کد خبر: ۹۴۳۰۸۴
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۸

مبلغ ۱۲۰ هزار تومان عوارض آزادراه اصفهان- شیراز منطقی است؟

 مدیرکل بهره‌برداری آزادراه‌های کشور گفت: مبلغ ۱۲۰ هزار تومان عوارض برای آزادراه اصفهان- شیراز بر اساس هزینه‌های تمام‌شده این طرح تعیین شده و با توجه به سرمایه‌گذاری کلان و طول ۲۱۲ کیلومتری این آزادراه رقمی منطقی است.
مبلغ ۱۲۰ هزار تومان عوارض آزادراه اصفهان- شیراز منطقی است؟
آفتاب‌‌نیوز :

«محمد جورابچی» افزود: عوارض دریافت شده در این آزادراه به دست بخش خصوصی سرمایه‌گذار می‌رسد و نمی‌توان گفت دولت و وزارت راه و شهرسازی این مبلغ را دریافت می‌کند.

به گزارش وزارت راه و شهرسازی، وی بیان‌داشت: سرمایه‌گذار بخش خصوصی پروژه آزادراه اصفهان- شیراز به دلیل این که هزینه‌های کلانی برای احداث این پروژه انجام داده و ۲۱۲ کیلومتر طول این آزادراه است، تقاضای خود را به ستاد ماده ۳۷ آیین‌نامه اجرایی قانون مشارکت ارائه کرد.  پیشنهاد شرکت سازنده بیشتر از عدد تصویب شده بوده و این عدد در کمیسیون تعدیل شد و بر مبنای هزینه‌های تمام شده پروژه و طول قابل توجه این آزادراه، هزینه ۱۲۰ هزار تومان برای خودرو‌های سواری در نظر گرفته شد.

مدیرکل بهره‌برداری آزادراه‌های کشور در ادامه توضیح‌داد: زمانی که مبلغ کل پروژه و زمان استهلاک آن را در نظر بگیریم، متوجه خواهیم شد که این مبلغ کاملا منطقی و قانونی و به صورت کارشناسی در نظر گرفته شده است.

عملیات اجرایی این پروژه که در سال ۱۳۸۹ آغاز شد بود.

این آزادراه در مسیر چه شهرستان‌هایی قرار دارد؟

این آزادراه در ۶ قطعه از دروازه ورودی شهر شیراز آغاز و تا ایزدخواست ادامه دارد که قطعات یک، ۲ و سه آن به طول ۱۰۷ کیلومتر حدفاصل شهر‌های سده تا ایزدخواست از مناطق سد ایزدخواست، کوه مروارید، روستای خسرو شیرین و رودخانه سفید می‌گذرد.

همچنین قطعات چهار، پنج، ۶ و هفت به طول ۱۱۸ کیلومتر حدفاصل شهر‌های سده تا شیراز از مناطق تنگ براق، دشت کامفیروز، تنگ بستانک و تنگ خیاره گذشته و به بزرگراه شیراز - سپیدان متصل می‌شود.

از ایزدخواست تا اصفهان هم به طول حدود ۱۱۶ کیلومتر حدفاصل شهرضا - سه راهی مبارکه - ایزدخواست در دست مطالعه است و طبق برنامه زمانی تعیین شده، عملیات اجرایی آن به‌زودی آغاز خواهد شد.

مسیر فعلی شیراز به سمت اصفهان ۴۸۵ کیلومتر و مدت زمان سفر نیز ۵.۵ تا ۶ ساعت به طول می‌انجامد و با افتتاح آزادراه شیراز- اصفهان که برخلاف مسیر فعلی به شکل مستقیم است، طول مسیر ۱۳۵ کیلومتر کوه‌تاه‌تر می‌شود، در حقیقت مسیر فعلی تا ۲ ساعت کاهش می‌یابد.

مرتفع‌ترین پل آزادراهی کشور در آزادراه شیراز-اصفهان قرار دارد؛ پل سردار شهید حاج قاسم سلیمانی به طول ۲۶۴ متر در قطعه ۳ آزادراه شیراز-اصفهان قرار دارد و بر روی دره رودخانه سپید و در ارتفاع ۱۱۰ متری از کف دره واقع شده است.

طول دهانه وسط آن ۱۲۵ متر و طول دهانه‌های کناری پل ۶۶ و ۷۳ سانتی‌متر است و خودرو‌های عبوری به سهولت در عرض ۱۵ ثانیه از یک سمت به سمت دیگر پل تردد می‌کنند. نوع پل بتن دره‌ای پیش تنیده است. قالب‌بندی پل از نوع شاریو پیش تنیده و نوع رویه پل آسفالتی است و برای ساخت آن ۱۶ هزار و ۹۰۰ متر مکعب بتن‌ریزی صورت گرفته است و در عرشه آن ۱۱۴ قطعه بتنی به کار رفته است.

در طول مسیر این پروژه آزادراهی، ۲۵ دستگاه پل بزرگ به طول ۲هزار و ۲۳۷ متر و ۵۹۲ دستگاه پل کوچک به طول هشت هزار متر اجرا شده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین