کد خبر: ۹۹۶۷۰
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۳۸۹ - ۱۸:۲۰
در دیدار محمود احمدی‌نژاد و لولا داسیلوا مطرح شد؛

تاکید ایران و برزیل بر گسترش همکاری‌ها و مناسبات دوجانبه

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: روسای جمهور ایران و برزیل مهمترین مسائل مربوط به روابط دوجانبه و موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند. 

محمود احمدی‌نژاد و لولا داسیلوا در ملاقاتی که امروز یکشنبه انجام شد،با اشاره به ناراحتی عده‌ای در دنیا از تحکیم روابط ایران و برزیل و روابط استراتژیک بین دو کشور خواستار گسترش هر چه بیشتر همکاری‌ها و مناسبات دوجانبه و بین‌المللی شدند.

احمدی‌نژاد و داسیلوا همچنین با اشاره به ناعادلانه بودن نظم حاکم بر جهان، افزایش همکاری‌های ایران و برزیل و کشورهای مستقل را در اصلاح ساختارهای یک‌جانبه بین‌المللی مورد تاکید قرار دادند. 

احمدی‌نژاد در ملاقات خصوصی و مشترک هیأت‌های عالیرتبه ایران و برزیل با اشاره به اینکه تهران و برازیلیا در یک جبهه و سنگر مشترک قرار دارند گفت: دو کشور باید با همکاری یکدیگر آینده درخشانی را بسازند که به نفع دو ملت و کشورهای مستقل جهان است. 

وی گفت: دو کشور دارای ویژگی‌های مشترک و علایق قلبی هستند و به امید آینده‌ای بهتر با یکدیگر همکاری می‌کنند. 

محمود احمدی‌نژاد با اشاره به اینکه ظرفیت‌های فراوانی بین دو کشور برای همکاری در زمینه‌های دوجانبه و مسائل بین‌المللی وجود دارد گفت: ایران و برزیل در همه زمینه‌ها از ظرفیت‌های بسیار بالایی برخوردار هستند که هنوز به طور کامل از این ظرفیت‌ها استفاده نمی‌شود.

وی با بیان اینکه دو کشور تجربیات گوناگونی در عرصه‌های مختلف دارند گفت: همکاری ایران و برزیل، همکاری دو منطقه مهم جهان با یکدیگر محسوب می‌شود و نه تنها به ضرر هیچ‌کس نیست بلکه به نفع همه است.

احمدی‌نژاد، ایده همتای برزیلیایی خود مبنی‌بر تشکیل گروه کاری برای افزایش سطح همکاری‌های دو کشور به میزان 10 میلیارد دلار را بسیار مثبت و مفید دانست و گفت: گروه‌های مختلف می‌توانند با اختیار کامل، تشکیل جلسه داده و همه زمینه‌های همکاری را بررسی و موانع را برطرف کنند.

وی با اشاره به اهمیت سفر همتای برزیلیایی خود گفت: این سفر به خاطر آغاز همکاری جدی بین دو ملت بزرگ و از سوی دیگر بخاطر اینکه ده‌ها کشور منتظر همکاری و پیشرفت ما هستند تا مسیر توسعه خود را دنبال کنند، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی با تاکید بر اینکه کشورهای نظام سلطه به‌صورت، دقیق، حساس و جستجوگر روند این سفر را پیگیری می‌کنند، گفت: علت این حساسیت این است که برزیل و ایران دو قدرت در حال بروز و ظهور هستند و بسیاری از مسائل آینده دنیا به نحوه تعامل دو کشور و کشورهایی مانند ما بستگی دارد.
احمدی نژاد افزود: برزیل و ایران متعلق به آینده هستند و نظام سلطه متعلق به گذشته است و همکاری‌های گسترده دو کشور می‌تواند الگوی مناسبی در برابر کشورهای در حال توسعه و مستقل قرار دهد.

وی افزود: ایران و بزریل با نگاه مستقل و عادلانه می‌توانند راه‌حل‌های خوبی برای مسائل جهانی ارائه دهند.

احمدی نژاد با بیان اینکه تغییر نظامات حاکم برجهان نیازمند تدوین برنامه مشخصی است، گفت: بدون تردید اگر مناسبات جهانی اصلاح نشود، آنها با قدرتی که دارند موانع متعددی در برابر پیشرفت ملت‌های ما ایجاد خواهند کرد بنابراین برنامه‌ریزی برای اصلاح مناسبات جهانی نه تنها یک هدف مقدس بلکه یک ضرورت است و بدون آن نمی‌توان به نقطه‌ای مطلوب دست یافت.

وی در ادامه از مواضع رئیس جمهور برزیل در حمایت از حقوق ملت ایران و نیز مواضعی که برای اصلاح جهان اتخاذ می‌کند قدردانی کرد و گفت: واقعیت این است که چند کشور که مراکز سیاسی و اقتصادی و رسانه‌ای دنیا را در اختیار گرفته‌اند، نمی‌خواهند سایر کشورها هیچ‌گاه به پیشرفت برسند. آنها با افکار 60 سال قبل قصد دارند همچنان دنیا را اداره کنند اما وقتی با هم باشیم، می‌توانیم هر چه بهتر بر این شرایط ناعادلانه غلبه کرده و تغییرات لازم را اعمال کنیم.

وی گفت: امیدوارم برزیل مسیر پیشرفتی که در پیش گرفته است را با سرعت بیشتری ادامه دهد و ملت ایران از این جهت بسیار خوشحال هستند.

لولا داسیلوا رئیس جمهور برزیل، نیز در این دیدار با اظهار خرسندی از حضور در ایران گفت: این سفر تاکیدی بر روابط دوستانه و عمیقی است که بین ایران و برزیل حکفرما شده است.

رئیس جمهور برزیل با بیان اینکه دو کشور دارای مشترکات فراوانی هستند و می‌‌توانند اقدامات زیادی را با همکاری یکدیگر در عرصه‌های مختلف انجام دهند، اظهار داشت: اگر کشورهای در حال توسعه با یکدیگر همکاری کنند، می‌توانند جایگاه بسیار مستحکمی از لحاظ تاثیرگذاری‌های بین المللی برای خود ایجاد کنند.

وی با اشاره به اینکه عده زیادی در دنیا خواهان شکست و ناموفق بودن این سفر و روابط ایران و برزیل هستند، گفت:مطمئن هستم سران کشورهای به اصطلاح قدرتمند از ملاقات و تحکیم روابط دو کشور بسیار ناراحت هستند با این وجود ایران و برزیل با حسن نیت می‌توانند اتحاد سیاسی برای تحکیم روابط در عرصه‌های گوناگون از جمله اقتصادی و تجاری ایجاد کنند.

لولا داسیلوا افزود: آنچه مهم است این است که مردم ایران و برزیل به این نتیجه برسند که سطح رفاه و زندگی آنها به خاطر تحکیم روابط دو کشور بهبود پیدا کرده است.

وی با اشاره به اینکه ایران و برزیل حتی از 10 درصد پتانسیل و ظرفیت‌های موجود برای گسترش همکاری‌های خود استفاده نمی‌کنند گفت: ایران و برزیل از پتانسیل استثنایی برخوردار هستند برای افزایش مناسبات خود نیازمند تشکیل گروه کاری دائمی هستیم تا روابط دو کشور را هر چه بیشتر تعمیق بخشیم. باید با استفاده از ویژگی‌ها و ظرفیت‌های موجود‌، مناسبات و روابط خود را هر چه بیشتر ارتقاء داده و در اولین گام می‌توانیم حجم تجارت خود را تا ده میلیارد دلار افزایش دهیم.

رئیس جمهوری برزیل در ادامه با بیان اینکه برزیل همواره از مواضع و حقوق جمهوری اسلامی ایران دفاع می‌کند اظهار داشت: برزیل روابط خود را با ایران روابطی استراتژیک می‌داند چرا که معتقد است با همکاری یکدیگر می‌توان بسیار قوی‌تر عمل کرد.

وی با بیان اینکه کشورهایی که عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل هستند، تفکرات قبلی خود را ادامه می‌دهند اظهار داشت: این کشورها هنوز با تفکر غالب در سال 1945 در حال برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری هستند از این رو موضوع اصلاحات در شورای امنیت سازمان ملل موضوعی جدی و اساسی است تا بتوان رهبری و مدیریتی دمکراتیک را بر جهان حاکم کرد.

لولا داسیلوا افزود: امروز دو کشور دست به بازی قدرت زده و در مسیر این اصلاحات حرکت می‌کنند و باید تلاش کنیم کسانی که می‌خواهند در این مسیر خللی ایجاد کنند را با اقدامات هوشمندانه خود شکست دهیم.

وی افزود: چه توجیهی وجود دارد که کشورهای ما در شورای امنیت سازمان ملل حضور نداشته باشند و چرا باید کشور بزرگ ایران با جمعیت 70 میلیونی عضو G20 نباشد‌.

رئیس جمهور برزیل خاطر نشان کرد: باید فرهنگی که بر نظام حاکم بر جهان حکفرماست را قطع و اصلاح کرد. مجامع چند‌جانبه بین‌المللی باید محلی برای گردهمایی سیاستمداران و دولت‌های تمام دنیا باشند اما متاسفانه امروز چنین جایگاه و مجمعی در دنیا وجود ندارد و نقش سازمان ملل هر چه بیشتر تضعیف شده است.

وی افزود: صندوق بین‌المللی پول برای بحران‌های اقتصادی در کشورهای مختلف نسخه واحدی تجویز می‌کند و امروز نمی‌داند برای بحران کلی در جهان چه راه‌کاری ارائه دهد. بانک جهانی نیز که ضربات جبران بزرگی به اقتصاد کشورهای آمریکای لاتین زده است، امروز هیچ پاسخی برای بحرانی که در یونان رخ داده است، ندارد.

لولا داسیلوا خاطر نشان کرد: امروز زمان آن فرا رسیده است که کشورهای مستقل در این عرصه‌ها مداخله کرده و اوضاع را اصلاح نمایند چون اقتصاد کشورهای ما بهتر از اقتصاد کشورهای غربی عمل کرده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین