کد خبر: ۹۴۹۰۵
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۶:۱۶
برای شفافیت سازی بودجه 1389 پیشنهاد شد؛

انعکاس 87 میلیارد دلار درآمد و هزینه نفت و گاز داخلی در بودجه

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب : فروزان آصف نخعی - درآمد و هزینه نفت خام تحویلی به پالایشگاه های داخلی به قیمت 42 میلیارد دلار و 45 میلیارد دلار گاز توزیع شده در شبکه درسال 1388 همچون سنوات گذشته روشن نبوده و برای شفاف سازی با توجه به طرح هدفمند کردن یارانه ها از این پس ارقام مذکور باید دربودجه عمومی انعکاس داشته باشند. 

اکبرترکان مدیر گروه پژوهشی و امور زیربنایی مرکز تحقیقات استراتژیک که درنشست تخصصی " تطبیق لایحه بودجه سال 1389 کل کشور با سند چشم انداز و سیاست های کلی " سخن می گفت با اعلام مطلب بالا افزود: برای شفافیت اعتبارات نفت دو اقدام مهم لازم است که درسنوات گذشته نیز این چنین بوده؛ یکی برآورد درآمد وهزینه نفت تحویلی به پالایشگاه های داخلی دربودجه سالانه و دیگری هزینه ودرآمد گازتوزیع شده میان مشترکین دربودجه سالانه کشور. وی درادامه با اشاره به این که ساختار بودجه نفت دارای اشکال اساسی بوده به این دولت مربوط نیست می افزاید :ازابتدای پیروزی انقلاب تا کنون این اشتباه را هرساله دراعتبارات بودجه عمومی دولت داشته ایم وتکرار کرده ایم وآن این است که برای دولت درارسال نفت خام تحویلی به پالایشگاه های داخلی، درآمد ودرمقابلش هزینه منظور نکرده ایم ، درنتیجه نفت خام تحویلی به پالایشگاه های داخلی دربودجه عمومی نه به عنوان درآمد و نه به عنوان هزینه خودش را نشان نمی دهد. 

وی با اشاره به اثراین اقدام که دردرجه نخست منجر به شفافیت دربودجه وسپس جلوگیری از مخدوش شدن آن می کند افزود: درسال 88 نفت خام تولیدی ما هزارو500 میلیون بشکه و به عبارتی روزانه چهارمیلیون وخورده ای است که اگر آن را در 365 روز ضرب کنیم چنین رقمی حاصل می شود.وی درادامه گفت : 900 میلیون بشکه از این رقم را صادرمی کنیم و 600 میلیون بشکه را به پالایشگاه های داخلی می دهیم .وی ارزش 600 میلیون بشکه نفت خامی که به پالایشگاه های داخلی تزریق می شود با توجه به متوسط قیمت نفت خام یعنی 70 دلار درسال 88 برابربا 42 میلیارد دلارذکر کرد وافزود: به هرحال 42 میلیارد دلار از ارزش نفت خام تحویلی به پالایشگاه های داخلی دردرآمدها و هزینه های دولت نیست وفقدان این عدد درشت درحساب های ملی ، آن ها را مخدوش می کند ، ضمن آن که این ارقام در حساب های ملی هم که بانک مرکزی گزارش نوبه ای سه ماهه را ارائه می کند وجود ندارد.
مدیرگروه پژوهشی امورزیربنایی مرکز تحقیقات استراتژیک د ربخش دیگری از سخنان خود به عدد دیگری که دربودجه مفقود است اشاره کرد وافزود: عدد دیگری که دربودجه مفقود است 150 میلیارد متر مکعب گاز توزیع شده به مشتریان است . گاز تولیدی کشور ازاین عدد بیشتر است اما بخشی از آن به میادین نفتی تزریق می شود وی افزود: گازی که درشبکه توزیع می شود حدود 150 میلیارد مترمکعب است ، که اگر آن را به قیمت جهانی 30 سنت هرمتر مکعب درمحاسباتمان بیاوریم، 45 میلیارد دلار ارزش گاز تولیدی است که درشبکه توزیع می شود اما ارقام مربوط به آن نه دردرآمدها ونه درهزینه های بودجه سالانه جایی ندارند. . 

ترکان درادامه با اشاره به این که براساس خط مشی شفافیت سازی انتظار آن است که این درآمدها وهزینه ها دربودجه منعکس شود افزود: براساس قانون هدفمندکردن یارانه ها که باید نفت خام تحویلی به پالایشگاه های داخلی به قیمت 95 درصد فوب فروخته شود، بنابراین یک بار باید دردرآمد ها منظور شود واگر خواستند از درآمدهای مذکور یارانه بدهند آنوقت باید یک عدد یارانه ای هم معادل این درآمد یا درصدی کمتر از این درآمد به عنوان یارانه منظور کنند.وی درادامه گفت : پس از تصویب قانون هدفمند کردن یارانه ها انتظار این است که نفت خام تحویلی به پالایشگاه های داخلی وگاز خام تحویل شده به شبکه برای توزیع از این پس دربودجه عمومی خودش را نشان بدهد که تا کنون نشان نداده است. 

رابطه دولت ونفت 

وی در بخش دیگری از سخنان خود به رابطه دولت ونفت اشاره کرد وگفت: رابطه دولت و نفت درقالب یک تبصره بودجه در طی برنامه چهارم آمده و این امر مربوط به قانون نفت 1366 است. درقانون نفت سال 1366 می گوید که نفت انفال و متعلق به حکومت اسلامی است و تاکید کرده که وزارت نفت به نمایندگی از حکومت اسلامی این مالکیت را تصدی می کند. وی درادامه افزود : شرکت ملی نفت براساس آن قانون بهره بردارمیدان نفتی بوده ومالک نفت نیست . ولی دراساسنامه فعلی شرکت ملی نفت که قبل از پیروزی انقلاب تصویب شده شرکت نفت مالک نفت است . وی افزود: دعوای اساسنامه که ما از رسانه ها با آن درطی سال ها آشنا شده ایم مربوط به این دوکلمه حرف است که مالک نفت خام زیرزمین یعنی نفت موجود درمخزن دولت است یا شرکت نفت. حال اگر بخواهیم برگردیم به قانون سال 1366 مالک نفت درون مخزن دولت است و شرکت نفت بهره بردار نفت است وباید با یک روابطی تنظیم بشود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین