کد خبر: ۹۸۲۷۶
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۳۸۹ - ۰۸:۵۶

ادعای روزنامه انگلیسی برای مبادله نفت ایران با اورانیوم زیمباوه

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: یک روزنامه انگلیسی مدعی شد که ایران و زیمباوه، قرارداد محرمانه هسته‌ای با همدیگر امضا کرده‌اند. 

روزنامه دیلی تلگراف مدعی شد، این قرارداد محرمانه در دیدار ماه گذشته یکی از دستیاران نزدیک رابرت موگابه از ایران امضا شده و زیمباوه به ایران قول داده است، در صورتی که ایران نفت مورد نیاز این کشور را تأمین کند، می‌تواند از معادن اورانیوم این کشور بهره‌برداری داشته باشد.

از سوی دیگر، منابع دولتی زیمبابوه اعلام کرده‌اند، این قرارداد که در واقع حق انحصاری بهره‌برداری از منابع اورانیوم زیمبابوه توسط ایران بوده، ماه گذشته توسط «دیدماس ماستا» به امضا رسیده است.

این گزارش می‌افزاید: ماستا، وزیر سابق امور سرزمینی زیمبابوه و یکی از دستیاران ارشد رابرت موگابه، رئیس‌جمهور این کشور است. همچنین منابع دولتی در زیمبابوه اعلام کرده‌اند که این قرارداد و مقدمات آن به سال 2007 و در خلال سفر موگابه به ایران برمی‌گردد.

این روزنامه انگلیسی در ادامه گزارش خود مدعی شده است: یکی از مقامات بلندپایه سفارت ایران در حراره ـ پایتخت زیمبابوه ـ نیز این خبر را تأیید کرده و افزوده است: این قرارداد نتیجه سال‌ها کار دیپلماتیک و برای بهره‌برداری از مواد معدنی زیمبابوه است و تنها برای بهره‌برداری از اورانیوم نیست.

دیلی تلگراف اضافه می‌کند: ذکر این نیز لازم است که ایران در خلال دهه 70 میلادی، اورانیوم خود را از آفریقای جنوبی تأمین می‌کرده که این ذخایر در حال پایان یافتن است؛ البته باید گفت که کارشناسان اطلاع دقیقی از میزان منابع اورانیوم زیمبابوه ندارند؛ اما برآوردها حاکی از این است که معادن این کشور 450000 تن اورانیوم در خود جای داده است.

بر اساس این گزارش، با توجه به تحولات پیرامون موضوع هسته‌ای ایران و همچنین احتمال تحریم زیمبابوه از سوی سازمان ملل متحد در صورت درستی این خبر، فاش شدن آن جای سؤال دارد، چرا که بنا بر قطعنامه‌ای در شورای امنیت هر فرد، شرکت یا کشوری که به هر نوعی به برنامه هسته‌ای ایران کمک کرده یا آن را تسهیل کند، مورد مجازات سازمان ملل متحد قرار می‌گیرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین