کد خبر: ۹۵۴۰۴
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۸۸ - ۲۰:۰۷
بررسی فضای سیاسی عراق

گروه ها و انتلافات تاثیرگذار در انتخابات آینده عراق

آفتاب‌‌نیوز :  آفتاب-عبدالله رضايي: بررسی به عمل آمده از فضای سیاسی حاکم بر عراق در آستانه ی انتخابات پارلمانی هفتم مارس، نشان می‌دهد که ائتلافات و گروه های گوناگونی در حال سپری کردن رقابتی تنگاتنگ در جهت جذب آرای مردمی هستند، آنچه در ادامه خواهد آمد، فهرستی از ائتلاف های اصلی و مهم سیاسی تشکیل شده به منظور شرکت در انتخابات آینده ی این کشور است. 

ائتلاف دولت قانون
نورالمالکی نخست وزیر کنونی کشور عراق و رئیس حزب الدعوه به تشکیل ائتلافی مبادرت ورزیده است که علاوه بر حزب خود وی، گروههای دیگری همچون برخی از سران قبایل اعراب، کرد های شیعه، مسیحیان و افراد مستقل را نیز در بر می گیرد. 

علی رغم اینکه حزب الدعوه ریشه در اسلام شیعی دارد، اما این ائتلاف ظاهرا در قالبی فرا مذهبی تشکیل گردیده است. از مهمترین برنامه های این ائتلاف ، ارتقای امنیت عراق است که در طی ماههای گذشته به دلیل برخی حملات انفجاری به مراکز دولتی کاهش محسوسی یافته است. 

و همچنین سران این ائتلاف با اعلام حمایت از بازداشتن افراد منتسب به حزب بعث از شرکت در انتخابات، روزهای پر تنشی را سپری می کنند. 

لازم به ذکر است که این ائتلاف با شعار امنیت ، خدمات و حکومت مرکزی مقتدر، بزرگترین برنده انتخابات استانی عراق بود که در ژانویه 2009 برگزار گردید. 

ائتلاف ملی عراق
این ائتلاف که بزرگترین ائتلاف شیعیان عراق است، گروهها و افراد مختلفی همچون مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق، پیروان مقتدی صدر روحانی ضد آمریکایی عراق، ابراهیم جعفری، نخست وزیر سابق عراق و برخی سران سنی عراق را گرد هم آورده است. این ائتلاف مهمترین رقیب انتلاف نوری المالکی در انتخابات آینده عراق به حساب می آید. 

تشکیل دهندگان این ائتلاف امیدوارند تا بتوانند بخشی از آرای شیعیان را که در انتخابات سال گذشته به نورالمالکی واگذار کرده بودند، را باز پس گیرند، البته در صورتی که پس از انتخابات، هیچ کدام از این دو ائتلاف عمده، نتوانند تعداد کرسی های لازم جهت در اختیار گرفتن دولت را تصاحب کنند، تشکیل ائتلاف واحدی توسط این دو برای تشکیل دولت، بسیار محتمل خواهد بود. 

انتلاف کردها
انتلاف کردها توسط دو حزب عمده کرد که کنترل منطقه نیمه خود مختار کردستان عراق را در اختیار دارند، تشکیل گردیده است. 

هم حزب دموکرات که توسط مسعود بارزانی رئیس جمهور منطقه کردستان رهبری می شود، و هم اتحادیه میهنی کردستان که توسط رئیس جمهور عراق، جلال طالبانی اداره می شود، گرایشات ملی گرایانه کردی دارند و در جستجوی روابط تنگاتنگ با غرب هستند. 

گفتنی است که کرد ها پس از اشغال عراق در سال 2003 نقش مهمی در مناسبات سیاسی این کشور داشته اند، و به احتمال زیاد پس از انتخابات هفتم مارس نیز، این نقش خود را حفظ خواهند کرد.
ائتلاف العراقیه
"طارق الهاشمی" معاون سنی رئیس جمهور عراق، "ایاد علاوی" نخست وزیر سابق و شیعه ی عراق و "صالح المطلک" سیاستمدار برجسته سنی گرد هم آمده اند تا با تشکیل چنین ائتلافی، در قالب گرایشات ملی گرایانه عراقی، به مصاف رقیبان بروند. اما معادلات مربوط به این ائتلاف با ممانعت کمیسیون مستقل انتخابات عراق از شرکت "المطلک" و برخی دیگر از کاندیداهای این ائتلاف در انتخابات به دلیل انتساب به حزب بعث، شکل پیچیده ای به خود گرفته است. 

به نظر می رسد که لیست "علاوی" از شانس مناسبی در انتخابات عراق برخوردار باشد، و ممانعت به عمل آمده از شرکت برخی کاندیداها در انتخابات عراق توسط کمیسیون انتخابات این کشور نیز و همچنین اظهار نظر برخی سیاست مداران و علی الخصوص سنی ها در این رابطه، فضای سیاسی این کشور را وارد روزهای پرتنش و پر التهابی کرده است. 

ائتلاف اتحاد عراق
جواد البولانی، وزیر کشور شیعه عراق و احمد ابوریشه رهبر یکی از سران قبایل سنی استان غربی الانبار و همچنین احمد عبدالغفور السامرائی یکی از سیاست مداران سنی عراق تشکیل دهنده این گروه سکولار هستند. 

اما همچون ائتلاف العراقیه، لیست کاندیداهای این ائتلاف نیز، به شدت تحت تاثیر ممانعت های به عمل آمده از شرکت افراد منتسب به حزب بعث در انتخابات، قرار گرفته است. 

سران قبایل
شیوخ و سران قبایل نقش مهمی را در فرایند انتخابات عراق ایفا خواهند کرد و احزاب اصلی عراق نیز به این اهمیت وقوف کامل دارند. گفتنی است که از زمانی که نیروهای آمریکایی تصمیم گرفتند برای مقابله با القاعده از برخی شیوخ محلی سنی حمایت نمایند، این افراد نقش برجسته ای در صحنه سیاسی عراق پیدا کرده اند و از زمانی که این شیوخ اهمیت دوچندانی یافته اند، گروه منسجمی را تشکیل نداده اند و غالبا به احزاب اصلی میاندار صحنه سیاست در عراق پیوسته اند. 

جبهه التوافق
از زمان انتخابات سال 2005 به بعد، انشعابات فراوانی از این جبهه که زمانی مهمترین ائتلاف سنی عراق بود صورت گرفته است، اما هم اکنون این جبهه تنها متشکل از حزب اسلامی عراق و برخی سران قبایل می باشد. 

این گروه که برجسته ترین عضو آن، ایاد السامرائی، رئیس پارلمان عراق است، به دلیل انشعابات صورت گرفته، بعید به نظر می رسد که بتواند به تعداد انتخابات پارلمانی سال 2005 ، کرسی تصاحب نماید. 

اقلیت ها
اینگونه به نظر می رسد که اقلیت های کوچکتر عراقی همچون ترکمنها، مسیحی ها، یزیدیها و ... در حوزه هایی که چندان تسلط ندارند، به لیست های بزرگتر بپیوندند. 
منبع:رويترز
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۱ - ۱۳۸۸/۱۲/۰۹
0
0
الحمدلله می بینم که جمهوری اسلامی،اونجا هم حسابی ریشه دوونده، بالاخره رد صلاحیت و این بازیها مختص ما بود که می تونیم ازین به بعد خوشحال باشیم که کشور دوست و برادر عراق هم هست!
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین