کد خبر: ۹۴۷۷۳
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۵:۴۲
نفتی ها به خود آمدند

قائم مقام معاون وزیرنفت :نگران جايگزيني عراق با ايران در توليد نفت اوپك هستيم

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب : سرویس اقتصادی - مسعود هاشمیان ـ قائم مقام معاون وزیر و مدیركل اقتصادی و سرمایه‌گذاری وزارت نفت ـ امروز گفت : نگرانی بابت افزایش تدریجی سهم تولید نفت عراق و جایگزینی این كشور به جای ایران از نظر رتبه‌ تولید نفت در اوپك تا سال 2030 وجود دارد وچشم‌ انداز تولیدكنندگان نفت خام تا سال 2030 نشان می‌دهد كه عربستان بیش از دو برابر تولید كنونی تولید نفت خواهد داشت.

تولید نفت عربستان درحال حاضر روزانه به 9 میلیون بشکه افزایش یافته است و این سخن هاشمیان به معنی آن است که عربستان به تولید روزنامه 18 تا 20 میلیون بشکه درروز وعراق با تولید 12 میلیون بشکه نفت درروز به طور مشترک تا سقق 32 میلیون بشکه تولید نفت روزانه اوپک را به عهده خواهند داشت .

بلومبرگ درآذرماه 1388 به نقل از شرکت آرامکوی عربستان گزارش داده بود که روند تولید 8تا 5/8 میلیون بشکه تولید روزانه نفت عربستان به زودی به 9 میلیون بشکه درروز افزایش خواهد یافت . این شبکه تاکید داشت که با ادامه روند احیای اقتصادی و افزایش تقاضا برای نفت در آسیا، عربستان تولید نفت خود را افزایش داده است .مدیر عامل شرکت آرامکو عربستان همچنین خاطر نشان ساخت: تولید نفت خام عربستان در سال 2010 قطعاً با توجه به روند کنونی تقاضای جهانی، افزایش خواهد یافت.
مسعود هاشمیان درادامه سخنان خود با اشاره به این که "پیش‌بینی می‌شود به دلیل افت طبیعی میادین تا این سال، حدود 67 درصد كاهش تولید در میادین دنیا اتفاق افتد می افزاید : جبران افت مذکور نیاز به كشف میادین جدید و سرمایه‌گذاری مستمر برای توسعه‌ی میادین جدید دارد.

به گفته‌ او هزینه‌ واردات نفت و گاز بین سال‌های 2008 تا 2030 افزایش خواهد یافت و پیش‌بینی شده كشور چین در سال 2025 با پشت سر گذاشتن آمریكا بیشترین هزینه را برای واردات نفت و گاز متحمل شود.

هاشمیان با اشاره به این‌كه با توجه به محدودیت‌های موجود در منابع تجدیدناپذیر انرژی مانند نفت و گاز تركیب سبد منابع انرژی مصرفی در سطح جهانی بین سال‌های 2007 و 2030 دستخوش تغییر خواهد شد، توضیح داد: در عین حال تقاضا برای منابع انرژی فسیلی افزایش پیدا می‌كند. برای مثال میزان تقاضا برای نفت خام از 85 میلیون بشكه در روز كنونی به 105 میلیون بشكه در سال 2030 افزایش پیدا می‌كند.

وی گفت: تا سال 2030 نفت وگاز محور اصلی تامین انرژی جهان هستند و در این زمینه بیشترین رشد ناخالص ملی مربوط به كشورهای چین و هند خواهد بود. به طوری كه پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد نرخ رشد اقتصادی در آسیا در سال 2030 حدود 5.7 ، نرخ متوسط رشد اقتصادی در جهان 3.3 و نرخ رشد اقتصادی در اروپا 1.8 خواهد بود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Germany
|
۰۳:۰۴ - ۱۳۸۸/۱۱/۱۹
0
0
tasmim 7 khahar ast
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین