کد خبر: ۹۵۱۷۰۰
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۸

افزایش ۴۰ درصدی تصادفات جرحی در تابستان ۱۴۰۳

رئیس پلیس راهور فراجا گفت: در سه‌ماهه تابستان ۱۴۰۳ تصادفات منجر به فوت ۲۰ درصد کاهش یافته است، اما با این حال، تصادفات جرحی با افزایشی ۴۰ درصدی مواجه بوده که جای نگرانی جدی دارد.
افزایش ۴۰ درصدی تصادفات جرحی در تابستان ۱۴۰۳
آفتاب‌‌نیوز :

سردار سید تیمور حسینی، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا به بررسی وضعیت تصادفات درون‌شهری و برون‌شهری کشور طی سه‌ماهه تابستان ۱۴۰۳ پرداخت.

وی ضمن اعلام کاهش چشمگیر تصادفات منجر به فوت، از افزایش نگران‌کننده تصادفات جرحی خبر داد و به دلایل عمده بروز تصادفات اشاره کرد. همچنین، سردار حسینی به طرح‌ها و اقدامات ویژه‌ای که پلیس راهور در این بازه زمانی برای کاهش تصادفات به اجرا گذاشته است، از جمله در ایام دهه ابتدایی محرم، اربعین حسینی، ۲۸ صفر و تعطیلات پایانی تابستان، پرداخت.

رئیس پلیس راهور فراجا، درباره وضعیت تصادفات درون و برون‌شهری کشور در سه‌ماهه تابستان ۱۴۰۳ اظهار داشت: در این مدت، تصادفات منجر به فوت ۲۰ درصد کاهش یافته است. با این حال، تصادفات جرحی با افزایشی ۴۰ درصدی مواجه بوده که جای نگرانی جدی دارد.

آمار و وضعیت تصادفات

سردار حسینی در ادامه به بیان جزئیات آماری پرداخت و گفت: در بازه زمانی ۱ تیرماه ۱۴۰۳ تا ۳۱ شهریور ماه ۱۴۰۳، در مجموع ۳۹۶۱ فقره تصادف فوتی رخ داده که منجر به جان باختن ۴۶۶۹ نفر شده است. در مدت مشابه سال گذشته، این تعداد ۴۹۴۱ فقره تصادف و ۵۷۹۵ نفر فوتی بوده است، که نشان‌دهنده کاهش ۱۹ درصدی در تعداد تصادفات و متوفیان است.

وی در مورد تصادفات جرحی افزود: در تابستان ۱۴۰۳، تعداد ۱۲۱۹۶۱ فقره تصادف جرحی به ثبت رسیده که منجر به مصدومیت ۱۴۵۵۷۸ نفر شده است. این رقم در مقایسه با تابستان ۱۴۰۲ که ۷۸۱۰۵ فقره تصادف جرحی و ۱۰۰۲۸۰ نفر مصدوم داشتیم، افزایش ۵۶ درصدی در تعداد تصادفات جرحی و ۴۵ درصدی در تعداد مصدومان را نشان می‌دهد.

سردار حسینی با اشاره به عوامل مختلف بروز تصادفات تصریح کرد: یکی از عوامل مهم در بروز تصادفات، همچنان عامل انسانی است. تخلفاتی مانند سرعت غیرمجاز، سبقت‌های خطرناک و عدم توجه به قوانین راهنمایی و رانندگی همچنان از دلایل اصلی تصادفات منجر به فوت و جرح هستند. برای مثال، در آزادراه تهران-کرج، بیشترین تخلفات مربوط به سرعت غیرمجاز با بیش از ۳۰ کیلومتر در ساعت سرعت اضافی ثبت شده است.

وی همچنین به شرایط نامناسب جاده‌ها در برخی نقاط کشور اشاره کرد و گفت: کیفیت پایین برخی جاده‌ها، نبود علائم هشداردهنده کافی و نبود امکانات رفاهی مناسب در جاده‌ها نیز از عوامل تشدیدکننده تصادفات برون‌شهری است. با وجود این، کاهش تصادفات فوتی به دلیل افزایش حضور مأموران پلیس راهور، نظارت‌های دقیق‌تر و به‌کارگیری سامانه‌های هوشمند ثبت تخلفات در جاده‌ها بوده است.

طرح‌های ویژه تابستان

سردار حسینی به طرح‌های ویژه پلیس راهور در بازه زمانی تابستان نیز اشاره کرد و گفت: از ابتدای تابستان ۱۴۰۳، همزمان با آغاز دهه ابتدایی محرم، طرح‌های ویژه‌ای برای کاهش تصادفات و مدیریت ترافیک به اجرا گذاشته شد. این طرح‌ها به‌ویژه در ایام پرتردد نظیر مراسم اربعین حسینی، ۲۸ صفر و همچنین تعطیلات پایانی تابستان اجرا شد. در این طرح‌ها، پلیس راهور با حضور گسترده‌تر در محور‌های پرتردد، اقدام به کنترل و مدیریت ترافیک نمود که نقش مهمی در کاهش تصادفات فوتی داشت.

وی درباره وضعیت تصادفات استانی اعلام کرد: استان‌های خراسان رضوی با ۳۵۰ فقره و ۳۹۸ نفر فوتی، فارس با ۳۵۴ فقره و ۳۹۸ نفر فوتی، و کرمان با ۲۳۷ فقره و ۲۷۹ نفر فوتی، از استان‌هایی بودند که شاهد کاهش قابل‌توجه تصادفات فوتی نسبت به مدت مشابه سال گذشته بودند. از سوی دیگر، استان کیش با تنها ۱ فقره تصادف و ۱ فوتی، کمترین آمار تصادفات فوتی را به خود اختصاص داده است.

رئیس پلیس راهور فراجا ادامه داد: استان ایلام با ۲۹ فقره تصادف و ۴۰ نفر کشته، و البرز با ۳۹ فقره تصادف و ۴۱ نفر کشته، کاهش چشمگیری در تصادفات فوتی داشتند. این آمار نشان می‌دهد که اقدامات کنترلی و اصلاحی در برخی استان‌ها نتیجه‌بخش بوده است.

رئیس پلیس راهور فراجا بیان کرد: عدد نهایی فوتی‌های تصادفات بر اساس گزارش‌های پزشکی قانونی اعلام خواهد شد، اما آنچه که مسلم است، باید توجه بیشتری به ارتقای ایمنی جاده‌ها و رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی داشته باشیم تا بتوانیم آمار تصادفات جرحی و فوتی را به طور مستمر کاهش دهیم. همچنین، افزایش آگاهی و آموزش‌های عمومی در خصوص رفتار‌های ترافیکی ایمن و تشدید نظارت‌ها بر رفتار‌های پرخطر رانندگان، از جمله اقداماتی است که در برنامه‌های آتی پلیس راهور به‌طور جدی دنبال خواهد شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین