کد خبر: ۹۴۶۵۶
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۲:۵۰

نزدیکی ایران به عضویت در سازمان همکاری‏های شانگهای

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: دبیرکل سازمان همکاری شانگهای اعلام کرد که این سازمان در حال حاضر درخواست‌های ایران و پاکستان درباره عضویت در سازمان را مطالعه و بررسی می‌کند.

مرادبیک ایمانعلی‏اف ضمن اشاره به درخواست‏های ایران و پاکستان، اظهار كرد: "فعلاً دو درخواست برای عضویت در سازمان همکاری شانگهای از ایران و پاکستان وجود دارند. تنها می‌خواهم تاکید کنم که ما توجه ویژه‌ای نسبت به این درخواست‌ها داریم". 

سازمان همکاری شانگهای یا به اختصار SCO، سازمانی میان‌دولتی است که برای همکاری‌های چندجانبه امنیتی تشکیل شده‌است. این سازمان در سال ۲۰۰۱ توسط رهبران چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان بنیان گذاشته شد. 

سازمان همکاری شانگهای در حقیقت ترکیب جدید سازمان «شانگهای ۵» است که در سال ۱۹۹۶ تأسیس شده بود، ولی نام آن پس از عضویت ازبکستان به «سازمان همکاری شانگهای» تغییر داده شد. 

علاوه بر اعضای اصلی، ابتدا مغولستان در سال ۲۰۰۴ و یک سال بعد ایران، پاکستان، و هند به عنوان عضو ناظر به سازمان ملحق شدند. 

پذیرفته شدن ایران به عضویت سازمان همکاریهای شانگهای به موضع گیری دو کشور بانفوذ عضو این سازمان، یعنی روسیه و چین بستگی خواهد داشت. هرچند موضع‏گیری چین و روسیه در مقابل برنامه هسته‌ای ایران نسبتا نرمتر به نظر می‌رسد، موضع سخت گیرانه آمریکا و غرب در رابطه با این قضیه امکان نخواهد داد که چین و روسیه به سادگی بتوانند ایران را به عضویت سازمان همکاری‏های شانگهای بپذیرند. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین