کد خبر: ۱۲۲۳۰۶
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۸۹ - ۰۹:۱۲

گلایه‌ شهرام ناظری:‌ آثارم بدون اجازه از صدا و سیما پخش می‌شود

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مراسم نکوداشت فرامرز پایور ـ هنرمند عرصه‌ی موسیقی روزگذشته ـ 13 اسفند ماه ـ به همت حوزه هنری اصفهان با حضور هنرمندان موسیقی برگزار شد. 

در این مراسم شهرام ناظری در سخنانی گفت: استادپایور در دو زمینه موسیقی و اخلاق استاد و سرمشق بودند.

وی با اشاره به این که پایور مکتب بزرگی در سنتور ایجاد کرده است واین مکتب پس از وی باعث تحول در سنتورنوازی شد،اظهار داشت: هر یکی از شاگردان پایور به شیوه خود از مکتب وی بهره بردند.

شهرام‌ناظری در بخش دیگری از سخنانش با بیان این که در زمان حیات پایورگروه موسیقی اساتید با حضور جلیل شهناز، اصغربهاری،محمد موسوی،محمد اسماعیلی و شهرام ناظری تشکیل شد،افزود: این گروه در تهران،پاریس،لندن و نیویورک اجرا داشت.

وی با اشاره به این که همراهی با پایور به وی آموخته است که برای رسیدن به درجه استادی باید دایره المعارف بزرگ هنری بود،بیان داشت: در کشور ما به دلیل مخالفت‌های مذهبی به موسیقی کمتر از همه هنرها پرداخته شده است و هنوز کوچکترین مسائل موسیقی حل نشده است.

شوالیه آواز ایران پس از اظهار امیدواری نسبت به این که روزی مثل همه دنیا در این کشور هم به فرهنگ اهمیت داده شود، اضافه کرد: برای برگزاری کنسرت با مشکلات زیادی چون سالن کوچک و غیراستاندارد، دوندگی‌های بسیار و قیمت های بالای اجاره سالن‌ها روبرو می‌شوم.

شهرام ناظری در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه صدا و سیما 33 سال است، آثار وی را بدون اجازه او پخش می‌کند و به نوعی حقوق او را ضایع می‌کند،خاطرنشان کرد: در این 33 سال از هیچ‌گونه حمایت و امکانات بهره نگرفتیم و درعوض برای انجام هر کاری با مشکلات فراوان روبرو بودیم.

وی ادامه داد: باید با وجود همه سختی‌ها کار کنیم و چراغ کوچک فرهنگ و هنر را روشن نگه داریم.

حسام‌لدین سراج هم در بخش دیگری از بزرگداشت فرامرز پایور در سخنانی گفت:استاد پایور به صورت مستقیم و غیرمستقیم استاد بسیاری از موسیقی‌دان‌های کشور بود.

این هنرمند موسیقی سنتی با اشاره به این که پرویز مشکاتیان و پشنگ کامکار شاگردان پایور بودند، اما هر کدام شیوه خاص خود را داشتند،اظهار داشت:استاد پایور با وجود تفاوت شیوه این دو شاگرد با شیوه خود ،کار آن ها را می پسندید.

وی با بیان این که پایور استاد نظم بوده است،افزود: اگر جنبه هنری زندگی هنرمند زیاد شود،از زندگی‌اش باز می‌ماند و هنرش را هم نمی‌تواند به جایی برساند.

سراج با اشاره به این که جنبه عقلی به جنبه هنری کمک می‌کند،بیان داشت: استاد پایور هیچ کاری را به آینده موکول نمی‌کرد و به تداوم اعتقاد داشت.

هم چنین شاهزیدی استاد موسیقی گفت:برای این که به جای اساتید از دست رفته جایگزین داشته باشیم،باید برنامه‌ریزی کنیم.

وی با اشاره به این که باید پایورهای دیگری تربیت کرد،ادامه داد:باید برای پا به عرصه گذاشتن هر هنرمند شاخص از 100 سال قبل برنامه‌ریزی کرد.

شاهزیدی با بیان این که حسن کسایی به عنوان ستاره تابناک هنر کشور در اصفهان حضور دارد،اما بسیاری از او بی‌خبرند و به سراغش نمی روند،افزود: هنرمند واقعی باید به حال معنوی برسد،زلال و صاف شود و مردم را دوست داشته باشد تا هنر او در کنار صفات اخلاقی اش رشد کند.

برنامه‌ی بزرگداشت فرامرز پایور با تک‌نوازی سه تار کیوان ساکت،اجرای گروه موسیقی حسام‌الدین سراج،اجرای گروه مهرداد بابک‌پور و اجرای گروه بهمن بابایی همراه بود.

در این برنامه از کیوان ساکت،شهرام ناظری،حسام الدین سراج و میرجلالی تقدیر شد.

همچنین مدیر خانه موسیقی حوزه هنری اصفهان در سخنانی گفت: استاد پایور هرگز زحمتی به گردن کسی‌ نمی‌انداخت.

امید قبادی روزگذشته درمراسم نکوداشت استاد فرامرز پایور"رهگذر"که به همت خانه موسیقی حوزه هنری اصفهان برگزار شد،با اشاره به این که در این برنامه هر کدام از شاگردان استاد قسمتی از مراسم را به عهده می‌گیرند،اظهار داشت:تعداد زیادی از شاگردان استاد در این جلسه حضور دارند.

وی با بیان این که شاگردان پایور همیشه خاطرات او را در کلاس‌های خود بیان می کنند،افزود:در این جلسه همه با دل و جان آمده‌اند.

محمدرضا رهبری معاون فرهنگی حوزه هنری اصفهان با بیان اینکه، برگزاری چنین نکوداشتی دلایل عمده‌ای داشت،تصریح کرد:آموزش هنر درمقاطع مختلف در مدارس اصولی نبوده است و این باعث شده است،فارغ التحصیلان از هنر کشور خود آگاهی نداشته باشند بنابراین گفتگو و شنیدن نام های اساتید ما را با پیشینه خود آشنا می کند.

وی با بیان اینکه استاد پایور یک معیار و الگوی هنری است،افزود: در مواردی که نهاد مناسب یک فعالیت هنری در نظر گرفته نشده باشد یا نهاد مربوط وظیفه خود را انجام ندهد،فرد کار نهاد را می‌کند و استاد پایور یکی از افرادی بود که به رونق هنر، اصولی و علمی شدن آموزش هنر، تربیت شاگردان و ارائه اثر می‌پرداخت.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین