کد خبر: ۹۴۸۶۲
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۸:۵۶
در نشست مشترک مجلس و دولت مطرح شد

لاریجانی: با چانه‌زنی و فرار نمی‌توان مصوبه مجلس را تغییر داد

توصیه ما به دولت این است که قانون را اجرا کنند
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رییس مجلس شورای اسلامی گفت: با چانه زنی یا فرار از قانون نمی‌توان تغییری در مصوبه مجلس در خصوص هدفمند کردن یارانه‌ها ایجاد کرد.

علی لاریجانی در نشست مشترک دولت و مجلس اظهار داشت: خدا را شکر می‌کنیم که سی سال پیش در چنین ایامی انقلاب پرفروغی در کشور انجام شد که شرایط ملت ما را در آداب زیستن تغییر داد و سیاست ملت ایران را برای جهانیان به نحو جدیدی معرفی کرد و باعث سربلندی و عزت ایرانیان شد.

وی ضمن درود به روح بلند امام (ره) افزود: به ارواح مطهر شهدای عظیم الشان ادای احترام می کنم که از برکت آن ارواح مطهر، جمهوری اسلامی در سطح بسیار عزت‌مندانه‌ای زیست می‌کند.

رییس قوه مقننه با بیان این که خدا را شکر می کنیم که در کشوری زندگی می‌کنیم که سایه ولایت فقیه و مراجع عظام تقلید را بر سر داریم، تصریح کرد: زعامت امام (ره) و حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همواره باعث عزت و سرفرازی ملت و جمهوری اسلامی ایران شده است.

وی ادامه داد: خدا را شکر می‌کنیم که از یک ملت فرهیخته برخوردار هستیم که با استواری اهداف انقلاب را پی‌گیری می‌کنند و از مسئولانی بهره‌مند هستیم که با معارف اهل بیت و خلق و خوی راستین انقلاب آشنا هستند و در این مسیر سلوک می‌کنند.

لاریجانی در ادامه به فراز مجلس و دولت در تصویب لایحه هدفمند کردن یارانه ها اشاره کرد و گفت: باید از دولت به جهت ارائه این لایحه و از نمایندگان مجلس به ویژه اعضای کمیسیون ویژه به دلیل دقت در بررسی جوانب مختلف این لایحه تقدیر کرد که در نهایت منجر به ارائه متن منقهی شد که بر اساس آن می‌توان مسیر درستی را برای اقتصاد کشور رقم زد.

وی با اشاره به صحبت‌های وزیر امور اقتصادی و دارایی، بر اجرای درست قانون تدوین شده تاکید کرد و اظهار داشت: حتما باید مجلس و دولت به همراهی خود ادامه دهند تا این قانون به سرانجام برسد.

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر در این قانون محل‌های مناقشه ای نیز وجود داشه باشد، باید از طریق گفتگو حل و فصل شود، تاکید کرد: باید آنچه که در متن قانون مطرح شده است به درستی اجرا شود.

وی با تأکید بر این که اگر بنا بر تغییر قانون باشد، باید از راه‌های پیش‌بینی‌شده در قانون این امر صورت گیرد و دلیلی برای چانه‌زنی یا فرار از قانون وجود ندارد، ادامه داد: نکته‌ای که وجود دارد این است که در حال حاضر مجلس درگیر بررسی لایحه بودجه و بعد از آن نیز مشغول بررسی لایحه برنامه پنجم توسعه خواهد شد و فعلاً باید بر اساس قوانین مصوب شرایط کشور را سامان بخشید.

لاریجانی ادامه داد: قانون اساسی، سند چشم انداز و سیاست‌های کلی که رهبر معظم انقلاب ابلاغ فرموده‌اند، مبنای کار ما در تصمیم گیری در خصوص تصویب لایحه بودجه است. وی تأکید کرد: دولت و مجلس به طور قطع می‌توانند با تمسک بر همین اصول مسائل را اداره کنند.

رییس قوه مقننه با مثبت ارزیابی کردن مباحثه در خصوص برخی مناقشات موجود، گفت: مبنای شکل‌گیری جلسات مشترک مطرح شدن سوالات نمایندگان مردم و بیان دیدگاه‌های اعضای هیئت دولت به منظور رسیدن به وحدت است.

وی ادامه داد: البته با توجه به رفت و آمدها و جلسات مشترک اعضای کمیسیون تلفیق بودجه با نمایندگان دولت بسیاری از مسائل و سوالات و مناقشات به نحو دقیق‌تری مورد کاوش قرار خواهد گرفت.

نماینده مردم قم در مجلس با اشاره به صحبت های عزیزی معاون رییس جمهوری مبنی بر اینکه از نظر دولت سال 88 اولین سال اجرای قانون هدفمند کردن یارانه هاست، تاکید کرد: اینجا بحث مجلس و دولت مطرح نیست و همه باید مسائل کلی را به درستی دریابیم.

وی ادامه داد: اگر شما می گویید که سال 88 اولین سال اجرای قانون هدفمند کردن یارانه هاست، قاعدتا باید تاکنون قیمت حامل‌های انرژی تغییر می کرد. آیا تاکنون قیمت این حامل ها تغییر کرده است؟

لاریجانی گفت: این که قانونی ابلاغ شود، بدین معنی است که آیین‌نامه های آن نوشته شود و ستادهایی که در قانون مطرح شده است، آماده شوند و سپس از سال 89 اجرایی شود.

وی با بیان این که حال اگر دولت می خواهد در سال آینده بیش از 20 هزار میلیارد به این قانون اختصاص دهد، نیازمند استدلال دیگر است، تاکید کرد: با چنین استدالالی این موضوع حل نمی شود. رییس قوه مقننه افزود: اجرای این قانون مقدماتی می‌خواهد و نیازمند تغییر در قیمت حامل های انرژی است، تا مبلغ مازاد بر 20 هزار میلیارد تأمین شود. با توجه به عدم تغییر در قیمت حامل های انرژی، طبیعی است که سال نخست اجرای این قانون از سال آینده است.

وی تاکید کرد: ما می‌توانیم خیلی صریح بگوییم که برای اجرای قانون در سال 89، مبلغ 40 هزار میلیارد را با تشریح دلایل منطقی می‌خواهیم، این گفته اشکالی ندارد. ولی نمی‌توانیم بگوییم که قانونی که امسال تدوین و تصویب شده، در همین سال نیز بدون فراهم شدن مقدمات اجرا شده و برای سال آینده نیز نیازمند افزایش بودجه هستیم. این گفته درست نیست و مقنن چنین چیزی را تصویب نکرده است.

لاریجانی افزود: توصیه ما به دوستان دولت این است که به اجرای متن قانون بپردازند.

رییس مجلس با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری نسبت به کاهش اتکای بودجه به نفت، اظهار داشت: امسال از محل اخذ مالیات‌ها نسبت به سال گذشته 6 هزار میلیارد تومان کسری داشته‌ایم. باید تلاش کنیم با انجام امور زیر بنایی و نه ظاهری به تحقق فرمان رهبری عمل کنیم. 

لاریجانی ادامه داد: احساس من این است که بدنه مجلس نگاه برای حل مسائل کلیدی و ساماندهی کشور آماده هر نوع همراهی و همکاری است. 

ریییس مجلس با اشاره به تصویب تاسیس صندوق توسعه ملی از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام و پس از آن تایید رهبر معظم انقلاب، تصریح کرد: متاسفانه موجودی به طریقی که تاسیس کننده مد نظر داشته است هزینه نمی‌شود.

لاریجانی به اجرای اصل 44 قانون اساسی هم اشاره کرد و گفت: ما می‌خواهیم واگذاری‌های اصیلی صورت گیرد بدین معنی که کارها واقعاً به بخش خصوصی واگذار شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین