جعفر قادری در پاسخ به سوالی مبنی بر چرایی افتتاح آزادراه اصفهان ـ شیراز علیرغم نواقصی زیاد، اظهار داشت: باید زمینه بهرهبرداری و استفاده مردم از پروژههای بزرگ در فازهای مختلف فراهم شود.
وی تصریح کرد: به دلیل اینکه بخش عمدهای از قطعات یک تا ۶ آزادراه تکمیل شده بود و تنها روشنایی، ارتباط موبایلی، ایستگاههای تامین سوخت و مجتمع خدمات رفاهی باقی مانده بود، گفتیم منتظر آنها نمانیم، چرا که به مرور زمان اجرا میشود.
نماینده شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: متاسفانه آنچه که موجب تاخیر در این موارد شد، تعلل وزارت راه و شهرسازی در اعلام نرخ عوارض بود. دولت قبل در آستانه تحویل دولت بود و استدلالش هم این بود که چرا زمان رفتن نرخ آزادراه را مشخص کنم و افزایش دهم. دولت جدید هم در ابتدای فعالیت تمایلی به اعلام عوارض نداشت.
قادری خاطرنشان کرد: پیگیری کردیم که با تعیین تکلیف نرخ عوارض، سرمایهگذار بتواند بخشهایی از پولش را بگیرد و قطعه هفت را تکمیل، قطعه هشت را شروع و کاستیها و نواقص قطعات یک تا شش را به سرانجام برساند.
وی با بیان اینکه ۱۲۰ هزار تومان برای قطعات یک تا شش نرخ عوارض تعیین شد، گفت: بعضی از افراد اعتراض داشتند که این میزان برای بخشی از اقشار جامعه زیاد است که در پاسخ به آنها باید گفت اگر میخواهیم قدرت خرید مردم را حفظ و یا جبران هزینه کنیم باید در بودجه این مهم پیشبینی شود و نباید به قیمت ضرر سرمایهگذار تمام شود، چون سرمایهگذار که ضرر کند در جای دیگری حاضر به سرمایهگذاری نمیشود و ما نمیخواهیم سرمایهگذار را در جای دیگری از دست دهیم.
نماینده شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: سرمایهگذار آزادراه اصفهان - شیراز برای اجرای آزادراه شیراز به بوشهر هم اعلام آمادگی کرده، اما وقتی اجازه دریافت عوارض ندارد و یک سال مردم بدون یک ریال پرداخت عوارض از آزادراه استفاده کردهاند، دیگر سرمایهگذار چه انگیزهای دارد که در آزادراه شیراز - بوشهر هم ورود کند؟
قادری خاطرنشان کرد: وقتی هزینه تمام شده بالاست و به بهانه فشار به مردم پول سرمایهگذار داده نمیشود، سرمایهگذار دیگر انگیزه برای کار ندارد.