آفتاب: محمدباقر قالیباف در مراسم آغاز عملیات حفاری خط 7 مترو افزود: از دو میلیارد دلار در نظر گرفته شده یک میلیارد و 300 میلیون تومان به متروی تهران و 700 میلیارد مابقی برای سایر کلانشهرها اختصاص یافته است که با تامین اعتبار به موقع ظرفیت جابجایی یک میلیون و 700 مسافر نیز دو برابر میشود.
وی ادامه داد: هر قانونی که به تصویب میرسد ظرف 15 روز باید برای اجرا به دستگاهها ابلاغ شود اما متاسفانه قانون برداشت 2 میلیاردی از صندوق ذخیره ارزی هنوز ابلاغ نشده است.
شهردار تهران گفت: از هفته آینده تست گرم در انتهای خط 4 مترو در مسیر میدان انقلاب تا افسریه به اتمام میرسد و با تمام ظرفیت آماده سرویسدهی به مردم است. اما بدون برداشت از صندوق ذخیره ارزی این کار ممکن نیست. این درحالی است که بخشی از قطعات مترو هنوز در گمرک است و تمامی کارهای احداث خط انجام شده و این انصاف نیست که ما منتظر قطار بمانیم، این شرایط را مردم از ما نخواهند بخشید.
قالیباف افزود: اگر واگنهای لازم را به ما بدهند در اوایل مهرماه خط مترو از میدان انقلاب تا فرودگاه مهرآباد به هم متصل میشود و همچنین امسال خط تجریش تا میدان تجریش به بهرهبرداری میرسد و در ادامه مسیر باید خط 3 و 7 با همکاری قرارگاه خاتم و سازمان گسترش افتتاح شود.
وی گفت: بیان مشکلات نباید دلیلی برای توقف و کندی کار باشد ما بچههای انقلاب هستیم. تحریم جهانی را من و دیگران میفهمیم اما به مردم قول دادهایم که ساخت مترو بومی شود و این به معنی بینیازی به کشورهای دیگر است و به جای ارز باید با ریال کار را دنبال کنیم.
قالیباف گفت: اگر از فاینانس خارجی نمیتوانیم کمک بگیریم با کمک قراردادهای داخلی باید کار را دنبال کنیم و این احتیاج به هماهنگی دارد نباید اینگونه سختیها را بهانهای برای تاخیر در اتمام پروژهها بدانیم.
وی خطاب به مجری طرح احداث خط 7 متروی تهران گفت: با وجود این مشکلات توقع احداث هزار و 100 کیلومتر خط مترو را در ماه نداریم اما با هر TBM(دستگاه حفاری) ماهانه 500 متر میتوان حفاری کرد و این برای ما کافی است. بقیه مسیر را به این شرکت میبخشیم بروید استراحت کنید!
شهردار تهران تصریح کرد: آن چیزی که برای مدیریت پیشبینی شده است واقعی بوده و خارج از دسترس ما نیست در یک مرحله تدارک احداث 217 کیلومتر مترو را در تهران دیده ایم و حدود 50 میلیارد تومان نیز برای آن پیشبینی شده است. این اتفاق باید در تهران بیفتد. شهرداری تهران با سایر دستگاهها فرق میکند شاید نگاه سایرین و برخی مشکلات آنها را از کار بازدارد اما در این مجموعه تلاش مضاعف و کار مضاعف باید با اقدام خردمندانه و صادقانه پیش رود.
وی با بیان اینکه با تزریق نقدینگی به موقع میتوان خطوط بیشتری راهاندازی کرد، گفت: بعد از گذشت 27 سال در حوزه مترو نباید بحثهای انحرافی در حوزه حملونقل گفته شود همه دستاندرکاران که در حوزه حملونقل شهری فعالیت میکنند از ما گرفته تا همکاران قوه مقننه و قوه مجریه که 50 درصد تامین اعتبار از نظر ریالی و ارزی را بر عهده دولت گذاشته و همچنین 30 درصد حملونقل شهری که به مترو واگذار شده باید در مسیر بهبود و گسترش مترو پیش رود.
قالیباف گفت: بحثهای انحرافی در زمینه سخت بودن حفر زمین در تهران باید فراموش شود از سال 85 تا هماکنون 22 کیلومتر تونل به اتمام رسیده و آماده ریلگذاری است و چنانچه پول لازم به مجموعه داده شود سالانه 30 کیلومتر تونل به مترو میدهیم که در توان مهندسان شهر است.
وی با اشاره به طرح هدفمند کردن یارانهها گفت: قبول دارم که در حوزههای ایجابی و جبرانی باید دست مردم را بگیریم مخصوصا از قشر مستضعف حمایت کنیم اما اگر قرار است قیمت بنزین و گازوئیل گران شود در حالی که 35 درصد حملونقل شهری کشور در تهران رخ میدهد و با مجموع شهرکهای اقماری به 40 درصد میرسد پس باید در مقابل ظرفیت حملونقل عمومی ارزان ایجاد شود.