کد خبر: ۹۸۱۴۰
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۳۸۹ - ۱۲:۵۰

خبرهاي متناقض از ائتلاف‏هاي عراقي؛ اين بار مالكي و علاوي

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: در حالی که کمیساریای عالی مستقل انتخابات عراق از تعویق بازشماری آرای بغداد به هفته آینده خبر داده، منابع آگاه از نزدیک شدن زمان ائتلاف میان مالکی و علاوی (دو نخست وزیر پیشین عراق) در راستای تشکیل دولت خبر می دهند.

به گزارش روزنامه الصباح، کمیساریای عالی مستقل انتخابات عراق که نهاد اصلی مسئول بازشماری آرای بغداد است، روز گذشته از تعویق این مسئله به علت در نظر گرفتن برخی تدابیر لازم خبر داد.

این در حالی است که مقرر بود بازشماری آرای حوزه بغداد از ابتدای این هفته آغاز شود.

خاطرنشان می شود که تصمیم به بازشماری آرای بغداد هفته گذشته از سوی کمیسیون ویژه قضایی (وابسته به دستگاه قضایی عراق) پس از اعتراضات برخی از جریان های سیاسی گرفته شد. پس از آن کمیساریای عالی مستقل انتخابات عراق این تصمیم را تایید کرد و از آغاز بازشماری آرای بغداد از امروز (شنبه) خبر داد.

"حمدیه الحسینی" از اعضای این کمیساریا، در این باره اظهار داشت: بازشمای آرای بغداد به علت در نظر گرفتن برخی تدابیر، از جمله تشکیل کمیته های ویژه و مسائل لجستیک یک هفته به تعویق افتاد.

وی درباره تقاضای برخی دیگر از جریان های سیاسی (ائتلاف کردستان) در زمینه بازشماری آرا در دو استان کرکوک و نینوا اظهارداشت: این مسئله به تصمیم کمیسیون ویژه قضایی مرتبط است.

تقویت احتمال ائتلاف دولت قانون و العراقیه

در راستای مذاکرات جریان های سیاسی عراق در مسئله تشکیل دولت جدید منابع آگاه از تقویت احتمال توافق میان ائتلاف دولت قانون (مالکی) و فهرست العراقیه (ایاد علاوی) خبر می دهند.

"عبدالهادی الحسانی" از اعضای ائتلاف دولت قانون با اشاره به اینکه گفتگوی این ائتلاف با تمامی جریان های عراق در زمینه تشکیل دولت وحدت ملی ادامه دارد، تاکید کرد: در چند روز آتی با العراقیه به توافقات سازنده ای دست خواهیم یافت.

وی تاکید کرد: العراقیه و دولت قانون تا کنون در اکثر موارد که در مذاکرات مطرح شده است، توافق داشته اند.

"عبدالمطلک الجبوری" از دیگر اعضای ائتلاف دولت قانون (نوری المالکی) در این باره اظهار داشت: تشکیل ائتلاف میان مالکی و علاوی به توانایی این دو جریان در زمینه پاکسازی خود از برخی شخصیت های افراطی بستگی دارد.

وی تاکید کرد: ائتلاف میان العراقیه و دولت قانون با توجه به اینکه آنها بیشترین آرا را در انتخابات پارلمانی اخیر از آن خود کردند، ضروری به نظر می رسد.

در روزهای اخیر شخصیت های فهرست العراقیه نیز مسئله تشکیل ائتلاف واحد با جریان نوری المالکی را تایید کرده بودند. این مسئله راه را برای تشکیل دولت عراق بر اساس فرمول ائتلاف چهارگانه میان جریان های مالکی، علاوی، حکیم و ائتلاف کردستان فراهم می کند.

روز گذشته همچنین دیدارهای مختلفی در صحنه سیاسی عراق برگزار شد، که در همه آنها بر لزوم تسریع در تشکیل دولت عراق تاکید شد.

تحلیلگران سیاسی تسریع در تشکیل دولت را با توجه به چالش های امنیتی پیش روی عراق ضروری و لازم می دانند.

در همین راستا روز گذشته "عادل عبدالمهدی" معاون رئیس جمهور عراق با "عبدالکریم العنزی" از اعضای ائتلاف ملی دیدار کرد. در این دیدار بر لزوم تسریع در تشکیل دولت وحدت ملی تاکید شد.

از سوی دیگر، "عمار حکیم" رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق بار دیگر بر گفتگوی تمامی جریان های سیاسی با یکدیگر دور یک میز تاکید کرد. وی این مسئله را در شکستن حالت رکودی که در صحنه سیاسی عراق شاهد هستیم، بسیار موثر دانست.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین