کد خبر: ۹۴۵۰۶
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۳:۲۸
عضو مجمع روحانیون مبارز در گفتگو با ایلنا بیان کرد

انصاری: امام یک اصلاح‌طلب بزرگ بود

هیچ چیز نباید از دید مردم پنهان باشد
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب - سرویس سیاسی:‌ هنگامی كه می‌خواهد درباره امام سخن بگوید نام امام را با حرارت خاصی عنوان می‌كند چه آنكه او و برادرانش از جمله افرادی هستند كه از سال‌های اولیه پیروزی انقلاب با امام بوده‌اند از این روست كه از بی مهری‌هایی كه طی سالیان اخیر به یاران امام شد گلایه‌مند است.

مجید انصاری انقلاب ایران را انقلاب اصلاحی می‌داند و در عین حال كه امام را شخصیتی اصلاح طلب می‌نامد،اصلاح‌طلبی رهبر كبیر انقلاب را مبتنی بر اصول اسلام و قانون اساسی دانست.


*”استقلال“، خواسته تاریخی

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام «استقلال» را یك خواسته بزرگ ملت ایران در طی مبارزات یكصد ساله گذشته دانسته و تاكید می‌كند: چه تعداد شهیدان زیادی كه چه در جریان مشروطیت و چه در جریان ملی شدن صنعت نفت و هر مبارزه‌ای كه درایران طی یكصد سال گذشته صورت گرفته است بعد استقلال‌خواهی آن بسیار قوی بوده است. به گونه‌ای كه هر زمان كه اجانب در این كشور آمده‌اند، مردم به پا خاستند و از اینكه زیر یوغ بیگانه باشند، ‌ناراحت بودند. در انقلاب اسلامی این مساله در كانون توجهات حضرت امام از سال 42 بوده است

وی معتقد است كه مفهوم «استقلال» به معنای تشكیل یك جزیره جدای از جامعه جهانی نیست بلكه رسیدن به نقطه‌ای كه ما بر اساس منافع ملی و مزیت‌های نسبی كه در داخل و در عرصه جهانی است، خودمان با اراده خودمان به ملت خودمان تصمیم‌گیری كنیم كه با چه كشوری و چه سطحی ارتباط سیاسی و اقتصادی داشته باشیم. اگر قرار است مشاركت صورت بگیرد و در جلب سرمایه‌های خارجی این مشاركت تبلور داشته باشد، محور باید منافع ملی و اراده ملی باشد نه منافع یكسو بیگانگان و تحمیل خواسته‌های آنها بر مردم.

انصاری به وضعیت كنونی جامعه اشاره می‌كند و با گلایه می‌گوید: آنچه كه این روزها ما نگران آن هستیم نوعی مخفی‌كاری در سیاست خارجی است كه دلسوزان و آگاهان سیاسی را نگران كرده كه مبادا دور از چشم مردم تعاملاتی صورت بگیرد و به تدریج اصل «استقلال» مخدوش شود.


* هیچ چیز نباید از دید مردم پنهان باشد

وی ادامه می‌دهد كه حضرت امام برای تضمین «استقلال» سعی داشتند كه مسائل بین‌المللی را به هیچ وجه دور از اراده و چشم مردم انجام نشود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاكید می‌كند كه نمی‌شود كه از طرف دولت افرادی به آمریكا و اروپا بروند و مذاكراتی داشته باشند و از چشم نمایندگان مجلس و نهادهای نظارتی مخفی بمانند. این روزها حرف‌هایی در خصوص برخی تعاملات با روسیه شنیده می‌شود كه اگر این موارد صحت ندارد دولت باید آن را تكذیب كند.

وی با بیان اینكه تكلیف سنگینی متوجه كل مجلس شورای اسلامی و تك‌تك نمایندگان مجلس است، می‌گوید: ما به‌عنوان شهروندان نمایندگان را انتخاب كردیم كه مراقب اوضاع باشند هیچ‌كس به موكلان خود در مجلس اجازه مجامله و چشم‌پوشی از برخی داد و ستدها نداده است.

عضو شورای مركزی مجمع روحانیون مبارز در بخش دیگری از این گفت‌وگو به مقوله «آزادی» یكی از شعارهای اصلی انقلاب بود اشاره می‌كند و می‌گوید: ما مسلمان هستیم و قیوداتی در حوزه‌های مختلف داریم و وقتی صحبت از آزادی می‌كنیم منظور آزادی‌هایی است كه در قانون اساسی به رسمیت شناخته شده است.

انصاری معتقد است كه در موضوع تامین آزادی در كشور یك عقب‌گرد فاحشی صورت گرفته است.

وی وقتی در مقابل این پرسش قرار می‌گیرد كه این عقب‌گرد از چه زمانی شروع شده است آغاز آن را در عرصه سیاسی مربوط به نظارت استصوابی شورای نگهبان می‌داند و تاكید می‌كند كه منظورش نظارت استطلاعی نیست و در عین حال می‌گوید مفهوم نظارت با تفسیر شورای نگهبان از لفظ نظارت خارج شده و وارد عرصه مداخله و اجرا شده است و در حقیقت شورای نگهبان با توسعه در مفهوم نظارت بر انتخابات عملا روح قانون اساسی را در موضوع مردم‌سالاری و اتكا امور به آرای عمومی و انتخابات آزاد تا حدودی مخدوش كرده است بخصوص در دور چهارم، پنجم، هفتم و هشتم مجلس نظارت استصوابی شورای نگهبان به اوج خود رسیده است.

انصاری به انتخابات مجلس خبرگان اشاره می‌كند و می‌گوید: در ارتباط با انتخابات مجلس خبرگان این دایره محدودتر شده است یعنی شورای نگهبان در انتخابات خبرگان با وضعیت فعلی هم ناظر، هم مجری و هم داور و هم خود كاندیدا است به نظر من تا حدود زیادی به انتصاب نزدیك‌تر شده است تا انتخابات.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو به آزادی مطبوعات اشاره می‌كند و با اشاره به وضعیت فعلی رسانه‌ها می‌گوید: آزادی مطبوعات و تبادل اطلاعات به بهانه‌های واهی بسیار محدود شده است البته معتقد به بی‌بند و باری در عرصه اطلاع‌رسانی نیستم و قانون باید در این خصوص رعایت شود ولی تجاوز از قانون و اعمال سلیقه‌ای و گزینشی قانون در برخورد با مطبوعات در مقطع فعلی بسیار زیاد شده است.


*امام وآزادی رسانه

انصاری معتقد است كه امروزه شاهد آن هستیم كه برخی روزنامه‌ها از یك حاشیه امن و مصونیت رستم‌گونه‌ای برخوردارند و هیچ‌كس آنها را مورد پیگرد قانونی قرار نمی‌دهد.

وی از همین رو تاكید می‌كند كه آزادی‌های سیاسی، مطبوعاتی و مدنی نسبت به دهه اول انقلاب سیر نزولی و محدودكننده‌ای داشته و امروز ما در وضع نامطلوبی از این جهت هستیم و شعار آزادی همچنان به‌عنوان آرمان بلندی است كه از اهداف بلند انقلاب بوده و باید روی آن پافشاری كرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سوالی در خصوص نحوه برخورد امام با رسانه‌ها می‌گوید:حضرت امام بارها قبل و بعد از پیروزی انقلاب تاكید داشتند كه مطبوعات و مردم آزاد هستند مادامی كه توطئه نكنند و دست به اخلال جدی نزنند. در سال‌های اولیه انقلاب تعداد زیادی از گروه‌ها كه حتی اساس دین را قبول نداشتند مانند حزب توده یا گروه‌های التقاطی تا زمانی كه دست به اسلحه نبردند و واقعا توطئه علیه نظام نكردند آزاد بودند و حتی طرفداران آنها در خیابان‌های تهران روزنامه‌هایشان را توزیع می‌كردند.

وی به برخورد امام با تمدید دوران نخست‌وزیری مهندس موسوی اشاره كرد و گفت: در مجلس سوم وقتی به خاطر شرایط جنگ مصلحت ندیدم كه آقای مهندس موسوی تغییر كند و نظرشان را به‌عنوان نظر مشورتی به مجلس ارائه دادند در عین حال 99 نفر از جریان راست آن زمان به مهندس موسوی رای منفی دادند ولی یك بار مشاهده نكردیم كه از جانب امام كمترین تعریضی به این افراد شود و یا به شورای نگهبان دستور داده شود تا آن كسانی كه رای منفی داده‌اند به لیست سیاه منتقل شوند تا برای دور بعد رد صلاحیت شوند.

انصاری در همین خصوص ادامه می‌دهد كه یكی از عناصر فعال جریان راست تعبیر بسیار زشتی بعد از پیغام امام به كار بردند كه در آن زمان خیلی از انقلابیون و مردم علاقه‌مند به امام عصبانی شدند و زمانی كه فشار افكار عمومی بر علیه این فرد سنگین شده بود شخص حاج احمدآقا به منزل آن فرد رفت و از ایشان دل‌جویی كرد و حتی بعدا عضو شورای نگهبان هم شد.

به عقیده انصاری رسانه‌ها پنجره‌های تنفس فكری جامعه هستند و محدود كردن آنها هیچ مشكلی را حل نمی‌كند. هنر یك نظام خردبنیاد این است كه اگر اشكالی در این مجاری تنفسی می‌بیند و تدبیر و همكاری‌های نهادهای مدنی و سایر مطبوعات سعی كنند این اشكالات را برطرف كنند.


* انقلاب اصلاحی

دبیر اجرایی روحانیون مبارز تاكید می‌كند كه اگر اصلاح‌طلبی را به این معنا بگیرید كه نقد مداوم وضع موجود و راضی نشدن به آنچه كه فعلا داریم و حركت به سمت قله بلند آرمان‌ها و اقدام عملی برای رفع نواقص، امام یقینا یك اصلاح‌طلب بزرگ بودند و اساس انقلاب ما یك انقلاب اصلاحی بود. امام بارها فرمودند كه ما آمدیم وضع موجود را تغییر كنیم و اصلاح كنیم.

وی تاكید می‌كند كه امام جهادی كه با جریان تحجرگرایی دینی و دین‌خرافی انجام داد، دشوارتر و نفس‌گیرتر مبارزه با رژیم شاه بود.
عضو شورای مركزی مجمع روحانیون مبارز كار بزرگ امام را كه در حوزه سیاسی یك نظام استبدادی، موروثی و ارتجاعی را به یك نظام انتخاباتی و مردمی تبدیل كرد مهم دانست.

به گفته وی پیام 8 ماده‌ای امام یك اقدام اصلاح‌طلبانه در برابر انحرافاتی بود كه در نظام شروع شده بود. امام به محض اینكه انحرافی را در اصول اخلاقی مشاهده می‌كند تاب نمی‌آورد و اقدامات اصلاحی خود را انجام می‌دهد. امام اصلاح‌طلبی بود كه اصلاحاتشان مبنی بر یك سری اصول متكی بر اسلام و قانون اساسی بود.

وی در برابر این پرسش كه امام چگونه به رفع اختلافات درون خانواده انقلاب می‌پرداخت؟، می‌گوید: امام در درون خانواده انقلاب مظهری از سیمای پیامبر بود كه قرآن ترسیم می‌كند به تعبیر دیگر امام با همه برخورد پدرانه می‌كردند. امام شاید از نظر سلیقه‌ای رفتار بعضی از جناح‌ها را بیشتر تائید می‌كرد اما در عمل هیچ‌گاه اجازه اینكه یك جناح به نفع جناح دیگر حذف شود نمی‌داد.

انصاری به ذكر روایتی از انتخابات مجلس خبرگان می‌پردازد و می‌گوید: در انتخابات خبرگان در تهران آیت‌الله یزدی رای نیاورد و به لحاظ رفتار تندشان در برخی از شهرستان‌ها بر علیه ایشان شعار می‌دادند و حتی نگذاشتند آیت‌الله یزدی به منبر برود كه وقتی امام این موضوع را شنیدند برآشفتند و ایشان را به عضویت شورای نگهبان منصوب كردند.

این عضو ارشد مجمع روحانیون به دیدگاه امام در خصوص اداره كشور اشاره كرد و تاكید می‌كند كه امام بارها تاكید داشتند كه یك گروه نمی‌تواند كشور را اداره كند و همه باید حضور داشته باشند. امام از ابتدا توجه داشتند كه اگر قرار باشد در یك كشور افراد درونی خانواده احساس كند مورد بی‌مهری هستند و با آنها عادلانه برخورد ن‌شود تدریجا این افراد تبدیل به منتقد، مخالف، معاند و نهایتا از نظام عبور می‌كند وبه همین دلیل است حتی شخصی مانند بنی صدر با تمام بی‌مهری‌هایی كه به امام و با تمام خیانتی كه در حق نظام كرد، باز هم امام تا آخر ایشان را نصحیت می‌كردند ومایل نبودند آقای بنی صدر به دامن بیگانه برود.

وی با تقسیم‌بندی یاران امام به دو دسته می‌گوید حلقه اول كسانی بودندكه ازسال 42 و از آغاز نهضت و در روزهای سخت مبارزه كه كسی احتمال پیروزی انقلاب را نمی‌داد با امام بودند وجذب امام شدند.

انصاری این افرادرا السابقون السابقون دانست كه به گفته وی قرآن آنها را ملاك ارجحیت می‌داند.

وی با نام بردن شخصیت‌هایی همچون شهید بهشتی، شهید مطهری، مرحوم ربانی شیرازی، آیت‌الله خامنه‌ای، آیت الله هاشمی رفسنجانی، آیت الله صانعی، امام جمارانی و آیت الله موسوی خوئینی‌ها و حجت الاسلام دعایی آنها را از جمله افراد حلقه اول یاران امام نامید و در ارتباط با دسته دوم یاران امام می‌گوید گروه دوم یاران امام بعد از پیروزی انقلاب هستند كه در هنگام استقرار نظام و تعیین مسوولیت‌ها فداكارانه اطراف امام بودند.

انصاری با بیان اینكه جمعی زیادی از كسانی كه به خاطر مسوولیت‌ها و یا نزدیكی به دفتر امام جزو یاران امام محسوب می‌شوند در سالیان اخیر مورد بی‌مهری قرار گرفتند، می‌گوید: این افراد نه تنها اكنون از سمت‌هایی كه شایسته آن بودند بركنار شدند حتی استفاده جامع از آنها در مكان‌های دیگر نیز سلب شده است.

وی با تاكید بر اینكه جمع یاران امام امروز تنها شده‌اند به برخورد جریان خاص با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی اشاره كرد و گفت: آیت الله هاشمی رفسنجانی اگرچه اكنون رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس مجلس خبرگان محسوب می‌شود ولی یك جریان خطرناك نفوذی به هم پیوسته از چند جهت انحرافی كه احتمالاً دست خارجی هم پشت سر آنهاست برای براندازی انقلاب از طریق متهم كردن تمام روحانیت انقلاب و یاران امام و به هم ریختن نظام اجتماعی و نابود كردن روح اخلاق عمومی هستند.

دبیر اجرایی مجمع روحانیون مبارز معتقد است در سالیان اخیر به یاران امام جفای زیادی شده است.

وی با تجلیل از شخصیت‌هایی همچون آیت‌الله طاهری و آیت‌الله دستغیب وآیت الله هاشمی رفسنجانی می‌گوید: در حالی كه این افراد هیچ گاه مسجدو محرابی طلب نكرده‌اند ولی باید چوب این را بخورند كه چرا حرف می‌زنند واگر حرف نزنند می‌گویند چرا حرف نمی‌زنی.

وی با اشاره به حمله حسینیه جماران در شب عاشورا تاكید می‌كند: به حسینیه‌ای كه به مثابه مدینه النبی حمله می‌كند اینگونه اعمال یك نوع دشمنی از سوی كانونهای مشكوك است.
انصاری با بیان اینكه یاران امام منحصر به اصلاح‌طلبان نیستند می‌گوید: این جریان مشكوك وخطرناك حتی افرادی مانند آقایان ناطق نوری و واعظ طبسی نمی‌تابند ودرصدد حذف آنها هستند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان گفت‌وگو وقتی در برای این پرسش قرار می‌گیرند كه افكار عمومی معتقدند بیت امام به خصوص موسسه تنظیم و نشر آثار امام دربرابر برخی حوادث موضع گیری شایسته‌ای نمی‌كنند، تاكید می‌كند: موسسه تنظیم و نشر آثار امام امانت‌دار آثارامام است و برادرم (محمد علی انصاری) در این موسسه به‌عنوان قائم مقام موسسه و در راس آن حجت الاسلام سید حسن خمینی به‌عنوان چراغ پر فروغ و درخشان بیت حضرت امام قرار دارد واین افراد مسوولیت‌های سنگینی دارد و نباید توقع داشت بیت امام و موسسه تنظیم نشر آثار مانند یك جریان سیاسی عمل كند. موضع باید سنجیده و مطابق با نظر امام باشد.

انصاری تاكید می‌كند كه علیرغم رعایت تمام این مسائل از سوی موسسه، مشاهده می‌كنیم كه به خاطر اینكه موسسه تنظیم و نشر آثار امام در چند نوبت مبادرت به انعكاس واقعیت كرده‌اند خوشایند این جریان مشكوك نبود و مورد تعرض قرار گرفتنه است.

انصاری با بیان اینكه بیت امام و موسسه در صورت لزوم موضع گیری‌هایی داشته تاكید می‌كند چه كنیم كه صدای ما به جایی نمی‌رسد و صدای رقبا و مخالفین بلندتر است و امكانات و ابزارها نیز در اختیار آن‌هاست.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین