دو روز به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مانده و کمتر از یک هفته رئیس جمهور جدید آمریکا معرفی خواهد شد. نوسانات بازارهای داخلی ایران نشان داد که این انتخابات تا چه میزان بر اقتصاد کشور تاثیرگذار است و ممکن است با روی کار آمدن هر نامزد انتخاباتی، اقتصاد ایران مسیر متفاوتی را طی کند.
مرکز پژوهشهای مجلس در گزارشی آورده است که سیاستهای اتخاذی داخلی آمریکا به صورت مستقیم و غیر مستقیم بر دو بخش تحریمها-تجارت و همچنین سرمایهگذاری مستقیم خارجی تاثیر دارد.
در بخش نخست (تحریمها و تجارت) به این نکته توجه میشود که یکی از زمینههای اصلی موردتوجه اقتصادی ایران، در سیاست تحریمهای ایالات متحده، بهویژه در مورد صادرات نفت و تجارت بینالمللی نهفته است. موضعی که هر نامزد در قبال تحریمها اتخاذ میکند احتمالا بر سهولت یا محدودیت فعالیتهای اقتصادی ایران تأثیر خواهد گذاشت.
همچنین ادامه تحریمهای سختگیرانه، توانایی ایران را برای حضور در بازارهای جهانی محدود میکند و مستقیماً بر درآمد نفتی و روابط تجاری بینالمللی تأثیر میگذارد. در مقابل، اگر نامزدی، رویکرد انعطافپذیرتری را برای کاهش تحریمها اتخاذ کند، این امر میتواند درها را برای افزایش صادرات، بهویژه در بخش نفت، احیای اقتصاد ایران و تقویت روابط تجاری با کشورهای مختلف که قبلا توسط سیاستهای ایالات متحده محدود شده بودند، باز کند.
تهدید انتخابات آمریکا برای کسب و کارهای ایرانی
در مولفه دوم (سرمایهگذاری مستقیم خارجی) به این نکته اشاره شده است که نتیجه انتخابات همچنین چشمانداز ایران برای سرمایهگذاری مستقیم خارجی (FDI) را شکل خواهد داد.
اگر روابط ایران و آمریکا تحت سیاستهای دولت جدید بهبود یابد، میتواند راه را برای ورود مجدد سرمایهگذاران خارجی یا ایجاد سرمایهگذاریهای جدید در ایران تسهیل کند و فرصتهایی را برای توسعه اقتصادی و تبادل فناوری افزایش دهد.
مرکز پژوهشهای مجلس به این نکته اشاره میکند که این تغییر بهویژه برای کسب و کارهای ایرانی تأثیرگذار خواهد بود، چرا که میتوانند از بهبود روابط برای ایجاد مشارکت و جذب جریانهای سرمایهگذاری استفاده کنند. از سوی دیگر، تعهد به حفظ تحریمها یا تشدید آنها، سرمایهگذاران خارجی را از سرمایهگذاری در ایران منصرف کرده و پتانسیل ایران را برای سرمایهگذاری در فضای یکپارچه اقتصادی جهانی محدود میکند.