کد خبر: ۹۳۹۹۲۸
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۴
تبلیغات

راهنمای خرید بلیط قطار: نکات مهم و ترفند‌ها

امنیت، راحتی و قیمت مناسب ۳ دلیل عمده برای محبوبیت و جذابیت قطار میان مسافران ایرانی است. با خرید بلیت این وسیله حمل‌ونقل هم نگران تصادفات و ترافیک جاده‌ای نیستید و هم حداقلی از امکانات نظیر تخت، حریم شخصی بیشتر با رزرو کوپه و سرویس بهداشتی در اختیار شما قرار می‌گیرد.
راهنمای خرید بلیط قطار: نکات مهم و ترفند‌ها
آفتاب‌‌نیوز :

اگر می‌خواهید در هزینه­های سفر خود صرفه‌جویی کنید و امکانات با کیفیتی در اختیارتان قرار بگیرد، لازم است در هنگاک خرید بلیط این وسیله نقلیه، اطلاعات بیشتری داشته باشید. با مطالعه این مقاله با نکات مهم و ترفند‌های لازم برای خرید بلیط قطار آشنا می­شوید.

در چه مسیر‌هایی می‌توان بلیط قطار را تهیه کرد؟

در تمامی مسیر‌هایی که خطوط راه‌آهن در آن کشیده شده است در مبدأ و مقصد آن ایستگاه را آهن وجود دارد شما می‌توانید بلیط قطار را تهیه کنید. از رایج‌ترین این مسیر‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تهران به مشهد و بالعکس
  • تهران به بندرعباس و بالعکس
  • تهران به اصفهان و بالعکس
  • تهران به شیراز و بالعکس
  • تهران به تبریز و بالعکس

برای سفر به شهر‌های شمالی نیز می‌توانید از قطار استفاده کنید.

راهنمای خرید بلیط قطار: نکات مهم و ترفند‌ها

بهترین زمان برای خرید بلیط قطار کی است؟

بهترین زمان برای پیدا کردن بلیط قطار در زمان پیش‌فروش بلیت‌های این وسیله نقلیه است. پیش‌فروش بلیت قطار از چند روز قبل اعلام می‌شود و بهترین زمان برای انتخاب بلیط قطار مورد نظرتان در اوایل صبحِ اولین روزِ شروعِ پیش‌فروشِ بلیتِ این وسیله نقلیه است. در این زمان است که به‌راحتی می‌توانید بلیط انواع قطار‌های موجود در مسیر ریلی مورد نظرتان را خریداری کنید.

اگرچه که در روز‌های دیگر نیز امکان پیدا کردن بلیط قطار وجود دارد، اما شاید نتوانید قطار مورد نیازتان را پیدا کنید.

از نظر قیمت تفاوتی ندارد که در چه زمانی به سراغ خرید بلیط قطار بروید. اما به این نکته توجه کنید که اگر زمانی از سال را برای خرید بلیط قطار و سفر به مقصد مورد نظرتان انتخاب کنید که میزان تقاضا برای سفر به آن مقصد بالا باشد، باید پول بیشتری را برای اقامتگاه بپردازید.

چه عواملی بر روی قیمت بلیت قطار تأثیرگذار است؟

عوامل مختلفی بر روی بلیت قطار تأثیرگذار است که در ادامه به طور مختصر آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

۱. مسافت بین مبدأ تا مقصد: طبیعی است که هرچه فاصله بین شهر مبدأ تا مقصد بیشتر شود، قیمت بلیط قطار نیز افزایش پیدا می‌کند.

۲. نوع قطار: قطار‌ها را ازنظر نوع سالن می‌توان به ۳ دسته قطار‌های اتوبوسی، کوپه‌ای چهارنفره و کوپه شش­نفره تقسیم‌بندی کرد. نحوه چیدمان صندلی در سالنِ قطار‌های اتوبوسی شبیه به اتوبوس است. ارزان­‌ترین بلیت مربوط به قطار‌های اتوبوسی سپس قطار‌های کوپه‌ای شش­نفره و درنهایت قطار‌های کوپه چهارنفره است.

۳. امکانات و خدمات قطار: قطار‌ها را از نظر امکانات و خدمات می‌توان به سه دسته قطار‌های ۵ ستاره، ۴ ستاره و ۳ ستاره تقسیم‌بندی کرد. با افزایش تعداد ستاره‌های یک قطار، امکانات و خدمات آن بهتر می­شود؛ به طوری‌که قطار‌های ۵ ستاره یا لوکسِ شرکت فدک خدمات جذابی نظیر ترانسفر مسافر از درب منزل تا ایستگاه راه‌آهن نیز دارند.

راهنمای خرید بلیط قطار: نکات مهم و ترفند‌ها

۴. رده‌بندی مسافران: برخی از شرکت‌های ریلی برای مسافرانِ دارای معلولیت جسمی و ذهنی خاص، سالمندان و خانواده جانبازان و شهدا تخفیفات خاصی را در نظر می‌گیرند.

۵. خدمات ویژه: در برخی از شرکت‌های ریلی نظیر شرکت رجا، در هنگام خرید بلیط قطار خدمات جانبی در اختیار مسافران قرار می‌دهند که از جمله آن‌ها می‌توان به امکان انتخاب وعده ناهار یا شام یا حتی رزرو هتل اشاره کرد. در صورت انتخاب این خدمات به قیمت بلیط شما افزوده می‌شود.

بهترین روش برای پیدا کردن بلیط قطار چیست؟

در زمان‌های نه‌چندان دور لازم بود که برای خرید بلیط قطار به آژانس­های فروش بلیط یا شرکت راه‌آهن مراجعه کنید. اما اکنون به‌راحتی می‌توانید با چند کلیک یک لیستِ جامع از انواع بلیط قطار شرکت‌های ریلی مختلف را بر روی وب‌سایت یا حتی اپلیکیشن مشاهده کنید.

خرید آنلاین این مزیت را برای شما دارد که بتوانید در هر کجا که هستید، در سریع‌ترین زمان ممکن از قیمت روز بلیط قطار موردنظر خود آگاه شوید، انواع بلیط قطار را با هم مقایسه کنید و بدون صرف وقت اضافی، خرید خود را انجام دهید.

برای استرداد بلیط قطار نیز می‌توانید به‌صورت آنلاین اقدام کنید و در سریع‌ترین زمان ممکن بلیط خود را بازپس دهید تا میزان جریمه برای شما افزایش پیدا نکند.

قوانین استرداد بلیط قطار چگونه است؟

اگر بلیط قطار خود را به‌صورت آنلاین تهیه کرده باشید، بدون مراجعه به ایستگاه راه‌آهن می‌توانید به‌صورت آنلاین آن بلیط را بازپس دهید. جریمه‌ای که برای شما در نظر گرفته می‌شود بر اساس زمان اعلام کنسلی شما و فاصله آن تا ساعت حرکت قطار معین می‌گردد؛ بنابراین فرقی نمی‌کند که بلیط کدام شرکت ریلی را خریداری کرده باشید، شرایط و قوانین کنسلی به‌صورت زیر است:

  • کنسلی بلیط تا ساعت ۱۲ ظهر روز قبل از حرکت قطار: ۱۰ درصد جریمه
  • کنسلی از ساعت ۱۲ ظهر روز قبل از حرکت تا ۳ ساعت مانده به حرکت: ۳۰ درصد جریمه
  • کنسلی از ۳ ساعت مانده به شروع حرکت قطار تا زمان حرکت: ۵۰ درصد جریمه
  • بعد از حرکتِ قطار هیچ وجهی به شما بازگردانده نمی‌شود.

قبل از خرید بلیط قطار برای خودرو به چه نکاتی توجه کنیم؟

همان‌طور که متوجه شدید، شما می‌توانید برای خودرویتان نیز بلیط قطار تهیه کنید. قیمت بلیط قطار خودرو بسته به میزان مسافت بین شهر مبدأ تا مقصد و همچنین نوع سالن قطار تغییر می­کند. قطار‌های حمل خودرو به دو دسته قطار‌های مسقف و بدون سقف طبقه ­بندی می‌شود.

با خرید بلیط قطار‌های مسقف دیگر نگران این نیستید که در شرایط بد جوی اتفاقی برای خودرویتان پیش بیاید. البته باید بدانید که خودروی شما بیمه می‌شود و اگر در طول جابه‌جایی آن با قطار اتفاقی برایش بیفتد، هزینه آن به شما بازگردانده می‌شود.

اگر ارتفاع خودروی شما بیش از ۱۵۸ سانتی‌متر و عرض آن بیش از ۱۰۰۸۵ سانتی‌متر باشد نمی‌توانید برای آن بلیت قطار تهیه کنید. بعد از تأیید بیل گیتس حداکثر تا ۳ ساعت قبل از زمان حرکت قطار‌ها باید به ایستگاه راه‌آهن بروید و همچنین سند مالکیت، کارت ماشین و بیمه نامه را نیز همراه خود داشته باشید و تا خودروی خود را بتوانید به انبار ایستگاه راه‌آهن تحویل دهید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین