کد خبر: ۹۵۴۱۰
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۸:۳۷
در همایش یکصدمین سال تاسیس نهاد داوری در ایران؛

نهاوندیان: رشد اقتصادی، رابطه مناسب جهانی را می‏طلبد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: "دكتر محمد نهاوندیان"، روز چهارشنبه در همایش یکصدمین سال تاسیس نهاد داوری در ایران، با اشاره به قدمت 100 ساله افتخارآفرین داوری در حقوق ایران، گفت: عنصر لطیف «اختیارمندی» مابه التفاوت «داوری» و «ارجاع قضایی» است و این امر از دیرباز مورد توجه جامعه تجار ایران بوده است. 

رئیس اتاق ایران با تأكید بر لزوم بررسی جایگاه داوری ایران در تجارت جهانی یادآور شد: ایران در گذشته به خصوص در زمان صفویه، سهم قابل توجهی در تجارت جهانی داشت، اما در 200 سال بعد از آن با افول در اقتصاد ایران، نهادهای حقوقی مربوطه هم از رشد و نمو باز مانده‌اند. 

وی با اشاره به نقش نفت در افول اقتصاد ایران، یادآور شد: پیدایی درآمد نفت مانع رشد سایر بخش‌های اقتصادی ایران شد. 

دكتر نهاوندیان افزود: رشد اقتصادی ایران در گذشته رابطه جهانی را طلب می‌كرد، بنابراین حقوق تجارت و فرهنگ تجارت ایران در جهان دیده می‌شود. بالندگی حقوق، فلسفه، فرهنگ و اندیشه ارتباط و پیوستگی با بالندگی اقتصادی دارد. 

وی در ادامه گفت: اگر اقتصاد ایران را به جایگاهی كه باید نرسانیم حرف‌های فرهنگی ما هم در لاك خود می‌ماند. 

وی با بیان این مطلب كه «حقوق تجارت همراه با تجارت رشد می‌كند» تصریح كرد: مركز داوری اتاق ایران زمانی اعتبار می‌یابد كه ایران در منطقه جایگاه خود را پیدا كند. 

رئیس اتاق ایران مایه قوام و برپایی جامعه را« بنیان‌های اقتصادی» آن جامعه دانست و افزود: چشم انداز 20 ساله نظام، اول شدن در منطقه در همه حوزه‌ها را می‌طلبد و در پایان برنامه پنجم توسعه نیمی از این زمان طی شده است و باید با بررسی روند حركت خود و با هم اندیشی مسیر آینده را بازبینی كنیم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین