کد خبر: ۹۴۰۰۹۹
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۴۰۳ - ۲۲:۵۸

تشدید تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه روی میز

اتحادیه اروپا راه را برای اعمال تحریم‌های بیشتر علیه روسیه و برخی مسئولین و اتباع این کشور هموار کرده است.
تشدید تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه روی میز
آفتاب‌‌نیوز :

اتحادیه اروپا راه را برای تحریم‌های شدیدتر علیه روسیه هموار کرده است. به گفته دیپلمات ها، نمایندگان دائمی کشور‌های عضو این اتحادیه در بروکسل از اقدامات تنبیهی علیه افرادی که مسئول حملات به اصطلاح ترکیبی یا خرابکاری هستند، حمایت کردند.

روزنامه "تاگس شاو" آلمان گزارش داد، بر اساس یک متن پیش‌نویس در این باره این موارد شامل فعالیت‌هایی است که "دموکراسی، حاکمیت قانون، ثبات یا امنیت را تضعیف یا به خطر می‌اندازد.

به طور خاص، اتحادیه اروپا در این زمینه درخواست‌ها برای تظاهرات خشونت‌آمیز یا کودتا یا تأثیرگذاری بر انتخابات را در نظر می‌گیرد. بر این اساس ارعاب منتقدان روسیه یا انتشار اطلاعات نادرست هدفمند نیز باید تحریم شود. حملات سایبری یا اقدامات خرابکارانه مانند آتش‌سوزی یا حمله به زیرساخت‌های مهم نیز می‌توانند به راحتی مجازات شوند. این لایحه به اتحادیه اروپا اجازه می‌دهد تا ممنوعیت ورود برخی از طرف‌های مسئول را اعمال کند یا احتمالا دارایی‌های موجود در اروپا را مسدود کند. سه شنبه آینده باید به طور رسمی در این باره تصمیم گیری شود.

نیرو‌های روسیه موفق شدند منطقه «ووهلدار» در شرق اوکراین را تصرف کنند.

جنگ اوکراین در پی بی‌توجهی غرب نسبت به نگرانی‌های امنیتی مسکو و گسترش نیرو‌های ناتو تا نزدیکی مرز‌های روسیه کلید خورد. رئیس‌جمهوری روسیه روز ۲۱ فوریه سال گذشته میلادی (دوم اسفندماه ۱۴۰۰) استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت و سه روز بعد، عملیاتی نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند علیه اوکراین آغاز کرد. به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

آمریکا و کشور‌های غربی در پاسخ به حمله روسیه تحریم‌های گسترده‌ای را علیه مسکو اعمال و میلیارد‌ها دلار تسلیحات و تجهیزات نظامی به کی‌یف ارسال کرده‌اند. با وجود تحریم‌های بی‌سابقه و تلاش‌های غرب برای انزوای روسیه، کرملین توانسته اقتصاد خود را در شرایط جنگ پا بر جا نگه دارد.

اتحادیه اروپا همچنین چندی پیش اعلام کرد که از دارایی‌های مسدود شده روسیه از خارج از کشور ۳۵ میلیارد یورو وام در اختیار اوکراین قرار می‌دهد.

رهبران کشور‌های گروه هفت در ماه ژوئن توافق کردند که با استفاده از سود حاصل از دارایی‌های مسدود شده روسیه به اوکراین ۵۰ میلیارد دلار وام بدهند.

از آغاز جنگ روسیه ـ اوکراین تاکنون کشور‌های غربی معادل ۳۰۰ میلیارد دلار دارایی‌های روسیه را راکد کردند. ۲۰۰ میلیارد دلار این رقم در کشور‌های اتحادیه اروپا مسدود شده است.

از دارایی‌های مسدود شده روسیه در خارج از کشور هر سال میلیارد‌ها دلار سود کسب می‌شود.

گروه هفت و در راس ایالات متحده آمریکا در صدد استفاده از این درآمد برای حمایت از اوکراین هستند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین