کد خبر: ۹۷۱۹۶
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۳۸۹ - ۱۵:۱۲
وزیرامورخارجه ایران:

بحث مبادله سوخت هسته ای کماکان روي ميز است

آفتاب‌‌نیوز :  آفتاب: منوچهر متکي، وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران روز چهارشنبه طي نشست خبري خود با خبرنگاران رسانه‌هاي داخلي و خارجي به تشريح برنامه‌ها و سياست خارجي ايران طي سال گذشته و سال جاري پرداخت.
متکي درباره موضوع مبادله سوخت هسته‌اي راکتور تحقيقاتي تهران،گفت: بحث تامين سوخت راکتور تحقيقاتي تهران و مبادله سوخت کماکان روي ميز است.
وزير امور خارجه اضافه کرد: ما تقريبا با تمام طرف‌هاي گروه وين، به طور مستقيم و غيرمستقيم، گفت و گو داشتيم و ابعاد مختلف يک مداليتي و چارچوب منطقي را براي مبادله سوخت مطرح کرديم و آنان در جريان ديدگاه‌هاي جمهوري اسلامي ايران هستند.
متکي اظهار داشت: کافي است در طرف‌هاي گروه وين اراده مشاهده شود تا در فاصله کوتاهي اين فرمول عملياتي شود.
متکي همچنين درباره برنامه ايران در عرصه‌هاي بين‌المللي، به موضوع خلع سلاح جهاني اشاره کرد و گفت: اميدواريم بحث خلع سلاح جهاني را در اولويت دستور کار کشورها قرار دهيم.
وي اضافه کرد: موضوع خلع سلاح يکي از زيرمجموعه هاي مباحث سياسي امنيتي بسته پيشنهادي جمهوري اسلامي ايران براي طرح با ديگر طرف ها از جمله گروه 5+1 است و براي حل مشکلات در سطح جهان پيشنهاد شده است.
وزير امور خارجه،افزود: پيشنهاد مي کنم کشورهاي غربي –به طور مشخص اروپا و امريکا- تعامل سازنده منطقي و درستي با کنفرانس خلع سلاح تهران داشته باشند و خود را دچار تناقض ديگري نکنند.
به عقيده وزير امورخارجه کشورمان، "جهان دغدغه‌هايي درباره سلاح هسته‌اي دارد و بايد اين دغدغه‌ها را در عمل رفع کرد".
متکي ادامه داد: از کشورهاي غربي دعوت مي‌کنم بر نگاه‌هاي تنگ يکسويه و قضاوت‌هاي مبتني بر استانداردهاي دوگانه و تبعيض‌آميز تکيه نکنند و با نگاهي واقع‌بينانه و درست با موضوع برخورد کنند.
متکي همچنين درباره ادعاي برخي کشورها درباره جزاير سه‌گانه،خاطرنشان کرد: سخنگوي وزارت امور خارجه هر زمان که لازم باشد مواضع روشن و صريح کشورمان را در مورد هر مطلب کذب و القاي غلط اعلام مي کند، بويژه در جايي که به تماميت ارضي کشور ارتباط يابد.
وي ادامه داد: از نظر ايران برخي اظهارات و مطالب در مورد جزاير ايران که توسط طرف‌هاي خاصي در برخي از نشست‌ها القا مي‌شود، مردود و غيرقابل توجه است.
متکي در اين ادامه اين نشست خبري،گفت که اجلاس سران گروه 15، ارديبهشت ماه در تهران و با حضور روساي جمهور و روساي دولت‌ها و مقام‌هاي کشورهاي عضو اين گروه برگزار مي‌شود. وي توضيح داد: گروه 15 با مشارکت کشورهايي از سه قاره آسيا، آفريقا و آمريکاي لاتين سال‌ها قبل تشکيل شد و طي چند سال اخير به اجماع خوبي براي همکاري‌هاي مختلف اقتصادي رسيده است. 

وزير امورخارجه کشورمان همچنين از تصميم ايران براي شرکت در اجلاس سران گروه هشت در نيجريه خبر داد.
متکي در ادامه با اشاره به برگزاري نخستين جشن جهاني نوروز در تهران به مصوبه کشورهاي شرکت کننده در اين جشن اشاره کرد و گفت: تصويب شد سال آينده اين جشن در شيراز و پس از آن در کشورهاي مختلف برگزار شود.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین