است.

ريچارد ولز، مدير گيت گورمه که غذای داخل پروازهای بريتيش ايرويز را تامين می کند، اعلام کرد که شرکتش پيشتر به کارکنان اخراج شده، اخطار داده بود. وی تاکيد کرد که آنها را به سرکار باز نخواهد گرداند، ولی گزينه های ديگر را بررسی خواهد کرد.

بريتيش ايرويز می گويد که به دليل اين مناقشه در پروازهای شنبه نتوانسته است از مسافران مانند معمول پذيرايی کند. همچنين ۳۰ هزار چمدان در سيستم انتقال بار گير کرده است.

اين سومين سال متوالی است که بريتيش ايرويز در بحبوحه فصل تابستان با اختلال مواجه می شود. تحليلگران هشدار می دهند اين شرکت برای تازه ترين مورد متحمل ميليونها دلار زيان شده و بايد با خطر غرامت خواهی مسافران سرگردان دست و پنجه نرم کند.

برخی تخمينها زيان بريتيش ايرويز را تا ۷۰ ميليون دلار و غرامت احتمالی را تا ۵۵ ميليون دلار برآورد کرده است. اين شرکت هزينه اقامت چهار هزار مسافر در هتل را پرداخته ولی پنجشنبه شب هشتصد نفر ناگزير شدند در فرودگاه بخوابند.

طبق قوانين اتحاديه اروپا که در فوريه امسال تصويب شد، اگر پروازها بدون اعلام قبلی (کمتر از دو هفته) لغو شد، مسافران می توانند تا ۷۰۰ دلار غرامت بخواهند. اين رقم برای پروازهای نزديک و دور متفاوت است. از همين رو، تخمين زده می شود که پرداخت تاوان به همه يکصد هزار مسافر سرگردان، بيش از ۵۰ ميليون دلار هزينه در برداشته باشد.

بريتيش ايرويز می گويد که ملزم به پرداخت غرامت نيست زيرا اين اعتصاب در "شرايط فوق العاده" صورت گرفته است. پيش بينی می شود برخی از مسافران پرونده را به دادگاه بکشانند.

کارشناسان صنعت هواپيمايی می گويند بريتيش ايرويز به دليل چانه زنی زياد در هنگام عقد قرارداد با شرکت گيت گورمه تا حدودی در اين ماجرا نقش داشته است. گيت گورمه امسال بيش از ۴۵ ميليون دلار زيان می بيند و می گويد چاره ای جز اخراج کارکنانش نداشته است.

بريتيش ايرويز نيز به دليل آن که در سه سال گذشته بيش از ۱۴ هزار کارگر خود را اخراج کرده و حدود ۹۰۰ ميليون دلار از هزينه های کارکنانش کاسته، انزجار پرسنل خود را برانگيخته است. هنگامی که اين شرکت در بهار امسال اعلام کرد که می خواهد تا مارس ۲۰۰۷ حدود نيم ميليارد دلار ديگر از هزينه های کارکنان خود بکاهد، روحيه پرسنل آن بيشتر افت کرد.

سخنگوی اين شرکت اعلام کرده است که بريتيش ايرويز به مسافران غرامت نخواهد پرداخت ولی شايد به صورت "مورد به مورد" از آنها دلجويی کند. ممکن است به آنها کوپنی داده شود که تا بتوانند برای خريد بليت بعدی از اين شرکت تخفيف بگيرند. در سال ۲۰۰۳ نيز مسافرانی که به دليل اعتصاب غير منتظره کارکنان اين هواپيمايی سرگردان شده بودند، تا ۱۵۰ دلار برای پرواز بعدی تخفيف گرفتند.

بريتيش ايرويز به مسافران توصيه کرده است که قبل از شروع پروازشان وب سايت اين شرکت را چک کنند تا مطوئن شوند اختلالی در کار نيست.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین