کد خبر: ۹۶۴۰۶
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۳۸۸ - ۰۸:۱۹

حمایت لاریجانی از مرکز پژوهش‎‏های مجلس

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب:به گزارش ايلنا، علي لاريجاني كه در روزهاي پاياني سال در يك نشست خبري با حضور اصحاب رسانه شركت كرده بود با اشاره به بودجه سال 89 گفت: با توجه به شرايط صحنه بين‌المللي و نوع بازيگري‌هايي كه قدرت‌هاي بزرگ از خود نشان مي‌دهند فرصت خوبي براي ايرانيان وجود دارد كه جهشي بزرگ داشته باشند و بودجه‌اي كه امسال در مجلس مورد تصويب قرار گرفت بستر آن را فراهم مي‌كند و بي‌شك سال آينده مي‌تواند سال بهتري براي مشاركت اقتصادي با وجود اين بودجه باشد.

رئيس قوه مقننه با اشاره به انتخابات پارلماني عراق ادامه داد: بسياري از دسايس در پشت پرده انتخابات پارلماني عراق وجود داشت و برخي به دنبال آن بودند كه نگذارند مردم عراق پس از سال‌ها ديكتاتوري براي تشكيل پارلمان اقدام كنند. اما اين مردم در انتخابات شركت كردند و نشان دادند كه ملت رشيدي هستند و سرمايه‌هاي خود را به درستي مي‌شناسند.

وي تصريح كرد: ملت ايران همواره در كنار ملت عراق بوده است و خوشحال است كه پارلمان عراق در حال شكل گرفتن است.

لاريجاني با اشاره به قانون هدفمند كردن يارانه‌ها كه امسال در مجلس مورد تصويب قرار گرفت خاطرنشان كرد اين قانون با حضور متخصصان قوي به وجود آمد و مورد تصويب قرار گرفت و پايه‌اي براي بودجه و برنامه شد.

رئيس‌ مجلس با اشاره به بودجه 89 با اعلام اين خبر كه دقايقي پيش نظر نهايي شوراي نگهبان در رابطه با بودجه 89 ارائه شده است گفت: نمايندگان مجلس در بررسي بودجه وقت كافي گذاشتند و پس از اظهار نظر شوراي نگهبان در مجلس تصويب شد و بودجه سال آينده از مجلس و شوراي نگهبان عبور كرده است.

وي با بيان اينكه پايه بررسي بودجه در كميسيون تلفيق است، گفت: سياست‌هاي كلي كشور از جمله سياست‌هاي برنامه پنجم و تمام اسناد بالادستي با دقت كافي در بودجه محقق شد.
لاريجاني با بيان اينكه ما با سلايق مختلف دولت كاري نداشتيم افزود: دولت ممكن است علايق متفاوتي داشته باشد ولي ما با حركتي قاعده‌مند بودجه 89 را تصويب كرديم.

رئيس قوه مقننه اظهار داشت: دولت در رابطه با هدفمند كردن يارانه‌ها بر اين عقيده بود كه در سال اول 40 هزار ميليارد تومان را مبنا قرار دهيم و اين به معناي جهشي بسيار بلند در قيمت بنزين و ... بود و منطق دولت اين بود كه جهش بلند موجب مي‌شود نوع رفتار در مصرف كاملا تغيير پيدا كند.

وي يادآور شد: متخصصاني كه در مجلس حضور داشتند معتقد بودند كه اين نقطه تعادل نيست و سال اول بايد با همان مبلغي كه در قانون آمده است پايه كار قرار گيرد.

لاريجاني هم‌چنين تنظيم رابطه مالي دولت و شركت نفت را از ديگر اقدامات مجلس دانست و گفت: ما روابط مالي دولت و شركت نفت را شفاف كرديم چراكه در لايحه دولت از همه منابع حاصل از فروش نفت 30 درصد براي شركت نفت در نظر گرفته شده است اما مبلغ قابل توجهي از آن براي سود و ماليات كسر مي‌شد كه مجلس آن‌را به 14 درصد سود خالص تبديل كرد.

رئيس مجلس هم‌چنين در نظر گرفتن حجم قابل توجه 50 هزار ميليارد ريال اوراق مشاركت براي سرمايه‌گذاري را از ديگر اقدامات مجلس اعلام كرد و گفت: تحقق سياست‌هاي كلي برنامه پنجم در مورد صندوق توسعه ملي نيز مورد توجه قرار گرفت.

وي از نمايندگان مجلس، كميسيون‌هاي تخصصي، ديوان محاسبات و مركز پژوهش‌ها كه مستقلا عمل‌ كرده‌اند تقدير و تشكر كرد.

رئيس مجلس در ادامه در پاسخ به سئوال خبرنگار شبكه خبر در رابطه با مهم‌ترين عملكرد قوه مقننه در سال 88 و ديدگان لاريجاني از روند بررسي بودجه گفت: نمايندگان مجلس با دقت كافي و كار كارشناسي بودجه را بررسي كردند و ميان نمايندگان دولت و مجلس همكاري نزديكي وجود داشت البته منابع عمومي دولت يك درصد و بودجه كل كشور نيم درصد و اعتبارات تملك دارايي‌ها نيز تغييراتي پيدا كرد.

رئيس قوه مقننه در پاسخ به سئوال خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران در رابطه با حادثه تلخ حمله به كوي دانشگاه و تاثيرات نامطلوب آن و تاكيد مقام معظم رهبري در مورد برخورد با عوامل آن و هم‌چنين علت عدم قرائت گزارش كميته حقيقت‌ياب مجلس گفت: كميته حقيقت‌ياب تشكيل شد و با سرعت شروع به بررسي كرد و بسياري از مشكلات را در همان هفته اول حل كرد و حتي مشكلات برخي از دانشجويان را نيز از بين برد. در حال حاضر نيز آقاي ابوترابي مسئول اين كميته هستند و هر وقت گزارش آن آماده شود آن‌را ارائه مي‌دهند.

رئيس قوه مقننه در پاسخ به سئوال خبرنگار شبكه خليج در رابطه با اختلاف صورت‌ گرفته ميان دولت آمريكا و رژيم صهيونيستي در مورد ادامه روند ساخت شهرك‌هاي يهودي‌نشين يادآور شد نمي‌توانم قضاوت كنم كه اين اختلافات واقعي است يا نه؟

وي افزود: چنانچه واقعا آمريكا قصد داشته است كه شرايط متفاوتي را در فلسطين ايجاد كند و رژيم صهيونيستي چنين اجازه‌اي را نداده است واقعا براي آمريكا تحقيرآميز است البته احتمال دارد كه پشت پرده اين موضوع زد و بندهاي ديگري وجود داشته باشد، اما براي مسلمانان اين مهم است كه در هر دو حالت نتيجه يكي بوده كه همان حل نشدن مشكلات فلسطينيان است
رئيس مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به سئوال خبرنگار روزنامه توسعه در رابطه با دستگيري باند تبهكار اقتصادي در چند وقت اخير و نامه رئيس مجلس در اين رابطه گفت: من نامه‌اي در اين مورد ننوشته‌ام و مجلس تنها از موضع قوه قضاييه حمايت كرد چراكه مجلس همواره در مورد پيگيري فساد مالي اصرار دارند و هركس در هر مقامي كه باشد بايد پاسخگو باشد و من در اين مورد دانه بزرگ و دانه كوچك نمي‌بينم.

لاريجاني در پاسخ به سئوال خبرنگار روزنامه تهران امروز در رابطه با اينكه گفته مي‌شود چنان‌چه مبادله سوخت صورت مي‌گرفت فشار در مورد پرونده هسته‌اي كمتر مي‌شد تصريح كرد: اين يك نگاه سطحي است چراكه مسئله هسته‌اي ظاهر و باطني دارد و كساني‌كه اين موضوع را طراحي كردند نمي‌خواستند همه حرفشان را بزنند و بايد گفت كه اين يك حركت فريب‌كارانه بوده است كه مي‌خواستند دستاوردهاي ملت ايران را بگيرند و اين فرصت بايد از دست آنها برود كه تصور نكنند مي‌توان با ايران به شيوه كلاهبرداري سياسي رفتار نمود.

وي در پاسخ به سئوال خبرنگار ايران صدا در مورد موضع برخي كشورهاي عربي و اظهار بي‌علاقگي نمايندگان مجلس كويت براي ايجاد ارتباط با نمايندگان مجلس ايران اظهار داشت: در ماه‌هاي اخير برآيند تحركات آمريكا‌يي‌ها بر اين بوده است كه با كارت سوخته بازي مي‌كنند و در تلاشند كه ميان ايران و كشورهاي منطقه اختلاف ايجاد كنند.

رئيس مجلس ادامه داد: استراتژي ما يك استراتژي روشن با كشورهاي همسايه است و تفكر انقلاب اسلامي برادرانه بوده است هرچند كه ما با برخي كشورها اختلاف نظر داريم اما اين مانع گفتگو نيست.

وي در پاسخ به سئوال خبرنگار شبكه المنار در رابطه با ديدار اوباما از عربستان و اقدامات براي تشديد تحريم‌ها عليه ايران اعلام آمادگي كشورهاي عربي در اين مورد گفت: برداشت من از مجموع حرف‌هاي آمريكا و تفاوت‌هاي موجود در آن اين است كه آنها دچار نوعي خواب آشفته در حوزه سياست شده‌اند و چنان‌چه مي‌توانستند مي‌بايست الگوي تغيير را جا بياندازند.

رئيس قوه مقننه در پاسخ به سئوال خبرنگار روزنامه رسالت در رابطه با استناد مجلس براي سهامي‌ كردن شركت نفت گفت: ما رابطه شركت نفت و دولت را روشن كرده‌ايم تا خدمات انجام شده نرخ داشته باشند كه مجموعا 14 درصد شد كه بقيه آن براي دولت باقي مي‌ماند و اين تفاوتي براي شركت نفت ندارد.

لاريجاني در پاسخ به سئوال خبرنگار ايلنا مبني بر اختلاف نظر مجلس و دولت در مورد بودجه پس از انقلاب كم سابقه بوده است و هم‌چنين پافشاري دولت در موضع خود در مورد هدفمند كردن يارانه‌ها و نامه لاريجاني در روزنامه رسمي كشور و يادآوري 36 مورد از تخلفات آيين‌نامه‌اي دولت و چگونگي استفاده مجلس از ابزارهاي نظارتي و امكان ارجاع تخلفات به دستگاه قضايي اظهار داشت: وضعيت بودجه آن‌چنان ويژه نبوده است چرا كه منابع عمومي دولتي 5/1 درصد و اعتبارات هزينه‌اي نيم درصد تغيير كردند.

وي افزود: قانون هدفمند كردن يارانه‌ها از قبل تصويب شده بود و مشخص بود كه ميان 10 تا 20 هزار در سال پايه در نظر گرفته مي‌شود.

رئيس مجلس خاطر نشان كرد: مجلس در بعد نظارتي كار خود را خواهد كرد و كميسيون‌هاي مختلف نيز به آن كمك مي‌كنند و همين امسال تصويب شد كه كميسيون تلفيق موظف شود هر 4 ماه به صحن علني در رابطه با عملكرد دولت در بودجه گزارش دهد و اگر تخلفي وجود داشته باشد قوه قضاييه رسيدگي خواهد كرد.

وي يادآور شد: براي كار دراز مدت حتما بايد در چارچوب سياست‌هاي كلي حركت كرد.

لاريجاني ادامه داد: تخلفات آيين‌نامه‌اي نيز طبق قانون از سوي رئيس مجلس بررسي مي‌شود و مطابق با قانوني كه اخيرا تصويب شد چنان‌چه پس از درج اين تخلفات در روزنامه رسمي كشور اين تخلفات رفع نشود رئيس مجلس مي‌تواند آن‌را براي اجرا ابلاغ كند.

لاريجاني در ادامه گفت‌وگو با خبرنگاران در مورد دريافت سود بالاي بانك‌ها و مضرات آن براي اقتصاد كشور اظهار داشت: نرخ سود دريافتي بانك‌ها با فرمان و قانون قابل حل نيست بلكه اين يك امر چند وجهي است كه به شرايط اقتصادي بستگي دارد و اگر تورم بالا باشد و نرخ سود هم پايين بيايد باز هم ممكن است مفسده‌هايي رخ دهد و مهم اين است كه شرايطي پديد آيد كه سود بانك‌ها تعديل شود و لذا با دستور‌العمل‌هاي خود اين قضيه قابل حل نيست.

وي در پاسخ به سئوال خبرنگار روزنامه قدس درمورد نقل قول از وي در مورد عزل دبير كل كميته حمايت از فلسطين مجلس تصريح كرد: من سخنگويي ندارم و هر وقت بخواهم مي‌دانم كه چه اقدامي انجام دهم.

رئيس مجلس در پاسخ به سئوال ديگر اين خبرنگار در مورد نمره وي به رابطه دولت و مجلس با بيان اينكه شما سئوالات رمانتيك مي‌پرسيد و من به اين‌گونه سئوالات نمي‌توانم پاسخ دهم به اين روابط نمره‌اي نداد.

لاريجاني در پاسخ به سئوال خبرنگار خبرگزاري مهر در مورد ديپلماسي پارلماني در كشور با اشاره به اينكه اين نوع ديپلماسي هميشه با شيب كمي وجود داشت گفت: ديپلماسي پارلماني در مجلس هشتم با سبك جديدي شروع شد و هم گروه‌هاي دوستي و هم ارتباطات كميسيوني ايجاد شد كه ساماندهي اين روابط در فهم موضوعات مشترك كمك مي‌كند و قوه مقننه به عنوان ركن جمهوريت مي‌تواند سخنگوي مطالبات ملي باشد و قطعا به دنبال‌ كارهاي خرد نيست.
وي ادامه داد: ارتباطاتي كه ما داريم ممكن است در خيلي جاها نباشد البته هماهنگي در مجموعه‌هاي كل كشور وجود دارد.

لاريجاني در پاسخ به سئوال خبرنگار روزنامه همشهري در مورد سفرش به مصر با تاكيد بر اينكه من حامل پيامي نبوده‌ام خاطر نشان كرد: بحث ما در مصر بر سر بين‌المجالس بود كه مذاكرات موفقي داشتيم و نظراتمان را درباره موضوع فلسطين مطرح كرديم كه آنها نيز گفتند در دفاع از فلسطين هم‌نظر هستيم اما در عمل برخي تفاوت‌ها وجود دارد هم‌چنين همكاري‌هاي فرهنگي و اقتصادي دو كشور در آن سفر پيگيري شد و به دليل سابقه طولاني دو ملت درك ايران و مصر از موضوعات مهم اسلام مشترك است البته ممكن است برخي كشورهاي ماجراجو به دنبال ايجاد اختلاف باشند.

رئيس مجلس تاكيد كرد: هر چه هم‌گرايي ايران و مصر بيشتر باشد موجب تعميق بنيه‌هاي اسلامي مي‌شود كه البته ممكن است برخي (در داخل كشور) نظر ديگري داشته باشند اما نظر ما اين است.

وي هم‌چنين با اشاره به اينكه ميان اتاق بازرگاني ايران و مصر توافق‌هايي صورت گرفت توصيه كرد همكاري‌هاي فرهنگي و ملي دو كشور بايد پيگيري شود.

رئيس قوه مقننه در پاسخ به سئوال خبرنگار خبرگزاري قدسنا درمورد جريان مقاومت در فلسطين با بيان اينكه اين جريان در سال 88 از توانمندي برخوردار شد تصريح كرد: اينكه مردم غزه محاصره شوند و وقايعي نظير اين نتوانست رهبران فلسطيني را متقاعد كند كه از مسير مقاومت صرف‌نظر كنند البته اوباما در سفري به منطقه حرف‌هايي زد كه برخي از آنها حالت شكوه پيدا كردند اما اين حالت به سرعت رنگ باخت و مشخص شد كه آن‌ها اهدافي دارند كه در زرورق پيچيدند و سال آينده سال مهم‌تري براي مقاومت خواهد بود.

لاريجاني در پاسخ به سئوال خبرنگار شبكه جام جم درباره تحريم‌هاي جهاني عليه ايران نيز اظهار داشت: فكر نمي‌كنم در اين زمينه عزم مشترك وجود داشته باشد زيرا هر كدام از اعضاي شوراي امنيت اظهار نظر جداگانه‌اي در اين زمينه دارند و بايد به مجموعه اين اظهارنظرها توجه كرد زيرا برخي كشورها دنبال تحريم هستند و برخي ديگر هم نگاه‌هاي متفاوتي دارند.

وي در مورد واكنش ايران در قبال پيشنهادات كشورهاي غربي گفت: جمهوري اسلامي هيچ‌وقت نگفته است كه پيشنهادات را بررسي نمي‌كنيم اما آنها مي‌گويند يا بايد پيشنهادات را بپذيريد يا تحريم شويد در حالي‌كه اين پيشنهادات موضوع مذاكرات است و نه پيش‌فرض يا نتيجه مذاكرات لذا مذاكرات سياسي بايد برگزار شود تا نتيجه‌اي بدست آيد و استراتژي جمهوري اسلامي ايران اين است كه حرف‌هاي بعضي‌ها را كه سبك است را جدي نگيريم.

رئيس مجلس در پاسخ به سئوال خبرنگار خبرگزاري ايكنا در مورد ايجاد مشاورت قرآني در مجلس با بيان اينكه خانم افتخاري مسئول فراكسيون قرآن است و در اين زمينه مشورت مي‌دهد يادآور شد: اجازه داده شده است كه نيم درصد بودجه‌هاي منطقه‌اي و استاني به قرآن اختصاص داده شود و افراد بايد ارتباط مستمري با مفاهيم قرآني داشته باشند تا كيفيت كار از اين نظر بيشتر شود.

لاريجاني در پاسخ به سئوال ديگري در مورد تصميمات مجلس در سال اصلاح الگوي مصرف براي عملي شدن اين طرح گفت: مجلس براي ساخت منازل نمايندگان و موزه و كتابخانه بودجه‌اي اختصاص داده است كه نمي‌توان آن‌را حذف كرد هم‌چنين براي تنقيح قوانين بايد اداره‌اي تشكيل شود كه آن هم نياز به بودجه دارد.اما در هر حال بودجه اختصاصي به مجلس خيلي كمتر از بودجه‌اي است كه به بخش‌هاي دولتي داده شده است و كل بودجه مجلس نازل است و هرچه بودجه بخش‌هاي كيفي مجلس بيشتر شود به نفع تقنين است و رقم‌هايي كه در مورد بودجه مجلس اعلام مي‌شود «حرف است» و فقط گفته مي‌شود و بودجه‌اي كه به نمايندگان مي‌دهيم كمتر از همترازهاي آنها است.

رئيس مجلس در ادامه در پاسخ به خبرنگار خبرگزاري موج با بيان اينكه مجلس براي تحقق واقعي سند چشم‌انداز 20 ساله احتمام دارد ادامه داد: ساختار بودجه‌نويسي بايد تغييراتي يابد كه البته در دولت نهم و دهم تغييراتي ايجاد شد اما بايد دقيق‌تر شود و بخش‌هاي تقنيني و غير از آن جدا شود و مركز پژوهش‌ها در اين زمينه كار مي‌كند كه اگر زمينه اجراي آن فراهم شود نظارت و اجرا تسهيل مي‌شود.

لاريجاني هم‌چنين در پاسخ به سئوال روزنامه آفرينش در مورد بودجه‌نويسي با اشاره مجدد به اينكه مركز پژوهش‌ها كار خوبي در اين زمينه انجام داده است گفت: اين طرح هم دخالت بيجاي مجلس در امور دولت و هم بعضي‌ سياست‌ها براي حركت امور اجرايي را اصلاح مي‌كند.
در ادامه نشست خبري رئيس مجلس شوراي اسلامي سئوالي مبني بر اينكه عده‌اي در مجلس نمي‌خواهند طرح هدفمندسازي يارانه‌ها اجرا شود مطرح شد كه لاريجاني پاسخ داد: من در اين زمينه اطلاعي ندارم اما فكر نمي‌كنم كسي در مجلس باشد كه به اين فكر باشد زيرا در مجلس روي هم رفته وفاقي در مورد هدفمندي يارانه‌ها وجود دارد.

وي ادامه داد: مجلس اصلاح الگوي مصرف را يك ضرورتي مي‌داند اما آن‌را با شتاب به مصلحت نمي‌داند و معتقد است كه در شرايط فعلي بايد با طبقات مختلف به‌آرامي رفتار كرد.

خبرنگار ايسكانيوز نيز با اشاره به سفرهاي استاني رئيس مجلس پرسيد كه آيا اين سفرها تبليغات زودهنگام انتخاباتي است كه لاريجاني گفت: افراد افكار مختلفي دارند به ‌طوري‌كه اگر من به لاريجان هم سفر كنم تعبير خاصي را مطرح خواهند كرد در حالي‌كه اين سفرها به دعوت برخي نمايندگان صورت گرفته و در كل من برنامه خاصي در اين موضوع ندارم.

خبرنگار روزنامه بهار نيز با اشاره به اصلاح قانون انتخابات نظر رئيس مجلس شوراي اسلامي را به عنوان يكي از اعضاي مجمع تشخيص نظام پرسيد كه وي پاسخ داد اين موضوع نظريه‌اي است كه به مدل اجرا مربوط مي‌شود.

خبرنگار پانا نيز در خصوص اولويت‌هاي كاري مجلس براي سال آينده پرسيد كه وي پاسخ داد برنامه پنج‌ساله پنجم، پرداختن به قوانين مادر از جمله قانون تجارت و مجازات اسلامي، قانون انتخابات، قانون شوراها و قانون احزاب از جمله موارد مهمي خواهد بود كه در سال آينده مطرح خواهد شد.

خبرنگار روزنامه اطلاعات نيز با اشاره به انتشار تخلفات قانوني دولت از سوي مجلس از تغيير روابط دولت و مجلس در ماه‌هاي اخير پرسيد كه لاريجاني گفت: اين كارها خارج از روال قانون نبوده و انتظار ما اين است كه قانون در كشور رعايت شود در عين اينكه همه‌گونه همكاري خواهيم داشت اما بر اجراي قانون مسر هستيم.

خبرنگار روزنامه پول نيز با اشاره به خبر رئيس قوه قضائيه مبني بر سوء استفاده كلان مالي در يك موسسه دولتي پرسيد كه آيا رئيس مجلس آن سوء استفاده‌گرها را مي‌شناسد و آيا اصولا پست‌هاي ارشد اجرايي مصونيت دارند كه وي پاسخ داد: قوه قضائيه موظف است با تخلفات برخورد كند و من از اين موضع حمايت مي‌كنم.

وي تاكيد كرد: هيچ‌كس مصونيت ندارد و اينكه چه كساني‌ در قضيه اخير بوده‌اند من اطلاعي از كم و كيف آن ندارم.

هم‌چنين سئوال ديگري در خصوص كم كاري‌ فراكسيون اصولگرايان درباره راهپيمايي 9 دي اشاره داشت از سوي خبرنگار روزنامه رجا نيوز طرح شد كه لاريجاني گفت: با توجه به حوادث قبل و بعد از آن موضوع بايد گفتكل آن حركت(9 دي) در مجلس شكل گرفت به ‌طوري‌كه مجلس نسبت به حوادث روز عاشورا حساسيت داشت اما از آنجاكه فراكسيون اصولگرايان نيز فراكسيون اكثريت است ممكن است اختلافاتي نيز وجود داشته باشد اما در مجموع فضايي كه به وجود مي‌آيد برآيند فكر جمع است.

لاريجاني در پاسخ به سئوال ديگر اين خبرنگار در مورد بركناري محتشمي‌پور پاسخ داد: همانطور كه قبلا گفتم من سخنگويي ندارم و در اين خصوص نيز هر وقت تصميم گرفتم اعلام مي‌كنم.

در ادامه خبرنگار ديگري با بيان اينكه اخيرا شاهد تغيير رنگ پرچم كشورمان در برخي نشست‌هاي خبري هستيم نظر رئيس مجلس را در اين خصوص پرسيدكه وي پاسخ داد: رنگ پرچم ايران همين رنگ‌هايي است كه مي‌بينيد اما گويا شما حساسيت زيادي در اين زمينه داريد.

وي در پاسخ به سئوال ديگر اين خبرنگار مبني بر اينكه در صورت رئيس‌جمهور شدن مشي كداميك از دولت‌ها را خواهيد داشت با بيان اينكه اين موضوع هنوز بر اساس ضرب‌المثل نه به دار است و نه به بار گفت: البته من علاقه‌اي ندارم مشي كسي را رونويسي كنم زيرا در مجموع در مورد مسائل اقتصادي، سياسي و .... صاحب نظريه هستم اما در عين حال به عملكرد افرادي كه در گذشته منشا اثر بوده‌اند احترام مي‌گذارم.

لاريجاني تاكيد كرد: هم‌چنين دليلي ندارد كه ما عقب‌گرد داشته باشيم.

خبرنگار شبكه خبري دانشجو نيز درخصوص عملكرد فراكسيون اصولگرايان پرسيد كه رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت: عقل جمعي داخل مجلس است اما برخي دوست دارند كه مجلس چرخش‌هايي را در رفتار داشته باشد در حالي‌كه نمي‌تواند اين نظر را به مجلس تحميل كنند.
خبرنگار روزنامه حزب‌الله در خصوص تحركات بين‌المللي مجلس پرسيد كه لاريجاني گفت: رفتارهاي بين‌المللي طبيعي است و بايد مجال داد تا استعدادهاي مختلف در مجلس فعاليت داشته باشند به جاي اينكه به اين موضوع با نگاه منفي نگاه كرد بايد آن‌را فرصت دانست.

هم‌چنين خبرنگار شانا با اشاره به گزارش سايت دولت مبني بر اينكه نظر مركز پژوهش‌هاي مجلس خوراك رسانه‌ها و محافل ضد انقلاب بود نظر لاريجاني را در اين خصوص پرسيد كه وي پاسخ داد: فكر نمي‌كنم اين‌گونه باشد مركز پژوهش‌هاي مجلس آزادانه و با استقلال نظر بررسي مي‌كنند و در مجموع به مسائل منصفانه نگاه مي‌كنند.

خبرنگار آريا نيز درخصوص عملكرد مجلس بر شفاف‌سازي حوادث پس از انتخابات پرسيد كه رئيس مجلس پاسخ داد گزارش كميسيون امنيت ملي به صورت علني مطرح شد و هيچ‌چيز مخفي نبود تلاش ما اين بود كه به اين موضوع به صورت دقيق نگاه كنيم و منافع ملت حفظ شود.

سئوال ديگري مبني بر اينكه هدفمندي يارانه‌ها در سال جاري مشكلي را براي مردم به وجود آورد كدام نهاد پاسخگو خواهد بود از سوي خبرنگار روزنامه عصر اقتصاد مطرح شد كه رئيس مجلس با اشاره به عملكرد مجلس مبني بر اينكه ما شيب گراني را با وضعيت مردم متعادل كرديم و ارزيابي مجلس به عنوان نمايندگان مردم اين بود كه يك‌مرتبه جهش امكان‌پذير نيست گفت: اگر در اين چارچوب عمل شود مجلس و دولت پاسخگو هستند.

خبرنگار روزنامه ابتكار نيز با بيان اينكه آشتي در آغاز سال نو از جمله رسوم ديرينه ايرانيان است و با توجه به اينكه بخش عظيمي از سران كشور دچار كدورت و تاريكي شده‌اند پيشنهاد لاريجاني را در اين زمينه پرسيد كه وي پاسخ داد: خوب رفع كدورت صورت بگيرد اينكه فرمول خاصي ندارد.
وي به مزاح گفت: شما مي‌توانيد جلسه‌اي گذاشته و شامي در اين خصوص بدهيد.

اين خبرنگار با اشاره به روابط ايران و روسيه و برخي بد عهدي‌هاي روس از جمله عدم تحويل سامانه موشكي اس 300 و تاخير در راه‌اندازي نيروگاه بوشهر پرسيد كه آيا كاهش روابط با روسيه مناسب نيست؟ لاريجاني پاسخ داد: بسياري از مسائل با كاهش روابط حل نمي‌شود و به عبارتي نياز به كاهش و قطع ارتباط ندارد بلكه نياز به راه‌حل و فعاليت صحيح ديپلماتيك دارد.

لارجاني تاكيد كرد: البته روس‌ها در اين قضايا بايد دقت عمل بيشتري داشتند زيرا به نفع خودشان نخواهد بود كه از خود سلب اعتماد كنند.

خبرنگار خبرگزاري ايونا در خصوص حضور زنان در هيات رئيسه پرسيد كه لاريجاني با تاكيد بر اينكه انتخاب در فراكسيون‌ها و هيات رئيسه جنسيتي نيست گفت: بنابراين هر كسي مي‌تواند كانديد شود و راي آورد. در هيات رئيسه نگاه جنسيتي مطرح نيست.

سپس خبرنگار واحد مركزي خبر با اشاره به بازداشت معصومي‌نژاد توسط دولت ايتاليا موضع مجلس را در آن خصوص پرسيد كه لاريجاني گفت: قبلا هم گفته‌ام فكر مي‌كنم ايتاليا اشتباه كرده است.

رئيس مجلس شوراي اسلامي اضافه كرد: خبرنگار صدا و سيما خبرنگار خوب و حرفه‌اي بود هرچه زودتر آزاد شود هم به نفع ايتاليا و هم به نفع ما خواهد بود.

وي با بيان اينكه سماجت كردن در اين قضيه به نفع آنها نيست گفت: به قيافه خبرنگار ما هم اين كارها كه آنها مي‌گفتند نمي‌خورد.

علي لاريجاني در پايان اين نشست خبري ابراز اميدواري كرد كه سال آينده سال وحدت و همدلي در ميان نيروهاي صاحب فكر كشور باشد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین