کد خبر: ۹۵۳۰۸
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۵:۵۴
خباز در گفت و گو با آفتاب؛

صندوق ملی توسعه تشکیل نشده، دولت برای برداشت از آن خیز برداشته است

این عمل دولت، خلاف رهنمودهای مقام معظم رهبری درباره سیاست‏های برنامه پنجم توسعه است
آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: محمدرضا خباز در گفتگو با خبرنگار آفتاب درخصوص ایرادات اساسی لایحه بودجه 89 كل كشور اظهارداشت: بودجه امسال به نظر بنده حاصل یك سری دستورات و تصمیماتی است كه این‏ها را كنار هم نوشته و تقدیم مجلس كرده اند و نامش را بودجه گذاشته‏اند. 

وی ادامه داد: معتقدم دوستان ما در دولت ماهیت بودجه ای و مسیر پیمودن بودجه را ندیده اند به همین دلیل هم در تعیین درآمد ها و همچنین نحوه تحقق آن ایرادات فراوانی است. 

سخنگوی كمیسیون اقتصادی مجلس تصریح كرد: در یك حساب سرانگشتی 20 هزار میلیارد تومان از درآمدها محقق نخواهد شد. ایراد دیگر این است كه هنوز صندوق توسعه ملی تشكیل نشده دولت قصد برداشت از آن را دارد كه این خلاف نظر رهبری است زیرا ایشان در بند 20 رهنمودهای سیاست‏های برنامه توسعه پنجم اعلام كردند كه 20 درصد از درآمد نفت به حساب صندوق توسعه برود و برای پروژه‏‏های زاینده بخش خصوصی هزینه شود. 

خباز یادآور شد: اما دولت پیش پیش 14 میلیارد دلار از این حسب را برداشت شده قلمداد كرده و می‏خواهد در بودجه كشور هزینه كند. 

وی ادامه داد: اساسا بودجه سال آینده خلاف قانون هدفمند كردن یارانه هاست زیرا در قانون هدفمند كردن یارانه ها ما به دولت اجازه كسب درآمد هدفمند كردن یارانه ها تا سقف 20 هزار میلیارد تومان را دادیم تا حذف یارانه از كالاها با شیب ملایم و تورم تدریجی همراه باشد اما درخواست دولت مبنی بر كسب درآمد 40 هزار میلیارد تومان یعنی دوبرابر كردن تورمی كه مجلس انتظار آن را داشت. 

عضو فراكسیون اقلیت مجلس گفت: معتقدم مجلس نباید تن به نر دولت دهد زییرا هنوز مركب قانونی كه مجلس تصویب كرده خشك نشده است به مصلحت هم نیست كه با این نظر دولت موافقت شود.
وی افزود: ما نگران آن هستیم كه اجرای هدفمند كردن یارانه ها بیش از انتظاری كه داریم تورم زا باشد اگر این اتفاق بیفتد تورم سال 85 مجددا تكرار خواهد شد و این به ضرر مردم است. 

نماینده كاشمر تصریح كرد: دولت بر همان حرف اول خود اصرار دارد و می خواهد از سال 88 قانونن را اجرایی تلقی كند درحالی كه مقدمات آن را فراهم نكرده است مجلس با فاصله یك ساله برای تصویب این قانون و تعیین 5 سال برای اجرا زمان را 6 ساله كرد اما دولت نظرش اجرای سه ساله است و این كه می گوید ما در سه گام می خواهیم اجرا كنیم همان سه سال منظور است كه مجلس دولت را مكلف كرده در طول 5 سال قانون را اجرا كند تا مردم فشار تورمی را تحمل كنند. 

خباز گفت: دولت در اجرای این لایحه عجله دارد و می خواهد با زیر پا گذاشتن قانون هدف اولیه خود را محقق كند. 

وی یادآور شد: اگر مجلس به این نظر دولت تن دهد یعنی باید به تورم فوق العاده ای كه نصیب كشور خواهد شد تن دهد. 

خباز ادامه داد: ما به عنوان نمایندگان مجلس باید از قانونی كه خودمان مصوب كردیم دفاع كنیم احترام امامزاده را باید متولی نگه دارد. 

سخنگوی كمیسیون اقتصادی مجلس خاطرنشان كرد: موضوع دیگر اتكا بودجه به نفت است كه در این لایحه افزایش داشته است افزایش قیمت دلار از 950 تومان به 985 تومان نیز وابستگی بودجه رابه نفت بیشتر افزایش می دهد علاوه بر آن كاهش ارزش پول ملی را به دنبال دارد . 

خباز ادامه داد: موضوع دیگر مالیات های غیر نفتی است كه كاهش پیدا كرده است اگرچه ظاهرا كه نگاه می شود تصور می شود كه درآمدهای مالیاتی افزایش یافته است اما این افزایش شامل مالیات نفتی است نه درآمدهای غیر نفتی. 

نماینده كاشمر گفت: این هنر نیست كه ما به طرو مداوم از نفت مالیات بگیریم آنچه برای كشور می‏تواند مهم باشد استفاده از مالیات‏های جدید است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین