«بودونبود طرح ترافیک فعلی هیچ تأثیری در حجم رفتوآمد خودروهای شخصی ندارد و همچنان آلودگی و ترافیک تولید میکند»، این را رئیس کمیسیون حملونقل ترافیک شورای شهر تهران جعفر تشکری هاشمی میگوید.
رئیس سازمان حملونقل ترافیک شهر تهران پوریا علیمردانی در یک برنامه تلویزیونی میگوید که طرح ترافیک تغییر نمیکند، اما «محدوده کنترل آلودگی هوا (رینگ دوم طرح ترافیک) از بزرگراه حکیم به همت میرسد».
به گزارش فارس، اجرای طرح ترافیک از ۴٠ سال پیش در تهران آغاز شده است و از سال گذشته استارت تغییرات در این محدوده زده شد. دبیر شورایعالی ترافیک کشور مجتبی شفیعی میگوید که طرحی را شهرداری آماده کرده و « در شورایعالی ترافیک تهران مورد بررسی قرار میگیرد».
به گفته مدیران شهری، در طرح جدید ترافیک، تغییر در قیمت و ساعت طرح ایجاد نمیشود، اما تعداد روزهای تردد آزاد در طرح آلودگی هوا کاهش مییابد.
یکی از مشکلات جدی در محدوده طرح ترافیک تردد خودروهای پلاک شهرستان و خودروهای پلاک مخدوشی است.
کارشناس شهری حسین هدایتی با تأکید بر اینکه شهرداری به دنبال درآمدزایی در طرح ترافیک است، میگوید که «مشکل آلودگی و ترافیک با اصلاح طرح ترافیک برطرف نمیشود».
در مقابل کارشناس ترافیک محمدرضا فرهمندیان با بیان اینکه در آمد شهرداری در این زمینه زیر یک درصد است، میگوید که «با استفاده از تکنولوژیهای جدید و هوش مصنوعی، پلاک خوانی انجام» و رصد آنلاین صورت میگیرد و دیگر خودروهای پلاک شهرستان و... نمیتوانند در این محدوده جولان دهند.
به گفته کارشناسان، طبق برنامه چهارساله چهارم شهرداری، باید بازنگری جدی در طرح ترافیک انجام شود تا بتوان ترددها در این محدوده را کنترل کرد. البته قبل از هرگونه اعمال محدودیت برای تردد شهروندان باید توسعه حملونقل عمومی به خوبی صورت گیرد.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، پوریا علیمردانی؛ مدیرعامل سازمان حملونقل و ترافیک شهر تهران در توضیح طرح جدید ترافیک شهر تهران در سال آینده اظهار کرد: فاز اول این طرح تنها برای اتوبوسها، تاکسیها و ونهای شهری اجرا میشود.
به گفته وی، شهرداری با آمادهسازی ظرفیتهای لازم در ناوگان عمومی تلاش کرده که پوشش کافی برای حملونقل عمومی فراهم باشد همچنین در فاز دوم این طرح که بعد از ارزیابی فاز اول اجرایی خواهد شد، پیشبینی میشود که شرایط ترافیکی با توجه به نتایج و بررسیها اصلاح و موارد بیشتری تحت پوشش قرار گیرد.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران اعلام کرد: در سال آینده محدودههای طرح ترافیک و طرح کاهش آلودگی هوا تغییر نخواهند کرد. این تصمیم به منظور کنترل تعداد خودروهای ورودی به محدودههای مرکزی و کاهش ترافیک شهری اتخاذ شده است.
وی گفت: بر اساس این تصمیم، محدوده طرح کاهش آلودگی هوا، که پیشتر در اتوبان شهید همت اعمال میشد، همچنان به قوت خود باقی میماند همچنین مدت زمانی که امکان تردد رایگان در این محدودهها وجود دارد از ۲۰ روز در سال به ۱۵ روز کاهش خواهد یافت.
به گفته مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک، این اقدام با هدف جلوگیری از افزایش تقاضا برای ورود به این محدودهها و تأثیر بازدارنده بر حجم ترافیک اتخاذ شده است.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک یادآور شد: نرخ استفاده از طرح ترافیک نیز تنها با افزایشی محدود و در حدود ۲۰ درصد، همگام با تورم سالانه، اصلاح خواهد شد تا بتوان ضمن کنترل تقاضا، خدمات بهتری به شهروندان ارائه داد همچنین ساعت اجرای طرح ترافیک بدون تغییر باقی خواهد ماند تا شهروندان طبق برنامههای قبلی خود به امور روزانه بپردازند.