کد خبر: ۹۸۱۲۶
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۳۸۹ - ۰۸:۳۸

علاوی: تازمانی که به پرسش‌های ما پاسخ داده نشود، نتایج بازشماری آراء را نخواهیم پذیرفت

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: ایاد علاوی در گفتگوی اختصاصی با شبکه تلویزیونی العربیه درباره دیدار احتمالی خود با نوری المالکی نخست وزیر و رئیس فهرست دولت قانون عراق گفت: ما نیاز داریم که با همه طرف‌های پیروز و طرف‌هایی که در انتخابات پیروز نشده‌اند گفتگو تا درباره آینده عراق بحث و تبادل‌نظر کنیم.

ما درخواست دیدار و گفتگو با نوری المالکی را مطرح کرده‌ایم.

دیدارهایی با فهرست دولت قانون انجام شده اما تاکنون پاسخ نوری المالکی را نشنیده‌ایم. وی در پاسخ به این پرسش که گفته می‌شد که قرار است شما با نوری المالکی در جای بی‌طرف مانند منزل اسامه النجیفی دیدار کنید، اما به دلیل بازشماری آراء این موضوع به تاخیر افتاده است،گفت: اسامه النجیفی با نوری المالکی دیدار کرد و درباره مسائل مختلف با یکدیگر گفتگو کردند.

ما درخواست دیدار با نوری المالکی را ارائه داده‌ایم اما تاکنون پاسخی به ما نداده است. ایاد علاوی تصریح کرد: اکنون در عراق سیاست طایفه‌ای، بازداشت‌های پنهانی، شکنجه‌ها در زندان‌ها وجود دارد.

برخی همچنان تلاش می‌کنند که عراق را به پله اول درگیری‌های طایفه‌ای بازگردانند و اگر آنها موفق شوند، عراق در ورطه درگیری‌های طایفه‌ای و موج خشونت‌ها فرو خواهد رفت.
 
وی درباره نگرانی فهرست العراقیه از بازشماری دستی آراء در بغداد گفت: ما اساسا با بازشماری دستی آراء مخالفت نمی‌کنیم اما پرسش‌ها و شروطی را برای پذیرفتن نتایج این بازشماری مطرح کرده‌ایم و خواهان پاسخ به آنها هستیم.

ما باید در این باره در چارچوب قانون عمل کنیم.

تاکنون کمیسیون انتخابات رای دادگاه فدرال را به ما ابلاغ نکرده است و ما فقط از طریق رسانه‌ها از مسأله بازشماری آراء مطلع شده‌ایم. 

ایاد علاوی گفت: ما در این باره نیازمند تضمین درباره سلامت بازشماری آراء از سوی سازمان ملل متحد هستیم.

شورای امنیت سازمان ملل متحد، پس از برگزاری انتخابات اعلام کرد که انتخابات در فضای مناسب و معقولی برگزار شد، پس چرا ناگهان تصمیم آنها تغییر می‌کند؟
 
وی افزود: تازمانی که به شروط و پرسش‌های ما پاسخ داده نشود ما نتایج بازشماری آراء را نخواهیم پذیرفت.

به ما باید بگویند که چرا آراء مناطق دیگر مانند بصره و نجف بازشماری نمی‌شود، چرا آراء صندوق‌های معلق بازشماری نمی‌شود؟
 دیدگاه آنها درباره گزارش شورای امنیت چیست؟ ایاد علاوی تصریح کرد: ما نیز مانند دیگران اعتراض و شکایت‌هایی ارائه داده‌ایم چرا به شکایت‌های مشخصی پاسخ داده می‌شود اما به شکایت‌های دیگران پاسخ داده نمی‌شود.

جریان صدر، ما، کردها شکایت کرده‌اند اما چرا پاسخ داده نمی‌شود؛ به همین دلیل شک و تردید گسترده‌ای وجود دارد و این حق ما است که مطلع شویم.

کمیسیون انتخابات اگر نتواند به شروط ما رای بدهد ما درباره کل فرایند سیاسی موضع‌گیری خواهیم کرد.
 
وی درباره اینکه آیا انصراف گزینه مطرح شده العراقیه است گفت: ما از انصراف از فرایند سیاسی سخن نمی‌گوییم بلکه فرایند سیاسی و این انتخابات را سالم نخواهیم دانست و چه بسا که درخواست برگزاری انتخابات دیگر را در کشور و تحت نظارت واقعی بین‌المللی و با شفافیت و بی‌طرفی درخواست کنیم.
 
ایاد علاوی گفت: رهبران فهرست العراقیه گزینه‌های مختلفی را در سایه پاسخ یا عدم پاسخ کمیسیون انتخابات به شروط العراقیه بررسی خواهند کرد. وی درباره نقش آمریکا در اوضاع پس از انتخابات عراق گفت: آمریکا درباره تشکیل دول آتی عراق موضع واضحی اتخاذ نکرده است. 

وی گفت: ما تلاش می‌کنیم تا از جامعه بین‌الملل و سازمان ملل متحد درخواست کنیم تا به کشورهای عضو شورای امنیت از جمله امریکا فشار وارد کنند تا برای جلوگیری از افتادن عراق در ورطه مشکلات سیاسی؛ موضع واضح و شفافی اتخاذ کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین