کد خبر: ۹۴۰۶۸۵
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۷

ماجرای مترو تا حافظیه شیراز؛ شورا تایید می‌کند، میراث تکذیب!

خط دو مترو شیراز بدون هیچ پشتوانه مطالعاتی و مصوبه شورای ترافیک استان درحالی تا یک کیلومتری حافظیه پیشروی کرده است که مدیرکل میراث‌فرهنگی استان فارس نه‌تن‌ها در جریان این اجرای این پروژه نیست که خط دو مترو را در ۵۰۰ متری حافظیه از اساس تکذیب کرد. موضوعی که رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای پنجم شهر شیراز نه تنها صحت آن را تایید می‌کند که معتقد است اجرای طرح مترو و گذر آن از حافظیه در شورای پنجم شهر شیراز رد شده بود، اما در شورای ششم شهر شیراز اجرای این طرح از سر گرفته شده است.
ماجرای مترو تا حافظیه شیراز؛ شورا تایید می‌کند، میراث تکذیب!
آفتاب‌‌نیوز :

شهرداری شیراز خط دو مترو شیراز را بدون انجام مطالعات و اخذ مصوبات شورای ترافیک استان فارس و تاییدیه میراث‌فرهنگی، درحالی تا ۵۰۰ متری حافظیه ادامه داده است که در دوره پنجم شورای شهر این شهر، طرح مترو باید در یک کیلومتری آرامگاه حافظ متوقف می‌شد. با این حال مدیرکل میراث‌فرهنگی استان فارس، اعلام کرد که چنین طرحی وجود ندارد و پروژه خط دو مترو و پیشروی آن تا حافظیه غیرممکن است. با این وجود رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای پنجم با تایید این خبر تاکید کرد که نه‌تن‌ها این طرح درحال اجراست بلکه پروژه شهرداری بدون مطالعه بوده و مصوبات شورای ترافیک کشور و استان را ندارد.

شورا تایید می‌کند، میراث فرهنگی تکذیب
نواب قائدی (رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای پنجم) در رابطه با مسیر خط دو مترو که از شهرک میانرود آغاز می‌شود و انتهای آن به خیابان و بلوار آزادی می‌رسد،گفت: در شورای پنجم شهر شیراز مصوب شد تا خط دو مترو به سمت آرامگاه سعدی ادامه پیدا کند، اما از آنجا که با سازه تاریخی آب انبار در نزدیکی حافظیه مواجه شدیم، قرار شد اجرای این طرح تا بین فلکه اطلسی و حافظیه ادامه پیدا کند و همانجا متوقف شود و مابقی مسیر به‌دلیل آسیب‌هایی که ممکن بود به بنای حافظیه وارد شود با احداث تراموا ادامه پیدا کند.

او گفت: از همین رو، این پروژه را در شورای ترافیک استان فارس تصویب کردیم و قرار بود همکاران در شورای حمل و نقل ترافیک این طرح را در شورای ترافیک کشور مصوب کنند. اما از آنجا که دوره شورای پنجم شهر شیراز به پایان رسید مجددا این طرح در دستور کار اعضای شورای ششم قرار گرفت و متاسفانه بدون توجه به مباحث میراث‌فرهنگی و مصوبه شورای پنجم شهر شیراز، طرح دوباره مطرح و قرار شد که مترو تا آرامگاه سعدی ادامه پیدا کند که در مسیر آن به حافظیه و آثار تاریخی آن محدوده برخورد می‌کند.

آنطور که رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای پنجم شهر شیراز می‌گوید: درحال حاضر این پروژه توسط شهرداری به اجرا درآمده و تونل‌های حفاری در ۵۰۰ و ۶۰۰ متری آب انبار و بنای حافظیه هستند. این درحالی است که پروژه تراموا که اعضای شورای پنجم شهر مصوب کرده بودند و از آرامگاه سعدی شروع می‌شد و مسیر میدان قائم یا فلکه اطلسی و خیابان هجرت و ارگ کریمخانی را طی می‌کرد تا به شاهچراغ برسد، به‌طور کلی منتفی شده و به جای تراموا، مترو را به آن سمت بردند تا آرامگاه سعدی را به شاهچراغ متصل کنند.

قائدی گفت: با اجرای پروژه جدید که به هیچ مطالعاتی استناد ندارد، نه تنها پروژه تراموا را از دستور خارج کردند که یک پروژه بدون مطالعه دیگر را اجرایی کردند. طرحی که نه مصوبه شورای ترافیک استان را دارد نه تاییدیه وزارت میراث‌فرهنگی و نه مصوبه شورای ترافیکی کشوری! درحقیقت این طرح بدون مطالعه و مصوبه درحال انجام است.

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای پنجم شهر شیراز در این گفتگو بار‌ها بر لزوم حفاظت میراث‌فرهنگی و حفظ آثار تاریخی در محدوده حافظیه تاکید کرد.

با این وجود محمد ثابت اقلیدی (مدیرکل میراث‌فرهنگی استان فارس) در گفتگو با ایلنا، اجرای پروژه خط دو مترو و پیشروی آن تا حافظیه را رد کرد و گفت نه تنها چنین چیزی وجود ندارد که غیرممکن است این درحالی است که مصاحبه‌های متعدد و مستندات مدیران شهری گواه اجرای این پروژه است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی استان فارس با صراحت اعلام کرد: به سمت حافظیه خط مترو وجود ندارد و شهرداری شیراز تنها یک پروژه مترو به میراث‌فرهنگی استان فارس اعلام کرده که آن هم به سمت میدان احمدی و شاهچراغ می‌رود که آن هم ۲۶ متر زیرزمین است و هیچ تلاقی با آستان شاهچراغ ندارد و چنین موضوعی فعلا وجود ندارد.

پیشروی خط دو مترو شیراز موجب نگرانی از تخریب و تهدید بنای حافظیه و آثار تاریخی موجود در مسیر این پروژه شده است.

فعالان میراث فرهنگی شیراز پیشتر گفته بودند، در مسیر احداث خط مترو حافظیه یک آب انبار تاریخی که گفته می‌شود از نخستین آب انبار‌های احداث شده در ورودی شهر شیراز برای ذخیره آب قنات مشهور به رکن آباد این شهر بود و در محدوده‌ی آرامگاه حافظ و در زیر زمین کشف شده، تخریب خواهد شد.

امین طباطبایی (فعال میراث فرهنگی) با اعلام این مطلب که با ادامه‌ی حفر تونل مترو در این مسیر، تنها آرامگاه حافظ و آب انبار تاریخی تهدید نمی‌شوند بلکه گورستان تاریخی هزارساله شیراز نیز در این نقطه تهدید خواهد شد، گفت: محدوده منتهی به باغ ملی و حافظیه شیراز در دوره‌های تاریخی، یک گورستان وسیع بوده که حافظ نیز در همین گورستان دفن شده است.

او افزود: سازه آبی تاریخی کشف شده در مسیر خط دو متر شیراز نیز احتمالا مرتبط با قنات رکن آباد، برای ذخیره آب لازم برای گورستان تاریخی مصلی که در زمان پهلوی اول باغ ملی شیراز بر آن احداث شده و امروز در زیر زمین مدفون است، قرار گرفته که برای آبیاری باغ‌های اطراف و استفاده عموم مردم مورد استفاده قرار می‌گرفت.

به گفته وی، عبور مترو از این منطقه نه تنها سازه تاریخی آب انبار ورودی شهر شیراز را تخریب خواهد کرد که به دلیل لرزش‌های ناشی از عبور مترو بر ساختمان حافظیه نیز تاثیر منفی خواهد داشت.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین