کد خبر: ۹۴۲۸۵۱
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۹

صالحی‌امیری: کشتی باید ثبت ملی شود

 وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: کشتی فرهنگ و هویت ما است و ریشه در جغرافیای این سرزمین دارد. ابتدا باید این ورزش باستانی را ثبت ملی کنیم، زیرا ریشه‌های فرهنگی و تاریخی ما کشتی است.
صالحی‌امیری: کشتی باید ثبت ملی شود
آفتاب‌‌نیوز :

 سیدرضا صالحی امیری امروز (سه‌شنبه) در حاشیه مراسم رونمایی از کتاب پهلوان باشی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: مدت‌ها بود به دنبال قدردانی از علیرضا دبیر و قهرمانان کشتی بودم که در پاریس و توکیو و ادوار تاریخی المپیک آبروی ورزش ایران بودند و هستند. علی‌رغم اینکه پنج سال در ورزش حضور داشتم امروز بعد از ۲ سال برگشتم و با صحنه عجیبی روبرو شدم. تحول بزرگی در فدراسیون ایجاد شده و دبیر این زیرساخت‌ها را برای یک قرن ساخته و با همت او این زیرساخت‌ها تهیه شده است.

وی افزود: من در این نشست صمیمی که از کتاب قهرمانان و پیشکسوتان کشتی رونمایی شد تاکید کردم که کشتی فراتر از یک رشته قهرمانی است. کشتی فرهنگ و هویت ماست و ریشه در جغرافیای این سرزمین دارد. ابتدا باید کشتی را ثبت ملی کنیم، زیرا ریشه‌های فرهنگی و تاریخی ما کشتی است. باورم این است با این مجموعه و زیرساخت‌ها آینده درخشان و نویدبخشی در انتظار ورزش ایران به خصوص کشتی است.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی عنوان کرد: اولین بار است که مطلع شدم اندیشکده‌ای در ورزش به ویژه در کشتی ایجاد شده و برای نخستین مرتبه موزه‌ای در طراز موزه رسمی که حتما آن را ثبت ملی می‌کنیم، ساخته شده است. اولین بار است می‌بینم مجموعه زیرساخت‌های کشتی فراتر از مجموعه کل ورزش کشور است. باید اصحاب رسانه اینجا را بازنمایی کند و مهم‌تر از همه حوزه فرهنگی و ورزش باید در یک مجموعه تعریف شود. در دولت و مجلس، کمیسیون فرهنگی، میراث فرهنگی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارد که ریشه‌های واحدی دارند.

بیشتر بخوانید
کتاب پهلوان باشی به مناسبت هفته تربیت بدنی رونمایی شد
وی ادامه داد: امروز احساس خوبی به من دست داد و نشاط جدیدی ایجاد شد، اما همه فدراسیون‌ها باید تلاش کنند تا از این کاری که در کشتی انجام شد، الگوسازی کنند. به دبیر عزیز و قهرمانان المپیکی و همه کسانی که باعث اهتزاز پرچم ایران در پاریس شدند، به ویژه کشتی و تکواندو تبریک می‌گویم. به همه قهرمانان ما در جهان، آسیا و المپیک ابلاغ سلام دارم که فراتر از یک مدال لبخند را برروی لب مردم آوردند. در المپیک پاریس چه اتفاقات زیبایی شکل گرفت و آن را دنبال می‌کردم و روز‌های اول خیلی احساس نگرانی داشتم و می‌دانستم کشتی در روز‌های آخر برای ایران مدال‌آور است.

صالحی امیری خاطرنشان کرد: در المپیک پاریس دیدم که دبیر در صحنه‌های مختلف شخصا درگیر و وارد فضا می‌شود. چیزی که نظرم را جلب کرد این بود که ارتفاع همه این ساختمان بلند است و کسانی که بلندنگر هستند فضا‌ها را بلند می‌بینند. خداراشکر امروز می‌توانیم اگر میهمانان خارجی به ایران می‌آیند با توجه به فضا و زیرساختی که کشتی دارد، بسیاری از رویداد‌های بین‌المللی را در اینجا برگزار کنیم. من از ورزش فاصله نگرفتم، اما امروز مسئولیت من با گردشگری و میراث فرهنگی است و رابطه نزدیکی با احمد دنیامالی وزیر ورزش دارم و او با برنامه و آگاهی وارد وزارت ورزش شد.

وی گفت: سه نکته برای من جلب توجه کرد. بار‌ها من اینجا آمده بودم، اما ظرفیت‌های کم نظیر جدیدی توسط دبیر ایجاد شد و در بیشتر کشور‌ها چنین مجموعه ورزشی نداریم و بی نظیر است. ندیدم کشتی اندیشکده و سالن سینما برای ورزشکاران داشته باشد و اولین بار است شاهد یک موزه در سطح طراز ملی هستیم. این‌ها نشان می‌دهد دبیر نگاهش فراتر از ۱۰ سال و حتی بیشتر است و قدردان او هستیم. باید رویکرد اخلاقی و شکرگزاری را برای کسانی که عرق می‌ریزند، داشته باشیم. دبیر نیازی به این جایگاه نداشت، زیرا قهرمان ملی ماست و می‌توانست یک گوشه بنشیند و جایگاه خود را داشته باشد، اما او فراتر از یک مدال‌آور ظاهر شد و این موضوع قابل تقدیر است و انتظار دارم رسانه ملی تصویر اینجا را به نمایش بگذارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین