آفتابنیوز : آفتاب: محمد خوشچهره لزوم تحول تربیتی و ایجاد یک نظام تربیتی با ذهن باز تأکید کرد و آن را از الزامات دسترسی به قلههای جهان علم و تحقق دانشگاه مطلوب از نظر رهبر معظم انقلاب دانست و گفت: ترویج غلبه احساس بر عقل؛ کمیتگرایی و غفلت از فرهنگ زمینهساز انحراف و تهدید دانشگاهها است.
استاد دانشگاه تهران با بیان این که در پی دیدار اعضای هیئت علمی دانشگاه تهران با رهبر معظم انقلاب ایشان حتی زمانی 50 ساله را برای رسیدن به جایگاه علمی اول جهان مطرح کردهاند، افزود: مفهوم 50 سال یعنی این که برای دستیابی به جایگاه اول علمی جهان نیازمند یک نظام با ذهن باز هستیم که بتواند افق های 50 ساله را در قالب برنامه ریزی های بلند مدت (چشم انداز) و میان مدت و کوتاه مدت ترسیم کند. استنباط از فرمایشات رهبر معظم انقلاب این است که تا یک نقشه راه و استراتژی مشخص و تدوین برنامه های عملیاتی که مستلزم رسیدن به این اهداف است ایجاد نشود ادعا برای رسیدن به آرمانها و آرزوها نمیتواند چندان عملیاتی شود.
وی با اشاره به فرمایشات رهبری مبنی بر اینکه "اگر علم بر قلب انسان تربیت شدهای وارد شود عطرش آدم را می گیرد" گفت: در غیر این صورت علم ابزاری برای انحراف و انگیزههای شیطانی میشود. بنابراین در نظر گرفتن نقش فرهنگ در شکلگیری رفتارها در محیطهای آموزشی و علمی که از آموزش های ابتدایی تا دانشگاه را در برمی گیرد از الزامات است. اگر جوانمان با قلمروهایی مانند سخت کوشی، سیادتکشی، تلاشگری، کار جمعی و گروهی، آرمانخواهی و هدفهای والای ملی تربیت نشود جوان، دانشجو، محقق و خروجی دانشگاههایمان نمی توانند موفق باشند.
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: اگر استاد مسئول نباشد و در علم خود کمفروشی کند و نسبت به انحرافاتی که شاهد شکلگیری و شروع آن هستیم بی تفاوت باشد، آن فرد در انتخاب شغلش اشتباه کرده است.
نماینده مردم تهران در مجلس هفتم ادامه داد: مقام معظم رهبری مباحثی فراتر از نگاه خوشبینانه برخی که دانشگاه را صرفا مرکز تولید علم می دانند مطرح کرده اند. بنابراین معرفت، بینش، ادب و تهذیب نفس از جمله قلمروهایی هستند که باید در محیط های علمی مورد توجه باشند. به نظر می رسد قلمروهای برجسته فرمایشات مقام معظم رهبری، نظام برنامه ریزی و تصمیمگیری آموزش عالی را به یک بازبینی وادار می کند و شتاب بی جهتی که برای گسترش بیرویه دانشگاه است را دچار یک سئوال اساسی میکند.
محمد خوش چهره، هوشیاری و مسئول بودن دانشجو نسبت به مقدرات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشور را از دیگر تاکیدات رهبر معظم انقلاب دانست و خاطرنشان کرد: البته رهبر فرزانه انقلاب بین سیاسی بودن دانشجو با سیاسی کاری و استفاده ابزاری از دانشجویان توسط جریانات سیاسی تفکیک قائل شدند.
این استاد دانشگاه تهران تعبیر رهبر انقلاب مبنی بر اینکه "اگر نشاط سیاسی در دانشگاه نباشد دانشگاه به محلی برای رشد میکروبهای خطرناک فکری و رفتاری تبدیل خواهد شد" را متاثر از آموزه های دینی دانست و گفت: فضای راکد، روحیه یاس و نا امیدی و بی تفاوتی بستر مناسبی برای جولان دادن و دسیسه های شیطان است لذا در یک فضای بانشاط، پویا و باامید قطعاً فرصتی برای نا امیدی و انحراف نخواهد بود. بسیاری از انحرافات رفتاری و فکری ناشی از نبود جایگزینهای مناسب است که میتواند باعث انحراف شود.
خوشچهره افزود: یکی از آسیب هایی که از ابتدای انقلاب با آن مواجه هستیم این است که یک فضای احساسی به خصوص در محیط هایی که جوان است (اعم از آموزش و پرورش و دانشگاهها) ایجاد شده و چون عموما افراد حاضر در این فضاها آرمانخواه و عدالتخواه هستند و احساسات پاک و والایی نیز دارند اگر از درک صحیحی در مسیر شناخت این صفت ها برخوردار نباشند قطعا از احساسات پاک آنها سوء استفاده ابزاری میشود.
وی با یادآوری سوء استفاده سازمان منافقین در اوایل دهه 60 از احساسات پاک نوجوانان و جوانان کشور یادآور شد: در اوایل دهه 60 به خاطر فضایی انقلابی و باز بودن محیط، سازمان منافقین حداکثر استفاده را از فضای احساسی در محیط آموزشی کشور کرد و جوان هایی که آرمانخواه بودند را با شعارهایی تحت عنوان مبارزه با امپریالیسم، مبارزه با آمریکا و با طرح شعارهای عدالت گونه به گونه ای در دام انداخت که بعدها دیدیم دختر نوجوان 15 ساله ای به خود نارنجک می بندد و آیت الله دستغیب را شهید می کند. شهدای محراب دستخوش این نوع عضو گیری های ناشی از احساسات پاک جوانان بودند.
محمد خوشچهره خاطرنشان کرد: توجه به قلمرو احساس خیلی مهم است. در محیط های دانشگاهی باید عقل بر احساس در پدیده های مختلف از قبیل مسائل اجتماعی، سیاسی و فرهنگی و ... چربش پیدا کند و غالب شود. این تذکر به جای مقام معظم رهبری از نکاتی است که بازنگری برنامهها و روشها و نقش مسئولانه اساتید دانشگاهها را میطلبد.