کد خبر: ۹۹۸۶۳
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۸۹ - ۰۹:۴۵

به بهانه تولد همایون شجریان در 31 اردیبهشت ماه؛ نامی که با تاریخ موسیقی پیوند می‌خورد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: نمی‌توان کسی را یافت که اهل موسیقی باشد و نام همایون شجریان را نشنیده باشد، بسیاری بر این باورند که بزرگترین دلیل موفقیت همایون شجریان، همراهی نام شجریان با اوست اما او بارها و بارها ثابت کرده است که موفق بودن او به خاطر شجریان بودنش نیست. موفقیت او را نمی‌توان تنها در زمینه آواز محدود کرد که بسیاردیده‌ایم همایون را در مقام نوازنده متبحر تنبک درکنار پدر. البته همایون راه بسیاری را درپیش دارد تا به درجه و مرتبه استادی چون محمدرضا شجریان نائل آید. 

همایون شجریان در ۳۱ اردیبهشت‌ماه ۱۳۵۴ در تهران و در خانواده‌ای عجین با موسیقی چشم به جهان گشود. از کودکی علاقه به موسیقی و ریتم در او نمایان بود تا به تشخیص پدر نزد استاد بی‌همتای تنبک، شادروان ناصر فرهنگ‌فر به فراگیری تکنیک و شناخت ریتم که اساس موسیقی است، پرداخت و چند سالی هم نزد جمشید محبی كار را ادامه داد. 

از 10 سالگی نزد پدر آواز را شروع کرد و تکنیک آواز و صداسازی را به صورت فشرده فرا گرفت. در همان زمان به هنرستان موسیقی رفت و کمانچه را به‌عنوان ساز تخصصی و پیانو را به‌عنوان ساز دوم انتخاب کرد و در خارج از هنرستان به ادامه‌ی فراگیری آن نزد اردشیر کامکار و آشنایی با تار و سنتور بصورت گوشی پرداخت.

از سال ۱۳۷۰ پدر و گروه آوا را در کنسرت‌های آمریکا، اروپا و ایران (با تنبک) همراهی کرد و از ۱۳۷۸ به بعد در صحنه‌ کنسرت‌ها هم‌خوانی با پدر را آغاز کرد. همایون شجریان در کنسرت‌های بسیاری با بزرگان موسیقی به صحنه رفته و آثار زیادی را به همراه آنان در ایران و جهان منتشر ساخته است که از آن جمله می توان به آلبوم کنسرت‌های "بی تو بسر نمی شود" و فریاد" اشاره کرد که هردو اثر در سالهای 2003 و 2005 نامزد دریافت جایزه Grammy شدند.

حضور وی در به همراه گروه دستان و اجرای برنامه‌های موفق در داخل و خارج از کشور خود دلیلی است بر این ادعا. گروهی که تجربه همکاری با بزرگان بسیاری چون شهرام ناظری؛ مرحوم ایرج بسطامی و سالار عقیلی را داشت این بار تجربه همکاری با آوازه خوانی را کسب نمود که علاوه بر جوانی‌اش توانسته بود پله‌های ترقی را تا آن زمان با موفقیت طی کند.

همایون شجریان تاکنون حدود هفت آلبوم رسمی روانه بازارکرده است که می‌توان اکثرآنها را از دید شنوندگان آثاری موفق تلقی کرد.

وی اولین اثر هنری خود را با نام نسیم وصل با آهنگسازی محمدجواد ضرابیان و با اشعاری از مولانا، سعدی؛ فریدون مشیری و سیمین بهبهانی در سال 1382 ارائه کرد. این اثر باتوجه به آنکه از تصانیف و اشعار خاصی استفاده شد؛ مورد توجه عموم علاقه‌مندان به موسیقی اصیل قرار گرفته و همایون گام اول خود را در راه آواز مستحکم‌تر برداشت. تا جاییکه تاکنون و درعرض شش سال حدود 7 اثر در زمینه فعالیتهای مستقل از وی ارائه شده است. در فاصله این سالها او همچنین از محضر پدر نیز بهره برده و در آلبوم‌ها، آثار و کنسرتهای متعددی درکنار پدر به هنرنمایی پرداخته است.

آلبوم‌های دیگری از این هنرمند بانام‌های ناشکیبا، شوق دوست، نقش خیال، با ستاره‌ها ، خورشید آرزو‏‎، قیژک کولی از او به علاقه‌مندانش تقدیم شده است. همایون در آثار دیگری نیز حضور داشته که از آن جمله به موسیقی فیلم و سریال "آتش سبز" و "شهرآشوب" و مجموعه آثار "عبدالقادر" می‌توان اشاره کرد. آخرین آلبوم منتشر شده او آب، نان، آواز به آهنگسازی علی قمصری است.

همایون شجریان، از سال ۱۳۷۰، پدر و گروه آوا را در کنسرت‌های آمریکا، اروپا و ایران با تنبک همراهی کرد و از ۱۳۷۸ به بعد در صحنهٔ کنسرت‌ها با پدر همخوانی را آغاز کرد. زیباترین همخوانی‌های همایون با پدرش، در آلبوم بی تو به سر نمی‌شود؛ دیده می‌شود. همایون در چندین دوره کنسرت‌های خارج از کشور با بزرگان موسیقی ایران به صحنه رفته‌است. 

وی نخستین کنسرت مستقل خود را در سال 87 با همراهی گروه دستان آغاز کرد. به نظر می‌آید می‌توان مهمترین اتفاق در حیطه نوازندگی در زندگی همایون را تجربه حضور درکنار بزرگانی چون کلهر و علیزاده دانست که این خود نه تنها به اعتبار و شخصیت کاری وی رنگ و جلای زیباتری بخشید بلکه تبحر وی در نوازندگی تنبک را به رغم تجربه اندکش نشان داد. اگر چه برخی کارشناسان این حضور را تنها به واسطه درکنار پدر بودن و هم آوایی با وی نیز نسبت دادند که با فرض درست بودن این قضیه؛ برمنزلت و اعتبار همایون افزوده می‌گردد.

از فعالیت‌های آینده همایون شجریان می‌توان به اجرای پروژه موسیقیایی «سیمرغ» در پنج بخش با نام‌های «زادن زال»، «سام و زال»،«سیمرغ و زال»،«بازگشت زال» و «رودابه و زال» اشاره کرد.

دراین اپرت، همایون شجریان سولیست خوانندگان است و درکنار سه خواننده سوپرانو و سه خواننده تنور در «سیمرغ» می‌خواند و هنرمندان دیگری همچون پژمان حدادی، بهنام سامانی، رضا آبایی، رامین عظیمیان، پویا سرابی، پژمان زاهدیان، بیتا قاسمی، بهنوش بهنام‌نیا، آوا ایوبی، سایه سدیفی، سینا آلام، سمانه باروتی، علیرضا دریایی، نیما خادم‌لو، شیما شاه‌محمدی، جلال امیرپورسعید، مسعود عابدینی، علی پژوهشگر، گلاره‌ وزیری‌زاده، مرجان روندی و … نیز در این پروژه حضور دارند.

همایون شجریان درحال حاضر چند سالی است که وی به همراه گروه دستان و دیگر هنرمندان به اجرای کنسرتهای متعدد در داخل و خارج از ایران می پردازد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین