کد خبر: ۹۹۴۱۴
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۸۹ - ۱۲:۱۰

مهمانپرست: امیدواریم غرب برای مبادله سوخت به طرح ارائه شده از سوی ترکیه و برزیل بپیوندد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با تشریح فرمول جدید ترکیه و برزیل برای تامین سوخت مورد نیاز راکتور تحقیقاتی تهران گفت: در پیشنهاد این کشورها دیدگاه‌های ایران با طرف‌های مورد مذاکره در رابطه با مولفه‌های مقدار و زمان مبادله سوخت به یکدیگر نزدیک شده است و در رابطه با مکان تبادل سوخت نیز به جهت آنکه هنوز تضمین‌های عینی را از سوی طرف مقابل دریافت نکرده‌ایم نمی‌توانیم با مکان دیگری جز ایران موافقت کنیم. 

وی افزود: ما در مذاکراتمان بر تحقق خواست ایران در رابطه با 3مولفه تاکید کرده‌ایم. موضوع اول مربوط به میزان سوخت 20 درصدی است که برای رآکتور تحقیقاتی تهران نیاز داریم؛ این که چه میزان سوخت 20 درصد تحویل بگیریم و چه میزان سوخت 3 و نیم درصد تحویل دهیم. 

مهمانپرست تصریح کرد. موضوع دیگر بحث زمان مبادله است؛ این که مبادله هم‌زمان صورت گیرد یا میان تحویل دادن سوخت 3 و نیم درصد و تحویل گرفتن سوخت 20 درصد فاصله‌ی زمانی وجود داشته باشد موضوع دیگر است. مسأله‌ سوم نیز مکان مبادله است که از ابتدا اعلام کرده‌ایم مکان مبادله در ایران خواهد بود. 

سخنگوی دستگاه سیاست خارجی کشور اظهار داشت: ما معتقدیم خواسته‌های ایران تا حدودی در پیشنهاد ترکیه و برزیل تامین شده است و این فرمول قابلیت عملیاتی شدن را دارد. 

وی متذکر شد: در یکی دو مورد به تفاهم جدی نزدیک‌ شده‌ایم. این بحث‌ها ادامه خواهد یافت تا در سفر اردوغان و داسیلوا نهایی شود. 

به گفته مهمانپرست در هفته جاری طرف‌های مورد مذاکره تنها برای بررسی جزییات روند مبادله سوخت نشست‌هایی را با یکدیگر برگزار می‌کنند. 

وی تاکید کرد:با وجود آنکه پیشنهاد ارائه شده از سوی ترکیه و برزیل با خواسته‌های ما هم‌خوانی بیشتری دارد اما ما منتظر شنیدن پیشنهادات کشورهای دیگر چون اعضای گروه وین هستیم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین