کد خبر: ۹۵۲۳۵
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۱:۱۸
در گفتگو با ایسنا بیان شد

نهاونديان: قرار بود تعامل سازنده‌ای با اقتصاد جهانی داشته باشيم

در خیلی از موارد بودجه احکام پیشنهادی ارجاع کار به یک آیین‌نامه‌ای در آینده است
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: محمد نهاوندیان در مورد لایحه برنامه پنجم با اشاره به این‌که ظرف 10 روز آینده همایشی برای ارزیابی و ارائه نظرهای بخش خصوصی در مورد لایحه برنامه در اتاق ایران برگزار خواهد شد، گفت: در آن همایش نظرات اتاق‌های سراسر کشور و برخی از صاحب‌نظران طرح خواهد شد.

با وجود این وی در مورد این لایحه به چند مقوله اشاره و اظهار کرد: از جمله نکات مهمی که در بررسی‌های مجلس امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد، این است که روح کلی حاکم بر برنامه پنجم که نخستین برنامه‌ای است که پس از تصویب قانون اصل 44، دارد به تصویب می‌رسد باید تجلی اجرایی کردن این قانون در بخش‌های مختلف اقتصادی کشور باشد. یعنی در یک‌یک مواد باید دید که چگونه ما می‌توانیم مدیریت اقتصادی را از دولت به بخش خصوصی منتقل کنیم.

وی ادامه داد: نکته بعدی این است که احکام در برنامه به نحوی شفاف و اطمینان بخش باشد که الهام‌بخش بخش خصوصی برای برنامه‌ریزی‌هایش باشد.

به گفته او لازمه این کار این است که برنامه کاملاً کمی شود که بتواند به یک برنامه‌ریز و مدیر بخش خصوصی کمک کند تا بتواند تنظیم کار خودش را بر آن اساس انجام دهد. 

در لایحه برنامه جوازهایی به دولت داده شده است
نهاوندیان در ادامه با بیان اینکه در بعضی از مواد پیشنهادی لایحه موجود جوازهایی به دولت داده شده است، اضافه کرد: وقتی این گونه در قانون برنامه مواردی وجود دارد، فعال بخش خصوصی مطمئن نیست که آیا دولت از این جواز خود استفاده خواهد کرد یا نه.

وی تصریح کرد: در خیلی از موارد هم احکام پیشنهادی در واقع ارجاع کار به یک آیین‌نامه‌ای در آینده است که در‌ آینده قرار است به تصویب دولت برسد یا حتی تهیه شود. طبعا چنین احکامی نمی‌تواند آن پیام شفاف و الهام‌بخش به آن فعال اقتصادی بدهد. 

قرار بود تعامل سازنده‌ای با اقتصاد جهانی داشته باشیم
رییس اتاق ایران در ادامه اظهار کرد: نکته دیگر توجه به دست‌یابی به اهداف چشم‌انداز است که در واقع این دومین برنامه پنج‌ساله است که ما داریم. باید برنامه به گونه‌ای باشد که در پایان آن نیمی از راه را رفته باشیم.

وی متذکر شد: قرار بود که ما تعامل سازنده‌ای با اقتصاد جهانی داشته باشیم و ساز و کار لازم برای چنین تعامل فعالی با اقتصاد جهانی باید در این برنامه طبعا دیده شود. به این جهت ساز و کار لازم برای بازارگشایی برای کالاها و خدمات ایرانی و سرمایه‌گذاری‌های مشترک خارجی طبعا باید در این برنامه دیده شود.

نهاوندیان در ادامه به بخش تسهیلات بانکی اشاره و تأکید کرد که تجارب تلخ و شیرین گذشته را حتماً در قانون برنامه مدنظر قرار بدهند. 

تعامل با مجلس در جریان تصویب برنامه
وی در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا این بررسی لایحه برنامه در اتاق بازرگانی ایران، در جریان تصویب آن در مجلس اعمال خواهد شد؟ اظهار کرد: اگر تاکنون تأخیری صورت گرفته، تأخیر در ارائه لایحه از سوی دولت بوده است. اتاق نظرات خود را در جریان تدوین لایحه به کمیته‌ها و کمیسیون‌هایی که از سوی وزارتخانه‌های مختلف دعوت شده بودند، داده است اما متأسفانه کمتر تجلی آن پیشنهادها در لایحه پیشنهادی دیده شده است.

با وجود این، نهاوندیان در پایان گفت: مجموعه آن پیشنهادها به مجلس هم داده شده بود و ان‌شاءالله در جریان بررسی این برنامه که طبعاً به زمان کافی در مجلس نیاز دارد تعامل با مجلس انجام خواهد شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین