کد خبر: ۱۹۳۹۰۲
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۲۰:۱۰

«فیض بوک» رونمایی شد!

میرشکاک گفت: در این روزگار هزل، هجو با ممیزی مواجه می‌شود، اگر کسی دست به ویژگی قومی بگذارد از سراسر مملکت شکایت‌های عریض و طویل برایش ارسال می‌شود. در حقیقت امروز طنز‌نویسی عبور شتر از سوراخ سوزن است اما ناصر فیض به بهترین شکل این شتر را رد می‌کند.
آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: مراسم رونمایی از کتاب «فیض بوک» تازه‌ترین اثر ناصر فیض در غرفه سوره مهر برگزار شد در این مراسم یوسفعلی میرشکاک، محمد حسین جعفریان و ناصر فیض حضور داشتند.

 

* میرشکاک: فیض شتر طنز را از سوراخ سوزن عبور داد

براساس این گزارش یوسفعلی میرشکاک با اشاره به اینکه در این جلسه مجال آن نیست که بگوییم طنز از ترمزی تا الان چه سیری داشته اظهار داشت: ناصر فیض در زبان به دستاویزی رسیده که به اصطلاح قدما از آب می‌تواند کره بگیرد یعنی با در نظر گرفتن ممیزهای مختلفی که در این سرزمین داریم و بسیاری از وجوه طنز غیر قابل ارائه است اما ناصر فیض خوش می‌درخشد.

به گزارش فارس وی گفت: در این روزگار هزل، هجو با ممیزی مواجه می‌شود اگر کسی دست به ویژگی قومی بگذارد از سراسر مملکت شکایت‌های عریض و طویل برایش ارسال می‌شود که فلان طناز ما را مسخره کرده است و در حقیقت امروز طنز‌نویسی عبور شتر از سوراخ سوزن است اما ناصر فیض به بهترین شکل این شتر را رد می‌کند.

این شاعر درباره تازه‌ترین اثر فیض گفت: صورت غالب فیض بوک طنزهای ژورنالیستی فیض است که در روزنامه منتشر شدند اما اگر با من مشورت می‌کرد من چند بیتی را حذف می‌کردم.

به گفته میرشکاک از هیچ طنز در آوردن یعنی صرفا به واسطه کنار هم قرار دادن اجزای نامتجانس زبان به طنز رسیدن هنری است که ناصر فیض به آن رسیده و نفر اول است و چیزهایی به ذهن فیض می‌رسد از عناصر و مواردی استفاده می‌کند که برای من که عمری با وجوه مختلف ادبیات از طنز تا جد سر و کار داشتم سخت حیرت‌انگیز است.

میرشکاک درباره اشعار طنز این شاعر و امتیاز ناصر فیض در طنز تصریح کرد: می‌خواهم بگویم از ترمزی تا زرویی نصرآباد مضمون مایه مانایی طنز شده است. ناصر فیض اندک اندک با آثارش به جایی رسید که صورت طنز را مایه مانایی طنز کند البته فکاهه مانایی ندارد یکی دو ماهی می‌ماند فرو نیز می‌ریزد اما کار طنز و به ویژه بازی‌هایی که ناشی از طبع باریک بین ناصر فیض است می‌ماند.

وی افزود: اهل سیاست نه طنز به خرجشان می‌رود نه جد اما می‌شود کار فیض را جدی‌ بگیرند و سعی کنند از مضمون به زبان روی آورده و طنز را با زبان ایجاد کند.

 

* جعفریان: سیاسیون با طنز‌پردازان مهربان باشند

محمد حسین جغفریان از نویسندگان و محققان کشور در این نشست عنوان کرد: شاید دو دهه پیش از این به زحمت شاهد انتشار یکی دو عنوان کتاب طنز بودیم و غالبا آنچه مردم می‌شناختند گل آقا بود و اغلب به جشنواره‌ها که می‌رفتیم طنز در حاشیه قرار داشت نه متن و اغلب در سفرها و شب‌نشینی‌ها شاعران در لابی هتل‌ها آثار خود را می‌خواندند اما به مرور اتفاقی افتاد و زروئی نصرآباد در حوزه هنری دفتر طنز را راه انداخت و طنز جدی شد برای مردم  و توضیح داد که طنز می تواند یک جریان قدرتمندی در کنار شعر فارسی باشد برای همین آثار شعر طنز در شمار پر فروش‌ترین‌ها بوده است.

جعفریان اضافه کرد: هنری که زروئی و فیض انجام دادند را باید قدردان بود این دو شعر طنز را از پستو در آورده و از حاشیه به متن کشاندند چرا که با زبان طنز همیشه می‌توان ایرادات را بیان کرد و حتی این ایراد را می‌توان مقابل آن فرد هم خواند.

جعفریان تأکید کرد: در فیض بوک ناصر فیض تندترین مواضع را در برخی حوزه‌ها گرفته است البته ویژگی شاعر طناز نیز آن است که زمان گویای ملت باشد و این مهم در ناصر فیض صدق می‌کند. آقای فیض در فیض بوک هیچ کس را بی‌نصیب نگذاشته است او حتی از هم صنف‌های خود هم نگذشته و ایراداتی به آنها گرفته است.

این نویسنده و مستند‌ساز بیان کرد: نوشتن از طنز در سرزمینی که به هر طرف بچرخی یکی از تو شکایت می‌کند کار آسانی نیست بویژه در عرصه شعر طنز اجتماعی اما نوشتن طنزی که اجتماعی باشد و مسائل روز داخلی - سیاسی - خارجی را در بر بگیرد سخت است اما فیض این کار را به راحتی انجام می‌دهد او برای ادبیات انقلاب برکت است.

این منتقد در ادامه افزود: شاعری که شعر طنز می‌گوید می‌داند که شاید شعرش یک سال دیگر خوانده نشود اما برای آن قریحه و وقت صرف می‌کند و طنز می‌سراید اما شاید با همین انرژی و وقت می توانست اثری جدی بگوید ولی از آنجا که می‌خواهد مردم مطالبی را بداند اقدام به طنز‌گویی می‌کند این از خود گذشتگی است که شاعر می‌پذیرد زبان مردم باشد.

جعفریان با مخاطب قرار دادن سیاسیون ابراز داشت: دوستان سیاسی و سیاستمنداران بدانند شاعران طنز و طنزپردازان حوزه ادبیات و هنر دشمن آنها نیستند اگر شاعر طنز جان فدا می‌کند و از واکسن طنز استفاده کرده و پیش از سایرین موارد را تذکر می‌دهد در واقع اشاره می‌کند که فکر درمان باشیم.

وی گفت: هر چقدر مرزهای طنز را فراتر ببریم و اجازه دهیم به حیطه‌های وارد نشده وارد شویم مطمئن می‌شویم اجتماع ما در مقابل بسیاری بیماری‌ها واکسینه خواهد شد هر شاعر طنز و طنز‌پرداز یک پیشقراول که قبل از بزرگان مشکلات را دیده و ندا می‌دهد انشاء‌الله سیاسیون با طنز‌پردازان مهربان باشند.

ناصر فیض هم در این مراسم در جملاتی کوتاه گفت: گرایش‌های سیاسی در کتاب فیض بوک با طنز سیاسی آمده که جایش در کتاب‌های قبلی در لایه پنهان بود اما در این اثر بسیار شفاف آمده است احساس کردم نیازش که این گرایش سیاسی در این اثر رو باشد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۴
طنز تلخ
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۰
0
38
ما که اسم فیس بوک رو نشنیده ایم ، اصلا نمی دونیم چیه و چطوریه و فیلتر شده با چه وسائلی میشه رفت !!!

یکمی توضیح بده !!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۱
:-D
علی بوداقی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۱
0
3
تبریک به استاد ناصر فیض.واقعا شعرهاشون به دل میشینه.
دوتا کتاب قبلیش فوق العاده بودن،نزدیک ته خیار و املت دسته دار.ای کاش تو تهران بودم و میتونستم کتابشو بخرم.
علی بوداقی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۱
0
0
تبریک به استاد ناصر فیض.واقعا شعرهاشون به دل میشینه.
دوتا کتاب قبلیش فوق العاده بودن،نزدیک ته خیار و املت دسته دار.ای کاش تو تهران بودم و میتونستم کتابشو بخرم.
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین