کد خبر: ۹۹۰۶۸
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۳۸۹ - ۱۸:۳۴

روبات‌ها می‌توانند جراحت‌های مرگ‌باری به انسان وارد کنند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: روباتی توانست یک لامپ سیلیکونی، پای یک خوک و حتی بازوی یک داوطلب شجاع را مورد اصابت قرار داده و جراحت‌های بسیار خطرناکی را به‌وجود آورند.

دانشمندان آلمانی هشدار دادند روبات‌های دوست‌داشتنی که می‌توانند بار وظایف روزمره را از دوش انسان‌ها بردارند در عین حال می‌توانند با در ‌دست‌داشتن ابزاری کوچک جراحت‌های مرگ‌باری را به انسان وارد کنند. 

دانشمندان هشدار دادند روبات‌هایی که برای کمک به کارهای روزانه در خانه انسان‌ها در حال پرسه زدن هستند می‌توانند به صورت تصادفی جراحت‌های کشنده‌ای را به انسان وارد آورند.

اغلب خانه‌های آینده به شکل فضاهایی تجسم می‌شوند که در آنها روبات‌ها برای انجام کارهای روزمره خانگی برنامه‌ریزی شده‌اند. از تمیز کردن خانه گرفته تا انجام تعمیرات ساده و یا حتی آشپزی از وظایفی است که برای روبات‌ها در نظر گرفته شده است.

اما در فیلم‌هایی از قبیل "I,Robot" آینده جهانی تصور شده است که ماشین‌های دست‌ساز بشر به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده‌اند تا علیه خالقان خود شورش کنند، رویدادی که دانشمندان آن را امکان‌پذیر می‌دانند.

محققان آلمانی هشدار داده‌اند استفاده از روبات‌ها در منازل مسکونی به ویژه زمانی که روبات‌ها از ابزاری مانند چاقو استفاده می‌کنند، می‌تواند خطرآفرین باشد. به منظور آشکار کردن رویدادهایی که می‌توانند در زمان حمل یک ابزار تیز از قبیل چاقو توسط یک روبات رخ دهد محققان موسسه روباتیک و مکاترونیک از آژانس هوا فضای ملی "وسلینگ" بازوی روباتیکی را به گونه‌ای برنامه‌ریزی کردند که بتواند با در دست داشتن ابزارهای مختلفی به سطوحی مشابه نسوج بدن انسان ضربه بزند.

این روبات توانست یک لامپ سیلیکونی، پای یک خوک و حتی بازوی یک داوطلب شجاع را مورد اصابت قرار داده و جراحت‌های بسیار خطرناکی را به وجود آورند. از این رو محققان سیستم ردیاب برخورد آزمایشی طراحی کردند که به گفته آنها می‌تواند تا اندازه‌ای قابل توجه از بروز چنین جراحت‌هایی جلوگیری کند.

بر اساس گزارش تلگراف، این سیستم ایمنی با استفاده از حس‌گرهای مختلف می‌تواند لحظه برخورد با یک سطح را ردیابی کرده و به این شکل بازو متوقف می‌شود. در حالی که مطالعات پیشین خطر درگیری با روبا‌تهای بزرگ را مورد آزمایش قرار داده بود این اولین آزمایشی بوده است که در آن خطر وارد آمدن جراحت بر بدن انسان‌ها توسط روبات‌ها مورد آزمایش قرار می‌گیرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین