کد خبر: ۹۵۳۷۱
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۵:۴۰

سهام سودآور و شرکتهای قابل واگذاری در سال 89

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب-پرویز بابایی: رئیس کمیسیون اصل 44 مجلس از افزایش 5 هزار میلیارد تومانی درآمدهای واگذاری سهام در سال 89 خبر داده که به این ترتیب رقم واگذاری سهام دولتی در سال آینده به 12500 میلیارد تومان خواهد رسید که 8500 میلیارد تومان بابت پرداخت بدهی ها و رد دیون دولت به پیمانکاران و سازمان تامین اجتماعی و سایر طلبکاران اختصاص خواهد یافت. 

به محض انتخاب احمدی‌نژاد به عنوان رئیس جمهور نهم، بورس ایران در سراشیبی سقوط افتاد و بسیاری از شرکتها و سهامداران پول خود را از بورس بیرون کشیدند. از انجا که بورس به ویترین اقتصاد معروف است و سقوط آن نشان از ناامنی اقتصادی و سیاسی دارد، دولت احمدی‌نژاد با خلق شرکتهای سرمایه گزاری وابسته به نهاد های نظامی و شبه دولتی به نجات بورس برخاست و قیمت سهام بورس را بالا کشید و این وسط عده زیادی به سودهای کلان دست یافتند.
 
احمدی‌نژاد مجبور است برای پرداخت سهام عدالت و جبران برخی از مصارف سرسام‌آور دولت خود، سهام شرکت‌های دولتی را اغلب به صورت خرد و غیرمدیریتی مثلاً واگذار کند و در این راستا سهام با قیمت پایین‌تر در عرضه‌های اولیه وارد بورس می‌شود و ظرف چند هفته یا چند ماه سودهای بالا حتی در حد چندصد در صد نصیب سهامداران می‌کند. 

احمدی‌نژاد در بودجه 89 بیش از 75 هزار میلیارد ریال در آمد از محل فروش سهام دولتی پیش بینی کرده که غیر از واگذاری 30 هزار میلیارد ریال بابت بدهی به سازمانهای تامین اجتماعی و پیمان‌کاران، حداقل 45 هزار میلیارد ریال باید از محل فروش سهام دولتی کسب کند که با توجه به واریز نقدی 20 درصدی خریداران این سهام در سال اول باید چیزی حدود 180 هزار میلیارد ریال سهم واگذار نماید. تاکنون دولت احمدی‌نژاد حدود 400 هزار میلیارد ریال سهام واگذار نموده که بخش زیادی از آن نصیب شرکتهای وابسته به نیروهای نظامی ، شبه دولتی و سهام عدالت شده است. 

از حدود 492 شرکت دولتی، ته‌مانده سهام قابل واگذاری دولتی شامل شرکتهای پالایشگاهی به ارزش حدود 100 هزار میلیارد ریال، نزدیک 14 شرکت نفتی به ارزش حدود 50 هزار میلیارد ریال، هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس شامل 12 شرکت پتروشیمی به ارزش حدود 50 هزار میلیارد ریال نیروگاههای قابل واگذاری به ارزش حدود 50 هزار میلیارد ریال، ایران خودرو و سایپا به ارزش حدود 20 هزار میلیارد ریال و پست بانک به ارزش حدود 5 هزار میلیارد ریال، ذوب آهن اصفهان به ارزش بیش از 30 هزار میلیارد ریال و تعدادی شرکت ریز و درشت دیگر به ارزش کمتر از 50 هزا رمیلیارد ریال است که محتمل ترین گزینه های واگذاری در سال 89 می باشد و دولت مجبور است آنها را با قیمت پایین وارد بورس کند ودر عرض چند هفته قیمت آنها افزایش زیادی داشته باشد و چنان سود بالایی نصیب سهامداران نماید که بقیه نیز برای خرید سهام تمایل داشته باشند به نحوی که دولت بتواند نقدینگی زیادی وارد بورس نماید تا هم سهام خودش را بفروشد هم از فوران نقدینگی و تورم در سایر بازارها در نتیجه هدفمند شدن یارانه ها جلوگیری شود. 

اخیراً شرکت‌های پالایشگاهی سود سال 1387 خود را اعلام نموده اند و در حال تبدیل به سهام یعام جهت ورود به بورس هستند. پالايشگاه آبادان در سال 1291 راه‌اندازي شده، قدمتي يكصد ساله دارد و قديمي‌ترين پالايشگاه كشور محسوب مي‌شود و همچنين نخستين شركتي است كه در 100 سالگي بورسي مي‌شود.

اين شركت در بين 8 پالايشگاه ديگر تنها شركتي است كه به سهامي عام تبديل شده است، چراكه پالايشگاه آبادان براي انتشار اوراق مشاركت 250‌ ميليارد‌ توماني خود و اخذ مجوز از سازمان بورس نياز به سهامي عام شدن دارد، از اين رو، مراحل لازم را طي كرده و از ديگر پالايشگاه‌ها جلوتر است. 

سود خالص‌ سال 87 پالايش نفت آبادان مبلغ 824‌ ميليارد ‌تومان بوده است. تقريباً همه فرآورده‌هاي مربوط به پالايش نفت در اين پالايشگاه توليد می‌شود و توليد روزانه اين شركت هم به 450 هزار بشكه در روز می‌رسد كه در واقع گوياي مصرف نفت خام اين شركت است. 

پالايشگاه بندر عباس با سرمايه هزار و 380‌ ميليارد ‌توماني نيز در فهرست پالايشگاه‌هاي قابل‌واگذاري در بورس قرار دارد كه در سال 87 سود 432‌ ميليارد ‌توماني را شناسايي كرده است و جوان‌ترين پالايشگاه كشور محسوب مي‌شود. از طرفي ديگر پالايشگاه شازند اراك هم كه سرمايه ثبت شده‌اي معادل 564‌ ميليارد‌ تومان دارد، نيز از پالايشگاه‌هاي جوان كشور محسوب مي‌شود كه در سال 87 سود خالص 504‌ ميليارد ‌توماني شناسايي كرده است.

سود پالایشگاه تبریز در سال 87 حدود 201 میلیارد تومان، پالایشگاه کرمانشاه 28 میلیارد تومان،پالایشگاه تهران 406 میلیارد تومان و سود پالایشگاه شیراز 91 میلیارد تومان بوده است.

هلدینگ 5 هزار میلیارد تومانی صندوق بازنشستگی کارکنان وزارت نفت
براساس توافقات صورت‌گرفته، مقرر شده كه همزمان با پذيرش سرمايه‌گذاري صندوق بازنشستگي نفت، برخي از شركت‌هاي زيرمجموعه آن نيز پذيرش شوند.

100 درصد سهام شركت‌هاي نفت و سپاهان، نفت جي، عمليات اكتشاف نفت و هواپيمايي نفت متعلق به سرمايه‌گذاري صندوق بازنشستگي نفت است و اين شركت سرمايه‌گذاري در شركت‌هاي مهندسي و ساختمان صنايع نفت، توربو كمپرسور نفت و مهندسي و ساخت تاسيسات دريايي ايران به ترتيب 68 درصد، 64 درصد و 51 درصد سهامدار است كه برخي از اين شركت‌هاي زيرمجموعه قرار است، وارد بورس شوند.

ارزش دارايي‌هاي سرمايه‌گذاري صندوق بازنشستگي نفت نزديك به 5‌ ميليارد دلار معادل 50 هزارمیلیارد ریال و سرمايه ثبت شده اين شركت رقم 220‌ميليارد‌تومان است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین