کد خبر: ۹۹۵۷۶
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۳۸۹ - ۱۲:۱۲

70 تا 80 درصد افراد جامعه کمردرد را تجربه کرده‌اند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: افرادی که به مدت طولانی دردها را تحمل می‌کنند، به تغییرات غیر قابل برگشت در سلسله اعصاب مرکزی دچار می‌شوند و عوارض آنها باقی می‌ماند. 

رئیس دهمین همایش علمی سالیانه انجمن درد با بیان اینکه دردهای مزمن تغییرات ساختاری در مغز ایجاد می‌کند، گفت: حداقل 70 تا 80 درصد افراد جامعه کمردرد را تجربه کرده‌اند. 

دکتر سعید سمنانیان در افتتاحیه دهمین همایش علمی سالیانه انجمن بررسی و مطالعه درد در ایران با موضوع تغییرات ساختار مغز بر اثر دردهای مزمن با بیان اینکه در دردهای مزمن شکل‌پذیری مغز تغییر می‌کند، اظهارکرد: افرادی که به مدت طولانی دردها را تحمل می‌کنند، به تغییرات غیر قابل برگشت در سلسله اعصاب مرکزی دچار و عوارض آنها باقی می‌ماند. 

وی با بیان اینکه کاهش میزان ماده خاکستری مغز از تغییرات رایج در مغز بر اثر دردهای مزمن است، افزود: همچنین در مبتلایان به کمردرد مزمن افزایش فعالیت قشری مغز مربوط به کمر و انتقال فعالیت این بخش از مغز به نواحی قشری مجاور رخ می‌دهد که البته این تغییرات با بهبود درد به حالت اولیه بر می‌گردد. 

سمنانیان، کاهش میزان ماده خاکستری مغز، کوچک شدن نورون‌ها و حتی کاهش اتصالات عصبی را از عوارض دردهای مزمن برشمرد و یادآور شد: حداقل 70 تا 80 درصد افراد جامعه کمردرد را تجربه کرده‌اند و در افراد مبتلا به کمردردهای مزمن مغز آتروفی می‌شود. 

رئیس دهمین همایش علمی سالیانه انجمن بررسی و مطالعه درد در ایران در تعریف سردردهای مزمن روزانه، خاطر نشان کرد: این قبیل سردردها 15 روز یا بیشتر در ماه بروز می‌کند. در سردردهای مزمن روزانه ماده خاکستری پل دماغی خلفی، سری و بطنی و در برخی نقاط دیگر در ساختمان مغز کاهش چشمگیری می‌یابد. 

سمنانیان با بیان اینکه میزان کاهش ماده خاکستری در این قبیل سردردها ارتباط مستقیمی با طول مدت سردرد دارد، تصریح کرد: کاهش ماده خاکستری تغییر مشترکی در همه مبتلایان به دردهای مزمن است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین