کد خبر: ۹۴۲۵۸۶
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۴

برندگان جایزه نوبل اقتصاد ۲۰۲۴ اعلام شدند

امروز (دوشنبه، ۲۳ مهر) نام «دارون عجم اوغلو» و «سیمون جانسون» و «جیمز رابینسون» به دلیل پژوهش درباره چگونگی شکل‌گیری نهادها و تأثیر آن‌ها بر رفاه به عنوان برندگان جایزه نوبل اقتصاد ۲۰۲۴ در فرهنگستان علوم پادشاهی سوئد اعلام شدند.
برندگان جایزه نوبل اقتصاد ۲۰۲۴ اعلام شدند
آفتاب‌‌نیوز :

«دارون عجم اوغلو»، «سیمون جانسون» و «جیمز رابینسون» به عنوان برندگان جایزه نوبل اقتصاد ۲۰۲۴ اعلام شدند.

به نقل از وبگاه نوبل پرایز، امروز (دوشنبه، ۲۳ مهر) نام «دارون عجم اوغلو» و «سیمون جانسون» و «جیمز رابینسون» به دلیل پژوهش درباره چگونگی شکل‌گیری نهادها و  تأثیر آن‌ها بر رفاه به عنوان برندگان جایزه نوبل اقتصاد ۲۰۲۴ در فرهنگستان علوم پادشاهی سوئد اعلام شدند.

دارون هاشم‌اوغلو (Daron Acemoglu)، متولد ۳ سپتامبر ۱۹۶۷ (۱۲ شهریور ۱۳۴۶) در ترکیه، استاد کرسی الیزابت و جیمز کیلین در اقتصاد در ام‌آی‌تی و در زمره ۱۰ اقتصاددان پراستناد بر اساس IDEAS/RePEc است. وی در سال ۲۰۰۵ میلادی برنده مدال جان بیتز کلارک شد. هاشم‌اوغلو در سال ۲۰۱۳ میلادی «جایزه فرهنگ و هنرهای ریاست جمهوری ترکیه» را از آن خود کرد.

جایزه نوبل اقتصاد ۲۰۲۳ به کلودیا گلدین (Claudia Goldin)، استاد اقتصاد دانشگاه هاروارد، به دلیل فعالیت‌هایش در زمینه مطالعات مربوط به نقش زنان در بازار کار تعلق گرفت.

نوبل اقتصاد تنها عنوانی است که در وصیت‌نامه نوبل نیامده است و جزء جوایز اصلی نوبل هم نیست؛ بنابراین، هزینه آن را بانک مرکزی سوئد تأمین می‌کند که در سیصدمین سال تأسیس این بانک یعنی ۱۹۶۸ این جایزه را بنیان نهاد و برای اولین‌بار از سال ۱۹۶۹ آن را به برنده این بخش اعطا کرد.

اسامی برندگان جوایز نوبل پزشکی و فیزیک و شیمی ۲۰۲۴ به ترتیب در روزهای دوشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه (۱۶، ۱۷ و ۱۸ مهر) اعلام شد. برنده جایزه نوبل ادبیات پنج‌شنبه، ۱۹ مهر و برنده جایزه صلح نیز در روز جمعه ۲۰ مهرماه مشخص شدند.

برندگان جایزه نوبل، لوح طلا با تصویری از چهره نوبل و دیپلم افتخار و مبلغ نقدی دریافت می‌کنند که میزان آن بستگی به درآمد بنیاد نوبل ناشی از موقوفات وی دارد و معمولا از ۹ تا ۱۱ میلیون کرون سوئد (حدود یک میلیون دلار آمریکا) متغیر است.

اما این جایزه در سال جاری ۱۱ میلیون کرون سوئد (بیش از یک میلیون و ۴۷ هزار دلار) است که در صورت برنده شدن یک یا چند نفر برای یک نوبل، بین آن‌ها تقسیم خواهد شد.

مراسم اهدای جوایز نوبل نیز ۱۰ دسامبر ۲۰۲۳ (۱۹ آذر) یعنی روز درگذشت آلفرد نوبل در محل سالن کنسرت استکهلم و طی یک مراسم رسمی برگزار می‌شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین