کد خبر: ۹۵۵۹۹
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۰:۱۰

انتقاد شديد بقايي از رؤسای سابق موزه ملی

گنجینه موزه ملی هیچ چیز كم از بانک مركزی ندارد
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب-سرويس اجتماعي:حمید بقایی با انتقاد از روسای سابق موزه ملی گفت:از عملكرد روسای قبلی موزه ملی گله‌مند است و معتقد است مسئولین قبلی وظیفه خود را در رابطه با ساماندهی اشیای قدیمی موجود در انبار موزه انجام نداده‌اند و این موضوع باعث شده است كه امروز این اشیا در شرایط بسیار نامناسبی نگهداری شوند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری افزود: از امروز كار ساماندهی اشیای تاریخی موجود در انبارهای موزه ملی آغاز می‌شود و حداقل سه سال زمان لازم است تا این ساماندهی انجام شود. 

حمید بقایی در نشست خبری كه به بهانه بازدید خبرنگاران از انبارهای موزه ملی ایران برگزار شد، گفت: ما درهای موزه ملی را باز كردیم تا وضعیت انبارهای این موزه را در برابر دیدگان مردم قرار دهیم تا آنها از اتفاقی كه طی سال‌های گذشته در این موزه رخ داده مطلع شوند به طور قطع نشان دادن وضعیت انبارها مستلزم این است كه در آینده بتوانیم این وضعیت را سر و سامان دهیم در غیر این صورت نگاه نقادانه جامعه به سمت ما معطوف می‌شود. سازمان میراث فرهنگی قصد دارد اشیاء‌ و آثار تاریخی موجود در انبارهای موزه ملی را ساماندهی كند. 

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ادامه داد: در طی سال‌های گذشته چندین بار از موزه ملی دیدن كرده‌ام و در بازدیدی كه در سال 1385 داشتم به رئیس وقت موزه ملی دستور دادم كه باید اشیای موجود در انبار ساماندهی شوند، ثبت‌ شده و اطلاعات و شناسنامه‌های آنها تهیه شود تا مستندسازی‌های لازم صورت گیرد. اما در سال 1386 كه بازدید دیگری از انبارهای موزه ملی داشتم متوجه شدم كه هیچ اقدام جدی در این رابطه صورت نگرفته است و وضعیت انبارها كماكان مانند گذشته است به همین دلیل به ناچار مجبور به تغییر مدیریت شدیم زیرا در طی یك سال حداقل كاری كه رئیس موزه ملی می‌توانست انجام دهد این بود كه از این اشیای تاریخی فهرست‌برداری كند اما این اقدام نیز انجام نشده بود. 

او تصریح كرد: ما بر این اعتقادیم كسی كه در یك سمت دولتی گمارده می‌شود باید به وظایف خود عمل كند، در غیر این صورت دلیلی ندارد كه در سمت مدیریت باقی بماند و او را تغییر می‌دهیم. 

بقایی در رابطه با آنچه كه موزه ملی قرار است در آینده انجام شود، گفت: باید انبارهای موزه ملی تخلیه شود و اشیای موجود در آن ثبت و ساماندهی شود. همچنین باید آثاری كه در انبارهای این موزه است در معرض دید عمومی مردم قرارگیرد.حداقل سه سال طول می‌كشد تا ساماندهی اشیای تاریخی موزه ملی انجام شود و از همین امروز عملیات ساماندهی آغاز می‌شود. 

بقایی گفت:‌ در همین جا فراخوان می‌دهیم كه همه باستان‌شناسان كشور می‌توانند در این طرح شركت كنند و از آنها می‌خواهیم كه به ما كمك كنند تا پروژه پیش رود. سازمان میراث فرهنگی اعتقاد راسخ دارد كه باید ساماندهی اشیای تاریخی موجود در انبار موزه ملی هر چه سریعتر صورت گیرد. اشیای درجه اول و نفیس باید در موزه ملی نگهداری شود و اشیای درجه دو به موزه‌های استان‌ها انتقال داده می‌شود. 

رئیس سازمان میراث فرهنگی،‌صنایع دستی و گردشگری گفت:‌ موزه ملی گنجینه عظیمی است و ثروت‌های عظیمی از كشور در این موزه وجود دارد گنجینه موزه ملی هیچ چیز كم از بانک مركزی ندارد و چه بسا از آن گران ‌قیمت‌تر نیز باشد. 

او گفت: برای ساماندهی اشیای قدیمی پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی،‌صنایع دستی و گردشگری عهده‌دار بخش فنی كار است. موزه ملی مدیریت اصلی كار را بر عهده دارد و سازمان میراث فرهنگی در زمینه تامین منابع لازم همكاری می‌كند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین