آفتاب: مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزشوپرورش گفت: مشکل عدم آرامش در دانشآموزان به دلیل نبود روابط مناسب خانوادهها با فرزندان افزایش پیدا کرده است.
حسن فرازنده خالدی مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزشوپرورش در گفتوگو با برنا، درباره مشکلات دانشآموزان از نظر سلامت روانی اظهار داشت: بزرگترین مشکلی که میان دانشآموزان شیوع دارد، استرسها و اضطرابهای ناشی از عدم روابط مناسب خانوادهها با فرزندانشان است.
وی در این باره ادامه داد: باید با محکم کردن بنیانهای خانواده و ایجاد شادابی و نشاط در خانه، فضایی را ایجاد کرد که دانشآموزان با آرامش، امنیت خاطر و بهداشت روان سالمتری در مدارس حاضر شوند و با توجه به اینکه دانشآموزان بیش از سه چهارم جمعیت کشور را شامل میشوند، به نوعی آرامش در کشور را افزایش داد.
مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزشوپرورش با بیان اینکه مشکل عدم آرامش در دانشآموزان مقاطع مختلف با شکل متفاوتی دیده میشود، تصریح کرد: بروز استرس و عدم آرامش در دانشآموزان هرمقطع، بنا به شرایط متفاوت است.
وی با تشریح نوع بروز این مشکل در دانشآموزان هر مقطع خاطرنشان کرد: دانش آموزان ابتدایی با لج بازی، سکوت، گریه، جویدن ناخن و پوست لب نارضایتی و عدم آرامش خود را بروز میدهند و در دوران راهنمایی بیشتر با رفتارهای خشونت آمیز و درگیریهای بین دانش آموزان، ارتباط کلامی نامناسب و نپرداختن به درس این مسأله بروز پیدا میکند.
خالدی با بیان اینکه در دوران متوسطه شرایط بروز مشکلات و عدم سلامت روان متفاوت است، بیان کرد: نافرمانیهای مدنی در مدرسه از علایم بروز این عدم آرامش در دانشآموزان متوسطه است.
مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزشوپرورش با تأکید بر اهمیت سلامت روان دانشآموزان اظهار داشت: یکی از دلایلی که بر وجود مشاوره در تمام مدارس تأکید شده، رسیدگی به سلامت روانی دانشآموز است.
دانشآموزان برای رسیدن به آرامش به شخصی نیاز دارند که با او مشورت کنند که حداقل تأثیر آن میتواند بازگو کردن نگرانیهای دانشآموز و رسیدن به آرامش درونی باشد.