گیتی معینی بازیگر که فیلم «قیف» را روی پرده سینما دارد با بیان این مطلب که مهران مدیری و رضا عطاران هر دو بازیگران با اخلاقی هستند؛ گفت:، ولی هنوز مهران مدیری را بابت جایگزینی من با یک بازیگر دیگر در سریال «در حاشیه» حلال نمیکنم.
گیتی معینی گفت: رضا عطاران در هر اثری که تا به حال با او همبازی بودم، خودش پیشنهاد حضور من را به کارگردان داده است. ایشان نیز مرا برای حضور در قیف پیشنهاد دادند و از تجربه همکاری با او لذت بردم.
معینی با اشاره به این مطلب که بعد از اخلاق دستمزد برای او در اولویت دوم قرار دارد؛ گفت: یکی از لحظههای پرشکوه برای من آن است که با هر کارگردان بااخلاقی کار کنم؛ از آن بازیگرانی نیستم که فقط با تعداد معدودی کارگردان کار کنند. وقتی با عطاران یا مدیری کار میکنم، بد دستمزد نیستم؛ برایم این مهم است که با چه کسی کار میکنم و به من انرژی و حال خوش میدهد.
معینی درباره دستمزدها در سینمای ایران گفت: این که میگویند دستمزد بازیگران زیاد است، تصویری است که مردم در ذهن خود ساختهاند؛ وگرنه دستمزدها چنان هم سر به فلک کشیده نیست.
بازیگر فیلم «قیف» توضیح داد: بسیاری از بازیگران از کارگردان یا تهیهکننده میخواهند ۲ تا ۳ برابر مبلغ قرارداد برایشان بنویسد، برای آن که جایگاه خود را ارتقا دهند. این رمز کارهاست؛ بازیگران جوان بسیار این کار را انجام میدهند، بازیگرانی همچون من دیگر این کار را نمیکنند و برای من پسندیده نیست. من با کارگردانان مطرح و باذوق کار میکنم و کارگردانی را که روراست باشد، ترجیح میدهم.
بازیگر فیلم «ابلق» درباره تجربه همکاری با نرگس آبیار و ماجرای از دستدادن سیمرغ گفت: آرزویم این است که دوباره با خانم آبیار کار کنم. در «ابلق» حق من پایمال شد، دو بار بیمارستان رفتم و پایم شکست. در لوکیشینی که کار میکردیم، تعدادی خلافکار بودند که میخواستند شرایط کار را به هم بریزند و پای من در یک درگیری شکست. اغلب با کمترین هزینه پای قرارداد میروم و رفاقت بسیاری مواقع، باعث حماقتم شد. من با لیسانس دانشگاه تهران چرا باید خانهنشین باشم؟
معینی سیمرغ برای ایفای نقش در فیلم «ابلق» را حق خود دانست و ادامه داد: بقیه میتوانند به دلایل مختلف، بازی در چنین نقشی را تجربه کنند من، اما به دلیل بالا رفتن سنم نمیتوانم دیگر چنین تجربهای داشته باشم. میدانم چرا سیمرغ به من نرسید و این از کجا آب خورد، ولی اگر سکوت کردم به این دلیل بود که به خدا سپردم. همسر خانم آبیار میگفت: خانم سلطان سیمرغت مبارک، پس چه شد که به یکباره موضع تغییر کرد و سیمرغ مرا گرفتند؟
این بازیگر با تاکید بر اینکه هیچگاه حق خود را کامل نگرفته، گفت: اغلب با کمترین هزینه، پای قرارداد میروم و رفاقت بسیاری مواقع، باعث حماقتم شد. بقیه انصاف ندارند که من رفاقت میکنم و حقم را هیچ کجا به من ندادند. من با لیسانس دانشگاه تهران چرا باید خانهنشین باشم؟
معینی درباره تنها نقش اصلی که در دهه ۷۰ به او پیشنهاد شد، توضیح داد: به لحاظ اصالتی که در خودم احساس کردم، یک بار که نقش اصلی در یک کار به من پیشنهاد شد، نپذیرفتم. اولین و آخرین نقش اولی که به من پیشنهاد دادند، فیلمی به کارگردانی آقای لبخنده بود که خانم دیگری به جای من بازی کردند. فیلمی که در آن بازیگر نقش اصلی باردار میشد و در طویلهای فارغ میشد. از آنجایی که اصالت و ارزشهای خانوادگی من اجازه نمیدهد هر نقشی را بازی کنم، پس این نقش را نپذیرفتم. دوست نداشتم سکانسهایی که اصالت مرا زیر سوال میبرد در «قیف» بازی کنم، اما به خاطر رفاقتی که با آقای عطاران داشتم، پذیرفتم.
بازیگر فیلم قیف ادامه داد: بخشهایی در فیلم قیف بود که به دلیل آنها به بستگانم نگفتم فیلم را ببینند. دوست نداشتم سکانسهایی که اصالت مرا زیر سوال میبرد، بازی کنم، اما به خاطر رفاقتی که با آقای عطاران داشتم، پذیرفتم.
این بازیگر درباره حضور در جوکر بانوان گفت: هر کسی مرا میبیند فکر میکند ناهید مسلمی هستم، در صورتی که به نظر خودم شباهتی با ایشان ندارم. من انسان صادقی هستم و میگویم من نیستم؛ به هرحال برای حضور در جوکر بانوان به من پیشنهادی نشد.
بازیگر فصل نخست فیلم گشت ارشاد با تاکید بر اینکه دلم میخواهد با خیلی از کارگردانها کار کنم، توضیح داد: یکی از آرزوهایم این است با سعید سهیلی کار کنم، اما مرا لایق نمیداند. بعد از گشت ارشاد۱ دیگر فرصت نشد با ایشان کار کنم. آرزویم این است که با ابراهیم حاتمیکیا کار کنم. همه کارگردانها را دوست دارم و اگر بخواهم نقدی کنم، به خودشان میگویم.
وی افزود: بعد از مرحوم ناصر گیتیجاه دیگر حضور در گشت ارشاد به من پیشنهاد نشد؛ احتمالا آقای سهیلی این طور فکر کرده که، چون بازیگری که نقش پدر حمید فرخنژاد را داشت از دنیا رفته، دیگر مادری هم نباید داشته باشد!
معینی ضمن اشاره به اینکه چرا هنرمندان باید خانهنشین باشند، از برخی کارگردانان گله کرد و گفت: نقدی به هومن سیدی داشتم که چرا با اینکه میدانید بچههای ما بیکار هستند، اما برای نقشها از میان بازیگران خودمان یک نفر را انتخاب نمیکنید؟ چرا کسانی که توی جوب خوابیدند و معتاد بودند را به کار میگیرید؟ این تخریبگر نیست و هنر را زیر سوال نمیبرد، اما ما گلهمند بودیم. مردم از کارگردان الگو میگیرند؛ اگر کارگردانی برای خود ارزش قائل است، باید حواسش به کسانی که برای ایفای نقش انتخاب میکند، باشد.