کد خبر: ۹۴۰۰۲۸
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۵
تبلیغات

ژل آلوئه ورا چه کاربرد‌هایی دارد؟

ژل آلوئه ورا بخشی از یک گیاه خانگی است، که به دلیل خواص درمانی‌اش برای پوست و مو در سراسر جهان شناخته می‌شود. استفاده منظم از ژل آلوئه ورا می‌تواند به درمان بیماری‌های پوستی مختلف از جمله آکنه، اگزما و آفتاب‌سوختگی کمک کند. این تنها بخشی از خواص و کاربرد‌های ژل آلوئه ورا است.
ژل آلوئه ورا چه کاربرد‌هایی دارد؟
آفتاب‌‌نیوز :

اگر مایلید همه کاربرد‌های این محصول منحصربه‌فرد را بشناسید، بهتر است پاراگراف‌های بعدی را با دقت بیشتری بخوانید.

ژل آلوئه ورا چیست و چه عناصری دارد؟

آلوئه ورا یک گیاه دارویی ضخیم و با ساقه کوتاه است، که آب را در برگ‌های خود ذخیره می‌کند. این گیاه دارای خواص آنتی‌اکسیدانی و ضدباکتری است. لایه میانی گیاه آلوئه ورا یک ماده بی‌رنگ ژل‌مانند است، که به آن ژل آلوئه ورا می‌گویند. این ژل را می‌توان در خانه از گیاه آلوئه ورا جدا کرد و یا به صورت استخراج‌شده و بسته‌بندی تهیه کنید. این ژل حاوی بیشتر ترکیبات زیست‌فعال مفید در گیاه از جمله ویتامین‌ها، موادمعدنی، اسید‌های آمینه و آنتی‌اکسیدان‌ها است.

آنتی‌اکسیدان‌ها برای سلامتی حیاتی هستند. ژل آلوئه ورا حاوی آنتی‌اکسیدان‌های قدرتمند است، که متعلق به خانواده بزرگی از مواد به نام پلی‌فنول‌ها است. این پلی‌فنول‌ها همراه با چندین ترکیب دیگر در آلوئه ورا، به مهار رشد باکتری‌های خاصی که می‌توانند باعث عفونت در انسان شوند، کمک می‌کنند. به همین دلیل است که این محصول به بهبود زخم‌ها و درمان مشکلات پوستی کمک می‌کند. مهم‌تر اینکه، ژل آلوئه ورا حاوی مواد شیمیایی گیاهی است، که تورم پوست را کاهش می‌دهد، قرمزی و پوسته‌پوسته شدن را از بین می‌برد، خارش پوست را تسکین می‌دهد و رشد سلول‌های جدید پوست را تقویت می‌کند. این خواص باعث می‌شود که آلوئه ورا برای درمان بیماری‌های پوستی مانند؛ آکنه، تبخال، برش و خراش، نیش حشرات، سوختگی جزئی و آفتاب‌سوختگی و پسوریازیس مفید باشد.

کاربرد‌های ژل آلوئه ورا کدامند؟

رفع چین و چروک

ژل آلوئه ورا کاربرد‌های فراوانی دارد که مهم‌ترین آن عبارتند از:

کاهش عمق چین‌وچروک پوست:

ژل موضعی آلوئه ورا می‌تواند پیری پوست را کند کند. این ماده باعث افزایش تولید کلاژن و بهبود خاصیت ارتجاعی پوست می‌شود. ژل آلوئه ورا می‌تواند به پوست کمک کند رطوبت خود را حفظ کرده و یکپارچگی پوست را بهبود بخشد. این ویژگی به‌خصوص می‌تواند برای پوست خشک مفید باشد.

تسریع بهبود زخم:

از ژل آلوئه ورا می‌توان به‌عنوان یک داروی موضعی استفاده کرد. سابقه طولانی این محصول در درمان زخم‌ها و به‌ویژه سوختگی‌ها ازجمله آفتاب‌سوختگی در تمدن‌های مختلف ثبت شده‌است. همچنین خواص ضدالتهابی این محصول می‌تواند درد و تورم زخم‌ها یا جراحات را هم کاهش دهد.

کمک به جلوگیری از ریزش مو:

درماتیت سبورئیک یک بیماری پوستی است، که باعث ایجاد بثورات قرمز مایل به قرمز با پوسته‌های سفید و زرد روی صورت و پوست سر می‌شود. ژل آلوئه ورا به‌طور قابل‌توجهی خارش، پوسته‌پوسته شدن و اندازه ناحیه آسیب‌دیده را در مبتلایان به این بیماری کاهش می‌دهد. با توجه به اینکه درماتیت سبورئیک می‌تواند منجر به ریزش موی موقت شود، این ویژگی بر پتانسیل آلوئه ورا برای تقویت رشد تاثیر دارد.

تقویت همه‌جانبه پوست:

ژل آلوئه ورا پوست را به روش‌های مختلف تقویت می‌کند. خواص این ماده برای پوست عبارتست از؛ از تولید و آزادسازی کلاژن، درمان عفونت‌های قارچی و باکتریاییف محافظت از پوست در برابر اثرات مخرب پرتودرمانی، کمک به مرطوب کردن، تسکین و آبرسانی پوست، بهبود انعطاف‌پذیری پوست به جای سفت و چرمی شدن آن و خنک‌کنندگی بثورات یا آفتاب‌سوختگی.

بهترین روش استفاده از ژل آلوئه ورا چگونه است؟

روش استفاده ژل آلوئه ورا

خرید ژل آلوئه ورا اولین مرحله از اضافه کردن این محصول مفید به روتین مراقبت از پوست شما است. در مرحله بعد باید روش درست استفاده از آن را یاد گرفته و به کار ببندید:

ژل شستشوی صورت:

پس از شستن دست‌ها، با استفاده از نوک انگشتان مقدار کمی از ژل را روی صورت بمالید. به‌آرامی صورت را با آلوئه ورا با حرکات دایره‌ای تمیز کنید و تمام پوست را بپوشانید. سپس صورت را با آب خنک بشویید و به آرامی خشک کنید.

تونر پوست:

برای تهیه تونر پوست آلوئه ورا، ۲ قسمت آب را با ۱ قسمت ژل آلوئه ورا مخلوط کنید. آن را در یک بطری تمیز و بدون هوا بریزید و در یخچال نگهداری کنید. برای استفاده از تونر از یک تکه پنبه کمک بگیرید.

ژل درمان نیش حشرات:

ناحیه آسیب‌دیده را به‌خوبی با آب و صابون بشویید. با دستمال کاغذی آن را خشک کنید. محل را با آلوئه ورا بپوشانید و بگذارید ۱۵ تا ۲۰ دقیقه روی پوست بماند.

ژل درمان جای زخم و بریدگی‌های جزئی:

محل زخم را به‌خوبی با آب و صابون بشویید و بگذارید خشک شود. مقدار کمی از ژل آلوئه ورا را روی پوست یا برش بمالید. محل را با باند بپوشانید و اجازه دهید یک شب بماند. در صورت نیاز روز بعد این روند را تکرار کنید.

درمان ضد قارچ پوستی:

مقدار کمی از ژل را سه بار در روز به مدت ۲ هفته روی ناحیه مورد نظر بمالید.

آبرسان پوست:

مقدار کمی از ژل را روی صورت بمالید و بگذارید ۵ تا ۱۰ دقیقه بماند. سپس آن را با آب خنک بشویید و به آرامی خشک کنید.

رفع جای جوش و آکنه:

برای لکه‌های آکنه و روزاسه، با استفاده از ۱ قاشق غذاخوری ژل آلوئه ورا با ۲ تا ۳ قطره آب‌لیموی تازه، محلول ضدآکنه درست کنید. مخلوط را در یک شیشه در بسته در یخچال نگهداری کنید. پس از پاکسازی ملایم صورت، یک یا دو بار در روز مقدار کمی از آن را روی جای آکنه و جای زخم بمالید.

ژل آفتاب‌سوختگی:

ژل آلوئه ورا سردشده را دو یا سه بار در روز روی ناحیه آفتاب‌سوخته بمالید. برای چند روز یا تا زمانیکه رنگ پوست به حالت عادی برگردد و التهاب بهبود یابد، از آن استفاده کنید. در روشی دیگر، ۲ قسمت آب را با ۱ قسمت آلوئه ورا مخلوط کنید، تا اسپری درست شود. محلول را در یخچال نگهداری کنید. هنگام استفاده از اسپری آن را از چشم دور نگه دارید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین