آفتابنیوز : آفتاب: آموختن چه تأثیر بر مغز انسان دارد؟ این پرسش قرنهاست که پژوهشگران بسیاری را در سراسر جهان به خود مشغول کرده است. یافتههای این پژوهشگران نشان میدهد که یادگیری موجب رشد سلولهای مغزی میشود. تا کنون تصور میشد این رشد به هفتهها، ماهها و حتی سالها زمان نیاز دارد. تحقیق تازه پژوهشگران چینی-آمریکایی اما حکایت از آن دارد که مغز میتواند بسیار سریعتر از آنچه تصور میشد رشد کند.
تیمی از پژوهشگران چینی و آمریکایی با همکاری گروهی از دانشجویان داوطلب دست به تحقیق جالبی در این مورد زدند. این پژوهشگران از دانشجویان خواستند نامهای جدیدی برای طیفهای مختلف دو رنگ سبز و آبی یاد بگیرند. مغز این دانشجویان پس از دو ساعت تمرین، رشد قابل توجهی نشان داده است. ورونیکا کووک و همکاران او در دانشگاه هنگکنگ، نتیجه تحقیق خود را در مجله تخصصی "مجموعه مقالات آکادمی علوم" منتشر کردند.
رشد سلولهای خاکستری در کمتر از دو ساعت در این تحقیق ۱۹ دانشجوی چینی به طور داوطلبانه شرکت کردند. این دانشجویان در پنج جلسه که در سه روز تقسیم شده بود ۹ نام جدید برای طیفهای مختلف دو رنگ سبز و آبی یادگرفتند. این رنگها تصادفی انتخاب شده بودند. نامهایی که پژوهشگران برای این رنگها انتخاب کرده بودند در زبان چینی "ماندرین" (شاخهای از زبان چینی) تفاوت اندکی با هم داشتند.
دانشجویان داوطلب هر یک از این نامها را همزمان با دیدن تصویر رنگ مربوطه روی مانتیور، شنیدند. در مرحله بعد دانشجویان میبایست نام رنگی را که روی کامپیوتر میدیدند، عنوان میکردند. این دانشجویان به طور متوسط برای آموختن نام رنگها به یک ساعت و ۴۸ دقیقه زمان نیاز داشتند. پس از یادگیری، پژوهشگران با اسکن مغز دانشجویان به بررسی تفاوتهای شکل گرفته در مغز پرداختند.
مقایسه تصاویر پیش و پس از یادگیری پژوهشگران را غافلگیر کرده است. این تصاویر نشان میدهند که در بخش بینایی در بخش چپ مغز، حجم سلولهای خاکستری بیشتر شده است. این قسمت خاکستری از پیکره سلولهای مغزی تشکیل شده است و اندازه بیرونی مغز را تشکیل میدهد.
تأثیر لغات بر درک انسان سلولهای بخش بینایی مسئول تشخیص رنگها هستند. تحقیقاتی که پیشتر در مورد فعالیتهای این بخش از مغز صورت گرفته است نشان میدهند که اندازه و حجم سلولهای بخش بینایی مغز با آموختن مطالب تازه، تغییر میکند و بیشتر میشود. اما شناسایی چنین تغییر پرسرعتی برای پژوهشگران مغز و اعصاب یافته تازهای به شمار میآید.
انتخاب نامهای جدید برای طیفهای مختلف رنگهای آبی و زرد توسط پژوهشگران چینی-آمریکایی تصادفی نبوده است. این مدل یادگیری شیوه مناسبی است که تأثیر زبان را بر درک انسان نشان میدهد. تحقیقات پیشین ثابت کرده بودند که نام رنگها تأثیر مستقیمی بر درک انسان دارند. پژوهشگران در توصیف این تأثیر میگویند انسانهایی که در زبان مادریشان تنها یک لغت برای طیف مختلف رنگسبز یا آبی دارند، رنگهای سبز و آبی را به زحمت از هم تشخیص میدهند.
نامهای بیشتر، درک بهتر رنگها دلیل این مسئله هم این است که همه طیفهای رنگ آبی یا سبز تنها با لغت در بخش بینایی مغز ضبط میشود. وقتی طیفهای مختلف این دو رنگ به هم نزدیک میشود تشخیص اینکه رنگ آبی یا سبز نام دارد برای فرد سخت میشود. در مقابل وقتی طیفهای مختلف رنگ آبی یا سبز نامهای تازهای پیدا میکنند و این نامها در مغز ذخیره میشود تشخیص آنها برای فرد سادهتر میشود.
تحقیق تازه پژوهشگران چینی و آمریکایی همزمان نشان میدهد که رشد سلولهای خاکستری مغز در بخش بینایی که در سمت چپ مغز قرار دارد، اثر قابل توجهی بر کارآیی بخش راست مغز دارد. در نیمه راست مغز "مرکز زبان" قرار دارد. تصاویری که پژوهشگران چینی و آمریکایی با اسکن مغز پیش و پس از یادگیری جمعآوری کردند تغییرات آناتومی مغز را به وضوح نشان میدهد. این اطلاعات تأثیر رشد نیمه چپ مغز بر نیمه راست و ارتباط رنگها با درک انسان را به تصویر میکشد.