کد خبر: ۹۴۱۷۱۶
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۷

گلزنان ایران به ازبکستان، مثلث رقابت در تاریخ و افتخار

در جمع نفرات تیم ملی ۳ بازیکن با سابقه گلزنی به ازبکستان حضور دارند که برای بهبود رکورد خود می‌آیند.
گلزنان ایران به ازبکستان، مثلث رقابت در تاریخ و افتخار
آفتاب‌‌نیوز :

در تاریخچه تقابل ایران و ازبکستان ۱۸ گل به سود تیم کشورمان ثبت شده که توسط ۱۰ بازیکن به ثبت رسیده است. تیم ما در ۱۴ دیدار قبلی مقابل ازبکستان ۵ گل نیز دریافت کرده است و جالب اینجاست که اولین گل ازبک‌ها به ایران هم توسط یک ایرانی به ثبت رسید!

قصه گلزنان ایرانی مقابل ازبکستان را باید از «رحمان رضایی» شروع کرد. بعد از فروپاشی شوروی و تاسیس کشور ازبکستان، ایران در اولین تقابل در یک هشتم نهایی بازی‌های آسیایی ۱۹۹۸ بانکوک چهار بر صفر این حریف را برد. در دومین جدال در جام ملت‌های ۲۰۰۷ آسیا که همین امیر قلعه نویی سرمربی تیم ملی بود، دو کشور در بازی افتتاحیه به مصاف هم رفتند.

آن روز رحمان رضایی که حالا دستیار قلعه نویی روی نیمکت تیم ملی است، در دقیقه ۱۷ به اشتباه دروازه خودی را گشود، اما یک مدافع در نیمه دوم یعنی «سید جلال حسینی» جور او را کشید و در نهایت ایران با گل یک پرسپولیسی دیگر یعنی «جواد کاظمیان» آن بازی را برد.

اما به جز رحمان که روی نیمکت است، سه بازیکن دیگر ما در لیست فعلی سابقه گل زنی به ازبکستان را دارند. اتفاقاً هر سه نفر بیش از یک بار در بازی این حریف را باز کرده‌اند و سابقه گلزنی در بیش از یک بازی را به ازبک‌ها دارند!

«علی دایی»، «سردار آزمون» و «مهدی طارمی» سه بازیکنی هستند که هر کدام ۳ بار دروازه ازبکستان را در طول تاریخ گشوده‌اند. علی دایی تنها بازیکنی است که برابر ازبک‌ها هتریک کرده است، در همان اولین تقابل دو کشور، اما سردار و طارمی در بازی‌های مختلف سه بار دروازه این حریف را باز کرده‌اند.

جالب اینجاست که سردار و طارمی به عنوان زوج سال‌های اخیر خط حمله تیم ملی در دو بازی جداگانه زننده گل‌های ایران به ازبکستان بودند، بار اول در سال ۲۰۱۷ که ایران بازی را ۲-۰ برد و به جام جهانی ۲۰۱۸ صعود کرد.

رقابت سردار و طارمی در صدر گلزنان تاریخ فوتبال ایران به اوج حساسیت خود رسیده و آن‌ها در گلزنی به ازبکستان هم با یکدیگر رقابت دارند. اما جالب اینجاست که در این یک مورد، یک رقیب دیگر نیز پنجشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۳ شانس افزایش رکورد خود را دارد.

در طول تاریخ «سید جلال حسینی» و «مهدی ترابی» دو بازیکنی هستند که هرکدام ۲ گل به ازبکستان زده اند. جالب اینکه ترابی در دو بازی مختلف زننده تک گل سه امتیازی مسابقه برای ما بود! سید جلال هم اولین بار در جام ملت‌ها و تنها تقابل دو کشور در این سطح به ازبک‌ها گل زد و بار دوم، در همین تاشکند و در مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۴ زننده تک گل سه امتیازی ایران بود.

۵ بازیکن هم هستند که هر کدام یک بار به ازبکستان گل زده‌اند. در این جمع «علی موسوی»، «جواد کاظمیان» و «محمدرضا خلعتبری» بازیکنان بخش تهاجمی تیم ملی بودند و «روزبه چشمی» و «رامین رضاییان» بازیکنان بخش تدافعی، گل‌های خلعتبری و چشمی گل‌های سه امتیازی مقابل ازبکستان بود؛ و جالب اینکه در جمع همین پنج نفره، دو ستاره این فصل استقلال حضور دارند که بابت عدم دعوت آن‌ها به تیم ملی انتقادات زیادی از قلعه نویی شد! یعنی روزبه چشمی و رامین رضاییان که البته اگر قرار به دعوت از آن‌ها هم بود، نمی‌توانستند در این مسابقه برای ایران بازی کنند. چشمی که مصدوم است و رضاییان نیز سخت‌ترین روز‌های عمر ورزشی اش را در استقلال بعد از دربی سپری می‌کند...

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین