کد خبر: ۹۴۳۹۵
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۸۸ - ۰۹:۳۰
انتقاد دانش جعفری از برنامه پنجم توسعه

رابطه برنام پنجم با اسناد بالادستی مشخص نیست

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب - سرویس اقتصادی: «داوود دانش جعفری » در چهارمین همایش سالانه اتحادیه صادركنندگان فرآورده های نفت گاز و پتروشیمی ضمن انتقاد از ساختار برنامه پنجم با بیان اینكه این برنامه با هیچ یك از تعاریف علمی از « برنامه » همخوانی ندارد گفت : كسی مخالف نام این برنامه یعنی پیشرفت و عدالت نیست اما راهبردهای اجرایی تحقق برنامه نامشخص است .

وزیر اقتصاد دولت نهم با تاكید بر اینكه در این برنامه موضوع كوچك شدن دولت مسكوت مانده است اظهار داشت : اهداف برنامه عموما در زمینه هایی كه لازم بوده به صورت كمی مشخص نشده و بعید است با راهكارهای ارائه شده تحولی در زمینه های موردنظر به وجود بیاید.

وی با بیان این كه رابطه برنامه با اسناد بالادستی مثل چشم انداز اصل 44 سیاست های كلی برنامه پنجم و ... تعریف شده نیست اظهار داشت : به عبارت دیگر این برنامه مشخص نمی كند چقدر به اهداف چشم انداز یعنی اول شدن كشور در منطقه از نظر اقتصادی علمی و فناوری نزدیك می شویم .

وزیر سابق اقتصاد ادامه داد : در مورد توانمندسازی بخش خصوصی یا كوچك سازی دولت صحبت زیادی نمی كند. حتی رابطه برنامه پنجم با قانون مهمی كه اخیرا تصویب شده یعنی هدفمند كردن یارانه ها تعیین نشده است .

وی گفت : این برنامه برای رسیدن به اهداف خود موادی را ذكر می كند؛ مثلا برای افزایش بهره وری در مواد 69 و 70 بهبود فضای كسب وكار در مواد 66 67 و 68 و كاهش وابستگی در مواد 110 و 111 پیشنهاداتی لازم اما عموما ناكافی را ذكر می كند و بعید به نظر می رسد حتی تحول مورد نظر دولت به وجود بیاید. در واقع یك سری احكامی وجود دارد كه جایگاه آن در برنامه نیست.

وی ادامه داد : بعضی از احكام برنامه پارادایم اصلی برنامه را دنبال نمی كند و به نظر می رسد این برنامه حاصل جمع مجموعه ای از احكام پراكنده است كه در كنار هم جا گرفته و لزوما دو هدف كلان پیشرفت و عدالت را نشانه گیری نكرده است .

وی گفت : اهداف عموما در مواردی كه لازم بوده كمی نشده و طی این 5 سال رسیدگی به اهداف این برنامه كار مشكلی خواهد بود . در برنامه چهارم 8 درصد رشد اقتصادی داشته ایم كه 5 2 درصد آن به بهره وری مربوط بوده است كه باید در برنامه پنجم این روند را دنبال كنیم .

وی تاكید كرد : با توجه به اهمیت و ضرورت بهره وری كه نیاز به سرمایه گذاری های جدید نداشته و با سرمایه گذاری های موجود نیز می توان به بهره وری رسید جا داشت كه در برنامه پنجم به آن اهمیت داده شود.

وی با اشاره به مواد 69 و 70 برنامه پنجم كه مربوط به بهره وری است گفت : این مواد نمی تواند رشد مورد نظر ما را به وجود بیاورد و راهكارهای انتخاب شده كافی نیست .

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین