سردار سیدتیمور حسینی، رئیس پلیس راهور فراجا، صبح امروز، سهشنبه، در صحن علنی مجلس شورای اسلامی با ارائه گزارشی از وضعیت ترافیکی کشور در تعطیلات نوروز ۱۴۰۴، از تفاوتهای جدی طرح نوروزی امسال نسبت به سال گذشته خبر داد.
وی با اشاره به مؤلفههای تأثیرگذار بر امنیت تردد و مدیریت ترافیک گفت: در ایام نوروز امسال، شاهد افزایش ۵.۷۲ درصدی در پیمایش نسبت به سال گذشته بودیم که این موضوع بیانگر افزایش میزان ترددها در سطح کشور است، همچنین مصرف سوخت در این ایام با رشد نزدیک به ۹ درصدی همراه بود و در تاریخ ۲۹ اسفند، رکورد تاریخی مصرف سوخت با ثبت رقم ۱۶۴ میلیون لیتر شکسته شد.
سردار حسینی ادامه داد: ترددهای بیناستانی و دروناستانی در تعطیلات نوروزی امسال، نسبت به مدت مشابه سال قبل، افزایشی ۵.۵ درصدی را نشان میدهد که این امر لزوم حضور فعال و پررنگ پلیس راهور را دوچندان کرد.
رئیس پلیس راهور فراجا با تأکید بر رویکرد سختگیرانه پلیس در نوروز ۱۴۰۴ اظهار داشت: علیرغم میل باطنی، ناگزیر شدیم برخورد با تخلفات را بهصورت کاملاً قاطع و سختگیرانه در دستور کار قرار دهیم که نتیجه آن، افزایش ۱۰۲ درصدی برخورد با تخلفات حادثهساز بود.
وی افزود: در راستای نظمبخشی به ترددهای شهری و جادهای، بیش از ۴۹ هزار دستگاه وسیله نقلیه توقیف و بیش از ۶ هزار جلد گواهینامه رانندگی ضبط شد.
سردار حسینی در پایان با قدردانی از همکاری مردم و دستگاههای مسئول، بر ادامه روند نظارت دقیق و قانونمدارانه پلیس راهور در راستای تأمین امنیت ترافیکی کشور تأکید کرد.
وی با اشاره به نیاز فوری به نوسازی و هوشمندسازی نظارتهای جادهای ابراز کرد: ما طرحهایی در دست داریم که در صورت اجرا، میتوانیم با امیدواری بیشتری نسبت به موفقیت در انجام مأموریتهایمان صحبت کنیم.
حسینی در واکنش به نکاتی که توسط محمدرضا رضایی، رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی مطرح شد، اضافه کرد: ما تمامی ایرادات را میپذیریم و تأکید میکنیم که در انجام مأموریت خود بهعنوان پلیس کوتاهی نداشتهایم، با این حال، باید واقعبین بود؛ در دنیا، حضور فیزیکی پلیس و تعامل چهره به چهره با مردم، منسوخ شده است. امروز دیگر نمیتوان با تکیه صرف بر نیروهای فیزیکی، امنیت و نظم ترافیکی را برقرار کرد.
رئیس پلیس راهور همچنین راجع به شرایط فعلی استقرار نیروهای پلیس در جادهها گفت: در زمان حاضر، در هر ۲۵۰ کیلومتر از محورهای مواصلاتی، تنها یک تیم پلیس حضور دارد. ما انتظار افزایش ساختار و نیروی انسانی را نداریم، بلکه اعتقاد داریم باید بهجای آن، از روشهای نوین و هوشمند برای کنترل و نظارت استفاده کنیم.
وی تأکید کرد: تحول در مدیریت ترافیک جادهای نیازمند عبور از روشهای سنتی و حرکت بهسمت فناوریهای روز است؛ چراکه ساختار فعلی دیگر پاسخگوی نیازهای روز جامعه و حجم بالای تردد در جادهها نیست.