کد خبر: ۹۴۰۸۹۰
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۹

لابی‌های پشت پرده برای ممانعت از ساماندهی مهاجران افغان

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی از لابی‌هایی روایت می‌کند که مانع ساماندهی اتباع خارجی در ایران می‌شود.
لابی‌های پشت پرده برای ممانعت از ساماندهی مهاجران افغان
آفتاب‌‌نیوز :

عضو کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی از لابی‌هایی روایت می‌کند که مانع ساماندهی اتباع خارجی در ایران می‌شود.

اخیراً سخنگوی کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی مجلس به توضیح جزئیات طرح ساماندهی اتباع خارجی در کشور پرداخته و از عزم مجلس برای ساماندهی این اتباع خارجی روایت کرده است. موضوعی که محمدرضا صباغیان دیگر عضو این کمیسیون تایید نمی‌کند و خبر می‌دهد بررسی این طرح در کمیسیون فعلا متوقف شده است. صباغیان در گفتگو با خبرآنلاین از نقش پیمانکاران و ذی‌نفعان در تصویب نشدن طرح ساماندهی اتباع خارجی تا به امروز می‌گوید و مشخصاً بر نقش شرکت‌های خصوصی و پیمانکاران مرتبط با شهرداری در تصویب نشدن طرح مذکور تاکید می‌کند.

این نماینده مجلس درباره نافرجام ماندن طرح ساماندهی اتباع خارجی در مجلس یازدهم و طرح مجدد آن در مجلس دوازدهم، گفت: یکسری از طرح‌ها وجود دارند که مخالفان جدی دارد، به این ترتیب که یکسری افراد ذینفع هستند که اگر این اتباع ساماندهی شوند، آن‌ها نمی‌توانند از وضعیت موجود و آب گل‌آلود استفاده کنند و اتباع را به کار گیرند. علاوه بر این دولت قبل ابتدا برای ساماندهی اتباع لایحه نداد، اما بعد از مدتی داد که شکل جامع و کاملی نداشت، لذا با طرحی ادغام شد. وی افزود: این موضوع نهایتاً در قالب طرح عنوان شد، ولی در مجلس قبل به سرانجام نرسید، بنابراین در مجلس دوازدهم مطرح شد که متاسفانه مجدداً دولت اعلام کرده که من لایحه می‌دهم و لایحه قبلی را پس می‌گیرد. در حقیقت طرح ساماندهی اتباع خارجی لایحه‌ای از دولت قبل است، اما این دولت می‌خواهد لایحه جدید بدهد، بنابراین فعلاً در کمیسیون متوقف است.

این نماینده مجلس ادامه داد:، اما مجدداً تاکید می‌کنم شرکت‌ها و پیمانکارانی که می‌خواهند کارگر ساده، بدون بیمه و با حقوق پایین داشته باشند، لابی می‌کنند و اتباع که اکثریت از طرف افغانستان به صورت کارگری می‌آیند، وارد کشور می‌شوند. 

وی توضیح داد: متاسفانه ضعف‌هایی که در مرز‌ها داریم و نظارت جدی صورت نمی‌گیرد، باعث شده که این اتباع وارد کشور شوند و ما مشکل اتباع را داشته باشیم. در نتیجه دولت و آقای مومنی، وزیر کشور خیلی جدی گفته با اتباع غیرمجاز برخورد می‌کنند که باید ببینیم چه می‌شود.

صباغیان در پاسخ به اینکه غیر از شهرداری‌ها که از اتباع غیرمجاز به عنوان کارگر استفاده می‌کنند، سازمان‌ها و نهاد‌های دیگر نیز بابت حضور اتباع غیرمجاز در کشور ذینفع هستند، گفت: شهرداری خودش این کار را انجام نمی‌دهد بلکه این کار را به شرکت‌ها می‌دهد و آن شرکت‌ها از این افراد در شهرداری استفاده می‌کنند. به هرحال این مورد متوجه بخش خصوصی است.

عضو کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی مجلس تصریح کرد که طرح ساماندهی اتباع خارجی فعلا متوقف است و باید ببینیم دولت چه اقدامی انجام می‌دهد.

منبع: روزنامه توسعه ایرانی 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین