کد خبر: ۹۴۷۲۴
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۵:۲۸
در دیدار هفته گذشته روسای اتاق‏های بازرگانی ایران و روسیه؛

نهاوندیان: فرانسه و امریکا شعار تحریم را برای دیگران سر داده‏اند

روابط تجاری با امریکا افزایش یافته و فرانسه مشکلی برای خودروهای پژو به وجود نیاورده است
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: هفته گذشته دکتر نهاوندیان دیداری از روسیه داشت و در این دیدار، به عنوان رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران با مقامات این کشور در حوزه اقتصاد و صنعت دیدار و گفت و گو کرد. نظر به اهمیت جایگاه اتاق در روابط تجاری داخلی و خارجی کشور، تلاش می‏کنیم تا گزارش‏های این دیدارها را به اطلاع خوانندگان برسانیم.

در دیدار «دكتر محمد نهاوندیان» رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران با «پریماكوف» رئیس اتاق بازرگانی روسیه تأكید شد به موضوع «گسترش روابط تجاری ایران و روسیه»، بسیار جدی تر از گذشته پرداخته شود. 

به گزارش روابط عمومی اتاق ایران، «پریماكوف» ضمن خوش‌آمدگویی به دكتر نهاوندیان و هیات همراه گفت: خوشبختانه اكنون با نگاه وسیع تری می توانیم گام‌های عملی تر در جهت گسترش روابط تجاری ایران و روسیه برداریم. 

پریماكوف گفت: متاسفانه اقتصاد روسیه از بحران جهانی آسیب جدی دیده است و یكی از 20 كشوری است كه شاخص‌های اقتصادی آن بدترین تاثیر را از این بحران گرفته اند. 

وی افزود: علت این اختلاف این بوده است كه سمت و سوی تجارت ما بیشتر مواد خام بوده است و اكنون برای خروج از این بحران سعی داریم مدل جدیدی را در اقتصاد كشورمان پیاده كنیم و منظور از این مدل جدید حركت بر روی ریل‌های نوآوری است. 

پریماكوف گفت: روسیه مخالف اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه ایران است و مذاكرات بایست در چارچوب مذاكرات 1+5 ادامه پیدا كند تا راه حلی برای خروج از این بن بست حاصل شود.

دكتر «محمد نهاوندیان» رئیس اتاق ایران نیز در این دیدار گفت: این بحران مثل هر پدیده ای كه آثار منفی دارد نتایج مثبتی نیز می تواند در كنار خود داشته باشد. یكی از این نتایج این است كه بازارهای مالی نیاز به تصحیح و برقراری یك نظم نوین دارند. نتیجه دوم این است كه در شرایط جدید همكاری‌های منطقه ای اهمیت بیشتری می یابند، مثلا كشور چین و یا هند كه بر این بحران فائق آمده اند و توانستند رشد بالای 6 درصد خود را حفظ كنند، به دلیل مراجعه به بازارهای منطقه ای بود. 

وی ادامه داد: بازارهای منطقه ای می توانند لنگری برای مقاومت در مقابل این موج‌های جهانی باشند.
رئیس اتاق بازرگانی ایران افزود: در مجمع مالی آسیا كه دو هفته قبل در هنگ هنگ برگزار شده بود، پانلی درخصوص آینده بحران جهانی تشكیل شد كه من نیز مانند دیگر اعضای آن پانل معتقد بودم اگر تدابیری اتخاذ نشود، این بحران شكل دبلیو (w ) پیدا خواهد كرد و مجددا باز خواهد گشت و كشورها را مبتلا خواهد كرد. 

وی اضافه كرد: همكاری‌های انرژی میان كشورهایی مانند ایران و روسیه كه تولید كننده انرژی هستند می تواند لنگر ثباتی ایجاد كند. 

دكتر نهاوندیان خاطرنشان كرد: نتیجه سومی كه از این بحران حاصل می شود این است كه دیگر كسی چنانچه عقل سلیمی داشته باشد، راجع به تحریم صحبتی نمی كند. 

رئیس اتاق ایران تصریح كرد: همان‌هایی كه راجع به تحریم ها علیه ایران زیاد سخن می گویند وقتی نوبت به منافع خودشان می رسد تحریم را فراموش می كنند. مثلا حجم روابط تجاری ایران با آمریكا در سال‌های اخیرافزایش پیدا كرده و فرانسه نیز در رابطه با ورود قطعات خودروی كارخانه پژو در ایران هیچ مانعی ایجاد نكرده است و آنها شعار تحریم را برای دیگران سر می دهند. 

دكتر نهاوندیان در ادامه با اشاره به حجم روابط تجاری ناچیز ایران با روسیه كه 3 میلیارد و هفتصد میلیون دلار است، گفت: با وجود شرایطی كه ذكر شد، اكنون بهترین فرصتی است كه به موضوع گسترش روابط تجاری ایران و روسیه ، بسیار جدی تر از گذشته پرداخته شود. 

وی به تشریح وضعیت 5 موضوع مهم در روابط تجاری میان ایران و روسیه از جمله «مشكلات مربوط به اخذ ویزای تجاری برای تجار»، «حمل و نقل كشتی ها در دریای خزر»،« امكانات بی شماری كه در زمینه همكاری‌های خدمات فنی و مهندسی میان ایران و روسیه وجود دارد» ،« موضوع همكاری در زمینه نفت و گاز و انرژی كه مزیت نسبی میان ایران و روسیه است» و «مشكلات بانكی و روابط میان بانك‌های دو كشور» پرداخت. 

دكتر نهاوندیان با اشاره به افزایش ده برابری حجم روابط تجاری ایران و چین در سال‌های گذشته و با اشاره به مقام متنفذ پریماكوف، از وی خواست كه هر چه سریع‌تر نسبت به حل این موانع و مشكلات گام برداشته شود. 

بر اساس این گزارش، پریماكوف نیز قول مساعد داد كه به شاگردان و دوستان فعلی خود در دولت روسیه پیام دكتر نهاوندیان را رسانده و مساعدت لازم را انجام دهد؛ ضمن اینكه به نقش و پتانسیل بالای شوراهای تجاری و اتاق مشترك ایران و روسیه در زمینه حل این مشكلات تاكید كرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین