کد خبر: ۹۴۴۲۵۱
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۴۰۳ - ۲۱:۱۹

اجزای سقف متحرک

اجزای سقف متحرک شامل چه تجهیزاتی می‌شوند؟ چگونه از اتصالات سقف جمع شونده محافظت کنیم؟ سقف جمع شونده دارای چه سنسور‌هایی است؟ سقف‌های متحرک به سبب مقاومت بالا در برابر ضربات، حوادث طبیعی، شکستگی و سقوط اشیا سنگین توانسته برخی از محدودیت‌ها برای استفاده از فضای باز را از بین برده و به عنوان یک اقامتگاه تفریحی بکار گرفته شود. علاوه بر موارد ذکر شده، این نوع سقف انعطاف پذیری بالایی دارد و طرفداران بسیار زیادی پیدا کرده است.
اجزای سقف متحرک
آفتاب‌‌نیوز :

در صورتی که به دنبال خرید و بهرمندی از این محصول در مجتمع‌های مسکونی و تجاری هستید بهتر است تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

اهمیت اجزای سقف متحرک

اجزای سقف متحرک عملکردی کلیدی و حیاطی در محافظت و افزایش زیبایی سازه ایفا می‌کنند. در صورتی که از متریال مرغوب و درجه یک برای نصب سقف جمع شونده استفاده شود مقاومت در برابر بارندگی، بارش برف، حرارت و ... افزایش پیدا می‌کند. همچنین شرایطی ایجاد خواهد شد تا گرد و غبار به فضای داخلی منازل مسکونی راه پیدا نکرده و مانع اتلاف انرژی می‌شود. از فرسودگی و خرابی سقف بر اثر رکود آب جلوگیری شده و همچنین جلوی تابش مستقیم نور خورشید را می‌گیرد. اتصالات بکار رفته باید از متریال درجه یک تهیه شده باشند تا مقاومت سقف افزایش پیدا کرده و در برابر وزن زیاد دچار پارگی یا شکستگی نشود. 

اتصالات و یراق‌آلات به کار رفته در سقف متحرک

از جمله مهمترین اتصالات و یراق آلات به کار رفته در سقف متحرک باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • اتصالات سازه: این نوع تجهیزات وظیفه اتصال قسمت‌های اصلی سازه، چون ستون، پایه و پروفیل را بر عهده داشته و اصولا از متریالی، چون آلومینیوم و فولاد تهیه شده که با استفاده از روش‌های جوشکاری به یکدیگر وصل می‌شوند.
  • اتصالات آب بندی سازه: از این نوع اتصالات به منظور جلوگیری از وارد شدن آب به داخل سازه استفاده می‌شود تا یک لایه آب بندی کامل در اطراف پوشش سقف ایجاد شود. برخی از این نوع اتصالات شامل واشر‌های آب بندی، پروفیل، درزگیر‌های سیلیکونی و ... هستند.
  • اتصالات پوشش: از جمله مهمترین تجهیزات باید به اتصالات پوشش اشاره کنیم که این وظیفه را دارد تا پوشش سقف را به سازه متصل کند. این نوع اتصالات شامل پین‌ها، گیره‌ها، غلطک و ریل‌ها می‌شوند.
  • یراق آلات حرکتی: یراق آلات حرکتی برای افزایش محدوده حرکتی و روان کار کردن سقف متحرک مورد استفاده قرار می‌گیرد. برخی از این نوع تجهیزات شامل موتور، گیربکس، ریموت کنترل و کلید ایمنی می‌شود.

نصب و نگهداری اجزای سقف متحرک

نصب سقف متحرک

در صورتی که بتوانید از اجزای سقف متحرک را به طور اصولی نصب کرده و از آن‌ها محافظت کنید، عملکرد سیستم افزایش پیدا کرده و طول عمر بالایی خواهد داشت. مراحل نصب این نوع سقف به شرح زیر می‌باشد:

  1. در مرحله اول فضا آماده سازی شده و تمامی آلودگی‌ها پاک می‌شوند. همچنین محل نصب ستون و پایه‌ها از پیش مشخص خواهد شد.
  2. در مرحله بعد نوبت به نصب پایه و ستون می‌رسد، در این مرحله چاله‌ها حفر شده و بتن ریزی برای نصب پایه انجام می‌شود. ستون‌ها روی پایه قرار گرفته و در نهایت از عمود بودن آن اتصال حاصل خواهد شد.
  3. پس از آن، نصب سازه اصلی بر طبق نقشه‌های فنی انجام شده و از اتصالات مقاوم برای نصب سازه بهرمند می‌شوند.
  4. در مرحله چهارم ریل‌ها با دقت روی سقف متحرک قرار گرفته و غلطک‌ها نیز نصب می‌شوند تا پوشش سقف حرکتی روان داشته باشد.
  5. در مرحله بعد پوشش سقف به غلطک وصل شده و کارشناسان از عدم وجود چین و چروک روی سقف اطمینان حاصل می‌کنند تا ظاهری آراسته داشته باشد.
  6. نصب سیستم محرک در مرحله بعدی صورت می‌گیرد. در این بخش موتور، گیربکس و سایر اجزای محرک به طور اصولی روی سازه نصب می‌شوند.
  7. در نهایت سیستم آب بندی، چون واشر، درزگیر و ... به منظور جلوگیری از نفوذ آب نصب شده و سیستم در برابر بارندگی تست می‌شود.

آبراه‌ها و سیستم‌های دفع آب باران

از جمله مهمترین سیستم‌های سقف متحرک باید به سیستم دفع آب اشاره کنیم که به منظور محافظت از سازه و پوشش آن بکار گرفته می‌شود. از جمله مزایای بهرمندی از این نوع سیستم باید به افزایش ایمنی و جلوگیری از لغزندگی، بالا رفتن طول عمر سقف، حفظ زیبایی سازه و ... اشاره کنیم. اجزای این نوع سیستم به شرح زیر هستند:

  • آبراه اصولا در پایین‌ترین نقطه سقف و در امتداد لبه قرار می‌گیرد که وظیفه جمع آوری و هدایت آب باران را بر عهده دارد.
  • شیب بندی به منظور هدایت آسان آب به سمت آبراه طراحی می‌شود.
  • لوله تخلیه آب جمع شده در آبراه را به سوی فاضلاب یا مخازن جمع آوری آب، هدایت می‌کنند.
  • درزگیر‌ها از مهمترین تجهیزات در این زمینه هستند که از نشت آب جلوگیری می‌کنند.

خرید سقف متحرک

سنسور‌ها و سیستم‌های هوشمند کنترل

سقف متحرک این روز‌ها با توجه به پیشرفت تکنولوژی، از سیستم‌های هوشمند استفاده کرده و توانسته به خوبی نیاز کاربران را رفع کند. از مهمترین سنسور‌های هوشمند بکار گرفته شده در آن باید به موارد زیر اشاره کرد:

  • سنسور باران: این سنسور بارش باران را تشخیص داده و به طور خودکار باز و بسته می‌شود.
  • سنسور باد: این سنسور جهت و سرعت باد را اندازه گیری کرده و از باز شدن سقف جلوگیری می‌کند تا به سازه آسیبی وارد نشود.
  • سنسور نور: این سنسور شدت نور را اندازه گرفته و به طور خودکار سقف را طوری تنظیم می‌کند تا محیط نور مناسبی داشته باشد.
  • سنسور دما: این سنسور در سقف متحرک دمای محیط را اندازه گیری کرده و دمای فضا را با توجه به باز و بسته شدن سقف تعیین می‌کند.
  • سنسور رطوبت: این سنسور رطوبت هوا را اندازه گرفته تا فضا دچار رطوبت و کپک گرفتن نشود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین