کد خبر: ۹۹۲۰۷۵
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۷:۲۴

دلایل کاهش تولید قطعه سازان خودرو

رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودرو کشور گفت: یکسری از مواد اولیه و قطعه که مورد نیاز صنعت قطعه سازی کشور است، به خاطر موانع ترخیص از جمله تخصیص ارز در گمرک رسوب شده که ادامه این روند تولید قطعه سازان را در آینده نزدیک با کاهش روبرو می کند.
دلایل کاهش تولید قطعه سازان خودرو
آفتاب‌‌نیوز :

«محمدرضا نجفی‌منش» با اشاره به رسوب کالا‌ها در گمرکات کشور اظهار داشت: بخشی از موانع ترخیص کالا‌های وارداتی به مدارک و مانع تراشی نهاد‌های مربوطه و بخش دیگر به خاطر کمبود تخصیص ارز در گمرکات رسوب شده است که نیاز به بازنگری دارد.

وی افزود: صنعت قطعه سازی مواد اولیه و کالا‌هایی که در ایران قابلیت ساخت ندارد و یا ساخت آن‌ها بسیار زمان بر است را وارد می‌کند که به خاطر موانع ترخیص کالاها، تعدادی کانتینر و مواد اولیه وارداتی در حادثه بندر شهید رجایی از بین رفته است.

وی ادامه داد: به وزارت صمت پیشنهاد داده‌ایم که تخصیص ارز سریع صورت بگیرد تا بتوانیم سریع مواد اولیه را وارد کشور کنیم در غیر این صورت تیراژ تولید با مشکل رو‌به‌رو می‌شود و از طرف دیگر نمی‌توانیم نیاز خودروسازان و مونتاژکاران را برطرف کنیم.

رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودرو کشور با بیان اینکه باید وضعیت کالا‌های خسارت دیده در بندر شهید رجایی مورد بررسی قرار گیرد، گفت: پس از بررسی ها، بیمه‌ها باید به سرعت خسارت‌ها را جبران کنند.

وی در پاسخ به اینکه گفته می‌شود بیش از ۲ هزار کانتینر در حادثه شهید رجایی از بین رفته است، اظهار داشت: هنوز آمار و اطلاعات دقیقی از آسیب کالا‌ها در بندر شهید رجایی نداریم، زیرا هنوز نتوانسته‌ایم، کانتینر‌ها و وضعیت سلامت کالا‌ها را بررسی کنیم این فرایند به کندی انجام می‌شود.

نجفی منش ابراز افزود: در جلسه‌ای که با اتاق تهران برگزار خواهد شد، ابعاد مختلف حادثه بندر شهید رجایی و راه‌های جبران خسارت بررسی می‌شود.

وی با انتقاد از وضعیت رسوب کالا‌ها در بنادر و گمرکات گفت: باید ترخیص کالا‌ها به سرعت انجام شود و بار در بنادر معطل نماند تا اگر حادثه‌ای مانند بندر شهید رجایی پیش آمد، دیگر کالا‌ها دچار خسارت نشوند.

رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودرو کشور خاطر نشان کرد: عدم ترخیص مواد اولیه در تولید تاثیر گذاشته و به طبع تامین نشدن قطعات، خودروسازان و مونتاژکاران را نیز با کاهش تولید رو‌به‌رو می‌کند.

جلوگیری از واردات کالا‌های خارجی مشابه ایرانی

وی با اشاره به جلوگیری از واردات کالا‌های خارجی مشابه ایرانی گفت: در شرایطی که برای کالا‌ها و مواد اولیه ضروری، کمبود ارز در کشور داریم توصیه می‌کنیم کالا‌هایی که قابلیت تولید در داخل دارند، کالا‌های خارجی مشابه آنها وارد نشود.

نجفی منش ادامه داد: قطعه خودرو به حد وفور در داخل تولید می‌شود، اصرار افرادی برای واردات همان قطعات مشابه درست نیست، اکنون ۳۰ تا ۴۰ درصد ظرفیت مازاد تولید داخلی داریم، اما واردات هنوز دنبال می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: قانونی در برنامه ششم توسعه بود که جلوی ورود کالا‌های مشابه داخلی را می‌گرفت که این موضوع از برنامه هفتم حذف شد؛ در این رابطه دو دیگاه داریم برخی از افراد، معتقد هستند واردات در کالا‌های مشابه نباید ممنوع شود و عده‌ای معتقد هستند نباید واردات صورت بگیرد.

سرمایه گذاری برای داخلی سازی قطعات 

رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودرو کشور، بر داخلی سازی قطعات تاکید کرد و گفت: امسال به نام سال سرمایه گذاری برای تولید است باید بررسی کنیم که آیا کالا‌هایی که وارد می‌کنیم آیا قابلیت ساخت داخل را دارد یا ندارد تا از این طریق روی داخلی سازی بیشتر تمرکز کرده و از خروج ارز جلوگیری کنیم.

وی عنوان کرد: در وزارت صمت، شورایی با موضوع رسیدگی به وضعیت کالا‌های وارداتی مشابه تشکیل شده که قرار است، وزیر و معاونان به این موضوع ورود کرده و راهکار ارائه کنند.

نجفی منش گفت: بخشی از کالا‌های مشابه از طریق ته لنجی و کولبری وارد می‌شود، باید فرهنگسازی شود کالا‌هایی در داخل کشور تولید می‌شود، مشابه خارجی آن وارد نشود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین