آفتابنیوز : آفتاب: از آنجا که قانون هواپیمایی کشوری مصوب سال 1328 است و بیش از 60 سال از قدمت آن میگذرد و با توجه به رشد سریع و روزافزون فناوری هوانوردی، این قانون فعلی پاسخگوی نیاز فعلی حمل و نقل هوایی کشور نیست.
معاون وزیر راه و ترابری گفت: پیشنهاد تغییر نام سازمان هواپیمایی کشوری در پیشنویس لایحه ایمنی هوانوردی و اصلاح قانون هواپیمایی از سازمان هواپیمایی کشوری به "سازمان هوانوردی کشوری " گنجانده شده است و در صورت تصویب اجرایی خواهد شد.
کاپیتان رضا نخجوانی، ضمن اعلام این خبر، اظهار داشت: از آنجا که قانون هواپیمایی کشوری مصوب سال 1328 است و بیش از 60 سال از قدمت آن میگذرد و با توجه به رشد سریع و روزافزون فناوری هوانوردی، این قانون فعلی پاسخگوی نیاز فعلی حمل و نقل هوایی کشور نیست.
معاون وزیر راه و ترابری خاطرنشان کرد: پیشنویس این لایحه در 19 ماده و 9 تبصره تهیه و تنظیم شده که برای تائید نهایی به وزارت راه و ترابری ارسال خواهد شد.
رییس سازمان هواپیمایی کشوری تأکید کرد: در صورت تصویب این لایحه سازمان هواپیمایی کشوری میتواند گامهای مؤثرتری در زمینه تأمین، حفظ و ارتقاء سطح ایمنی فعالیتهای هوانوردی کشور بردارد.
کاپیتان نخجوانی تصریح کرد: این امر موجب ایفای بهینه تعهدات قانونی ایران در سطح بینالمللی و نهایتأ ارائه خدمات مناسب به موقع، ایمن و مقرون و به صرفه در حمل و نقل هوایی به مردم خواهد شد؛ که در واقع این امر تمایلات قلبی وزیر راه و ترابری است که برای اجرایی کردن این مهم تأکید فراوانی داشته است.
* الهیان: لزوم حمایت وزیر راه و ترابری از رییس سازمان هواپیمایی
عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز دیروز در حاشیه جلسه علنی مجلس در جمع خبرنگاران با بررسی تاریخچه و سوابق سازمان هوایی کشوری، گفته بود: این سازمان همواره دست به گریبان چالشهای جدی پیش روی خود بوده که بخش مهمی از مشکلات و چالشهای مذکور، به جایگاه این سازمان کاملا تخصصی و استراتژیک برمیگردد.
زهره الهیان جایگاه حساس سازمان هواپیمایی کشور را به لحاظ وجه بینالمللی ایران مورد اشاره قرار داد و گفت: عدم تعهد مدیران سابق سازمان هواپیمایی کشور به رعایت استانداردها و تخلفات جدی مدیران قبلی و باندبازی ها و سوءاستفاده از جایگاههای مدیریتی برای تبادلات غیر قانونی برخی شرکتهای هواپیمایی که به برخی از شخصیتها و جریانات سیاسی وصل هستند، جایگاه سازمان هواپیمایی کشوری را تنزل داده و اقتدار این سازمان را به عنوان سازمان ناظر به شرکتهای هواپیمایی بسیار ضعیف کرده است.
الهیان با اشاره به توانمندیهای رییس سازمان هواپیمایی کشوری، گفته بود: تعجب آور است که وزیر راه و ترابری زمزمههای مخالفت با حضور این مدیر متخصص و متعهد را سر داد.
به عقیده الهیان عدم حمایت وزیر راه و ترابری از رییس سازمان هواپیمایی کشوری در جلسه کمیسیون امنیت ملی برای بررسی سانحه هوایی اخیر توپولف تابانایر مشخص شد به طوری که گزارش کمیته بررسی سوانح سازمان هواپیمایی صراحتأ تخلف شرکت هواپیمایی تابان را آشکار کرده بود اما بهبهانی به جای حمایت از سازمان هواپیمایی کشوری، کاملا یک جانبه و آشکار از شرکت تابان حمایت کرد و سازمان هواپیمایی را بیشتر تضعیف نمود.
به گزارش فارس زمزمههای تغییر مدیریت در سازمان هواپیمایی کشوری به دنبال بروز سانحه توپولف تابانایر در فرودگاه شهید هاشمینژاد مشهد و پس آن برخوردهای فیزیکی نخجوانی، رییس سازمان هواپیمایی کشوری و مدیر عامل شرکت هواپیمایی تابان در مجلس شورای اسلامی، شنیده شد.